• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig temp Fiat 2.8jtd

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Tempmätaren på min 2001 euramobil baserad på fiat 2.8jtd går bara upp till kl 8 ungefär, läst lite om termostater å tydligen är det 78 grader orginal, söker man sedan på exempelvis mister auto så hittar man 82 graders, men nu har jag hittat en 91 graders termostat, någon som monterad en 91 graders och fått ett bättre resultat?, varför har man för övrigt bara 82 graders?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dålig temp Fiat 2.8jtd

Jag har ju samma motor som dej & upptäckte detsamma när jag körde igår. Visst blir det varmt men det tar lite tid & värmen kunde varit bättre. En 91 graders termostat skulle nog göra susen men frågan är hur den skulle fungera på sommaren söderöver när utetempen springer upp i över 25-30 grader? Ju varmare motorn går ju effektivare är den men man vill ju inte att den skall bli överhettad & kanske koka.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig temp Fiat 2.8jtd

Du behöver inte oroa dej, jag har kört med en sådan i många år både sommar och vinter utan problem, någon gång på sommaren i en brant backe går mätaren upp till strax över 90 grader, annars ligger den på ca 80-85 permanent. :)
 
Senast ändrad:

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Dålig temp Fiat 2.8jtd

nu kollade jag det var en 91 graders som jag fick bytt på en verkstad
i Luleå för ca 8000mil sedan
 

Bilagor

  • termostat 91 grader husbil.jpg
    termostat 91 grader husbil.jpg
    628,7 KB · Visningar: 1

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Sv: Dålig temp Fiat 2.8jtd

Hej
Jag kontaktade bildelaronline.24 idag, dom säger att det inte finns nån termostat på 91 grader som passar till fiat ducato. hjälper inte att jag nämde artikelnumret på termostaten jag hittade heller. ???? :mad:
Mojjen
 
Toppen