• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter montering

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Någon som vet hur dessa fungerar under framstolarna? Har aldrig märkt att det blir varmt från dessa. Eller kommer det kanske bara lite värme från dessa tro?
Frågan är om någon vet om det är lämpligt att montera en inverter här?
Platsbrist i bilen, men här skulle den sitta bra.
 

Bilagor

  • 20161112_135532.jpg
    20161112_135532.jpg
    630,4 KB · Visningar: 51
  • 20161112_135626.jpg
    20161112_135626.jpg
    847,2 KB · Visningar: 37

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Inverter montering

Ja de är inkopplade på baksidan.
Det har nog kommit värme från dessa fast jag inte har tänkt på det.
Dessa antar jag har med värmeväxlaren att göra.
Det kanske blir för varm placering för invertern.
 
Senast ändrad:

Sten 44

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4650
Medlemskap
2024
Sv: Inverter montering

Tänk bara på att ljudet från fläkten är irriterande. I vår förra bil monterades invertern i dubbelgolvet och den hördes aldrig men i vår nuvarande placerades den i överskåpet,
där fläkten förde ett himla liv så vi flyttade ner den i batterilådan
där det låter lite mindre men fortfarande ett surrande från fläkten som vi tycker är för högt.
 

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Inverter montering

OK. Tack för det.
Har väldigt fullt vid batteriutrymmet så det får bli montering utanför någonstans.
Kommer använda invertern rätt sällan och korta stunder så jag får stå ut med lite fläktljud. :wink:
 

Bilagor

  • 20161016_162729.jpg
    20161016_162729.jpg
    958,1 KB · Visningar: 73

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Inverter montering

Får inte invertern rum ovanpå batterierna? Finns det höjd nog?
Du kan ju göra en skiva ovanpå, batterierna byts ju inte så ofta.
Lätta att montera/vika undan invertern då.

Utrymmet borde inte bli så varmt om du kör kortare stunder samt att det är enkelt att ansluta invertern.
 

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Inverter montering

Har faktiskt funderat på det. Plats får den där, men det är inte mycket utrymme kvar då varken på sidorna eller uppåt.
Så frågan är om jag törs sätta den där.
Det är en rätt kraftig inverter.
Tanken om den skulle monteras där var att sätta dit fler ventilations galler.
Kanske funkar?
 

Bilagor

  • $_3.JPG
    $_3.JPG
    83,5 KB · Visningar: 44

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Inverter montering

Några funderingar.

Laddaren elblocket i samma utrymme som batteriet låter inte helt genomtänkt då det kan bildas knallgas vid laddning, framförallt ska man undvika reläer som kan ge gnistor.

Får elblocket monteras stående, de elblock som jag sett har luftningsgallren på ovansidan samt tillförsel av kall luft på undersidan, hur fungerar detta nu?

En fråga bara strömsparare som man är, har ni invertern på hela tiden då ni störs av fläkten, en invertern drar en massa ström även när den inte används?

Invertern avger en del värme, kanske 15-20% i förlust dvs det kan bli lite halvvarmt om det är ett utrymme som inte har så bra ventilation.

Jag har min under sätet som på bilden dock har jag inte lyxen med värme där men jag tror inte att elementen blir så varma att det orsakar problem för invertern då utrymmet är bra ventilerat.
 

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Inverter montering

Det blir montering utanför bodelsbatterierna.

Finns det någon expert här på detta så tar jag mer än gärna emot tips på om och hur detta verkligen kommer funka.
(Det var krångligare än väntat)

Invertern är 2500/5000 watt.
Bodelsbatterierna ligger på 210 amp ihop.
(Invertern kanske är för kraftig för dessa batterier?)
Finns solcell på 150 watt med MPPT regulator.
Tanken är att koppla 50 mm2 kablar till batterierna. Kablarna blir ca. 1,2 meter långa.
Invertern är tänkt att användas korta stunder till vakuumpackare samt en mindre micro och kaffebryggning ibland. (Dessa kommer inte köras samtidigt)
Så behovet av ström kommer inte bli så högt som invertern kan ge.
Men ifall invertern är för kraftig för batterierna så kanske det går att säkra upp mellan invertern och batterierna.
Om det sätts en säkring där emellan på 100 - 200 amp så kanske det funkar ändå? Då borde nog den säkringen ryka innan batterierna tar skada.

Tänker jag rätt eller är det inverterbyte till mindre som gäller annars tro?
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Inverter montering

Hej Gesse!

Expert är jag inte men kan ge lite tips.

Du tänker rätt och fixar säkert monteringen.

Om du räknar med en belastning av 2500W så vill invertern ha 180A lite beroende på verkningsgrad. Då blir 50 mm2 bra om man räknar på totalt 3m kabel 1.5 + 1.5.
Spänningsfallet i kabeln blir 0,39V.
Att batterierna är på 210A är en missuppfattning från dig. De är på 210Ah och det är då batteriernas effekt som anges de klarar att ge t.ex 210A i en timme, dock skall man inte plocka/tömma ut så mycket utan bara runt hälften. Att tömma batterierna mer skadar dem.

Din batteribank kan lätt ge 200A så du kan använda invertern fullt ut. Du nämner ju att du endast kommer att köra den så länge kaffebryggaren går, gissar 10 minuter.

Vad som är viktigt är att du gör bra anslutningar för kablaget samt avsäkrar så nära batteriets pluspol som möjligt. Dessa höga strömmar kan med lätthet ställa till en brand.


Kika på denna sida så kan du beräkna mer exempel på kabelarea osv.

Kalkylator för kabelarea
 

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Inverter montering

Hej Gesse!

Expert är jag inte men kan ge lite tips.

Du tänker rätt och fixar säkert monteringen.

Om du räknar med en belastning av 2500W så vill invertern ha 180A lite beroende på verkningsgrad. Då blir 50 mm2 bra om man räknar på totalt 3m kabel 1.5 + 1.5.
Spänningsfallet i kabeln blir 0,39V.
Att batterierna är på 210A är en missuppfattning från dig. De är på 210Ah och det är då batteriernas effekt som anges de klarar att ge t.ex 210A i en timme, dock skall man inte plocka/tömma ut så mycket utan bara runt hälften. Att tömma batterierna mer skadar dem.

Din batteribank kan lätt ge 200A så du kan använda invertern fullt ut. Du nämner ju att du endast kommer att köra den så länge kaffebryggaren går, gissar 10 minuter.

Vad som är viktigt är att du gör bra anslutningar för kablaget samt avsäkrar så nära batteriets pluspol som möjligt. Dessa höga strömmar kan med lätthet ställa till en brand.


Kika på denna sida så kan du beräkna mer exempel på kabelarea osv.

Kalkylator för kabelarea

Hej.

Stort tack för info. :msn_thumbup:
Låter bra att jag slipper byta ut invertern.
Ska inhandla en automatsäkring på runt 150 - 180 amp.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Inverter montering

Med så stora strömmar så hade det varit en klar fördel om du jordade invertern i chassit tex med en enkel jordfläta, samt såklart bodelsbatterierna på samma sätt.

Man ska alltid komma ihåg att jorda(-) med minst dubbelt så kraftig ledning som man matar +, jorden är referenspunkten om den inte är stabil så får man många konstiga effekter och saker kan gå sönder, dvs så få jordpunkter som möjligt, chassit är en mycket stabil jordpunkt.

Att säkra sådana stora strömmar med en automatsäkring är nog lite överdrivet och knappast billigt, om du nu ens ska säkra... det kanske finns en säkring inuti invertern. Kabeln som sådan behöver man inte säkra om man har en vettig sådan som monteras korrekt dvs mha klammer genomföringar od.

En säkring på 2-300 A kommer att lösa ut bara när det är tokkortis, dvs du kan drabbas av små bränder od trots säkring om kabeln tex är dåligt monterad eller av dålig kvalitet tex Biltema :)

Det finns engångssäkringar att få tag i på tex båtaffärer tex
SÄKRINGSHÅLLARE TERMINAL 300A
 
Senast ändrad:

Gesse

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
17609
Medlemskap
2024
Sv: Inverter montering

Tack för svar.
Riktigt bra lösning på säkringen på länken.
Närmare batteriet än så går inte säkra. :wink:
Enligt några "experter" så ska det säkras mellan inverter och batterier.
Jag inväntar nu svar från en säkringsfirma som nu kollar upp noga vad jag behöver.
Återkommer sen med vad dom rekommenderar.
 
Toppen