• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckvattenpump

Glenn Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
18271
Medlemskap
2024
Jag har en ny Lmc hb. Pumpen väsnas mycket ,är det vanligt kan man göra något år det? Tillägg: Husbilsfirman har satt dit ett tryckkärl, då blev det jämnare flöde o tryck på vattnet.Men pumpen låter väldigt mycket, enligt firman är det okey
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

På vad sätt väsnas pumpen? Är det så att den går igång varje gång du tappar upp ett par droppar vatten? Eller är det någon vattenslang som vibrerar och ligger emot någon del av inredningen och förstärker ljudet?

En sak som de flesta påbyggarna snålar in på är ett tryckutjämningskärl eller hydrofor. Med en sådan inkopplad så går pumpen längre stunder men inte hela tiden. Därmed blir vattenflödet jämnare och pumpen tystare.

Att byta till dränkbar pump medför en hel del kabeldragning, förmodligen byte av alla kranar till sådana med inbyggd strömbrytare samt en del ändring av rördragningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tryckvattenpump

En nomal feil er at de.ved montering av pumpen drar til skruvene for hardt. Det sitte gummiforinger i festehullene for å hindre vibrasjon å forplante seg når pumpen går. Strammes skruvene for mye så blir det vibrasjon i platen som pumpen er festet til. Normalt å løsne alle skruvene en halv til en tørn for å drepe trommisen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

Byt inte till dränkbar pump. Det är leksaker om man jämför. Säkert något som ligger emot eller för hårt draget fäste som Knut skriver. En trycktank hjälper genom att pumpen då inte går lika ofta.
Tryckvattensystem är dock helt överlägset och går att få lika bekvämt som hemma. Så har jag det i min bil.:)
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

Alltid lika frustrerande att läsa om "tryckvattenpumparna". Först ska konstateras att det som kallas tryckvattenpump är en sugande pump som i andra sammanhang kallas "torr pump" medan en sk "dränkbar pump" däremot trycker vattnet ur tanken. Tekniken att stoppa och starta pumpen skiljer sig inte åt, så länge det är en eldriven pump behövs det ju någon form av strömbrytare, antingen i kranarna, i en tryckströmbrytare eller på annat sätt. Utan att fördjupa mig ytterligare i tekniken vill jag påpeka att som jämförelse kan egen brunn till en fastighet vara intressant. Förr i tiden användes hydrofor och torr pump, numera används alltid dränkbara pumpar.

I husbilssammanhang betraktas ofta dränkbara pumpar som sämre pumpar eftersom de betingar ett lägre pris. Notera att det lägre priset beror på att det är väsentligt enklare att tillverka en dränkbar pump.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Tryckvattenpump

I vår bi är det tydligen max 2 kg annars löser säkerhetsventilen vid varmvattenberedaren ut. Köpte ny pump och fick ställa ner trycket tills det inte rann vatten ur säkerhetsventilen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

Jag har haft båda sorterna. Båda har för- och nackdelar. Tryckpump väsnas - så är det, men man kan ha samma sorts kranar som hemma. Dränkbara pumpar är tystare, men behöver speciella kranar med elanslutning.
Själv föredrar jag de sistnämnda, men med bra kvalitet!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

Jag är en nybliven ägare till en LMC -13 och har precis roat mig med att tömma den på vatten.
Upptäckte då att det sitter en ganska rejäl Shurflo tryckpump med inkopplad tryckvakt men pumpen styrs ändå från brytare i kranarna. Tydligen någon form av hybridlösning.
Verkar faktiskt ganska vettigt då man slipper stänga av pumpen manuellt för att slippa oroa sig för läckage och översvämmad bil.

Visst låter pumpen men inte så mycket. Tror precis som Knut att för hårt dragna skruv sätter gummiupphängningen ur spel.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Tryckvattenpump

Även vår Kabe från 2005 har en torruppställd pump som styrs av brytare i kranarna.
Håller med om att det blir förvirrande när vissa envisas med att styrningen av från och tillslag skulle bero på om det är en torruppställd eller dränkt pump. Det är säkert så att vissa kombinationer är / har varit vanligare på marknaden men någon naturlag är det inte.... ;-)
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

Kan handla om att pumpen är för hårt monterad, mot ytan den är fastsatt i, samt att vattenrören i anslutning till pumpen har för lite rörelseutrymme.

Jag fick designa en egen "pump-monteringsplatta" av två bitar båtplaywood med 30 mm skummgummi limmat mellan dessa båda. Den undre plattan
skuvades i golvet och på den övre sedan pumpen. Nu har pumpen alltså ingen direkt kontakt med huset längre.

Tagit bort ett par slangfästen som var närmast pumpen eftersom de skapade spända vattenrör och det sprider ljud på ett oönskat sätt.

Även satt en utjämningstank på kallvattensidan för att minska antalet till- och från-slag.

I badrummet (dit vattnet går först från pumpen) så låg kall- och varm-vattenrören i kors ovanpå varandra i väggskåpet och det skapade kraftigt vibrationsljud.
Skummgummi mellan dessa reducerade ljudbilden direkt.

Det blev slutligen inte ljudlöst men absolut väsentligt bättre.

Kanske kan ovan vägled till lite olika insikter.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

Kan handla om att pumpen är för hårt monterad, mot ytan den är fastsatt i, samt att vattenrören i anslutning till pumpen har för lite rörelseutrymme.

Jag fick designa en egen "pump-monteringsplatta" av två bitar båtplaywood med 30 mm skummgummi limmat mellan dessa båda. Den undre plattan
skuvades i golvet och på den övre sedan pumpen. Nu har pumpen alltså ingen direkt kontakt med huset längre.

Tagit bort ett par slangfästen som var närmast pumpen eftersom de skapade spända vattenrör och det sprider ljud på ett oönskat sätt.

Även satt en utjämningstank på kallvattensidan för att minska antalet till- och från-slag.

I badrummet (dit vattnet går först från pumpen) så låg kall- och varm-vattenrören i kors ovanpå varandra i väggskåpet och det skapade kraftigt vibrationsljud.
Skummgummi mellan dessa reducerade ljudbilden direkt.

Det blev slutligen inte ljudlöst men absolut väsentligt bättre.

Kanske kan ovan vägled till lite olika insikter.

Det hade varit enklare och blivit bättre om du ersatt den torra pumpen med en dränkbar.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

Det hade varit enklare och blivit bättre om du ersatt den torra pumpen med en dränkbar.

Hej! Nej den idén är direkt dålig. Fröet o främst är dom dränkbara pumparna till våra husbilar av urusel kvalité medtäta byten och troligen hade han också fått byta ut alla kranar till dylika med strömbrytare och dåliga kablar i dessa.
Tyvärr har jag själv dränkpump i min nuvarande husbil och den pumpen låter minst lika mycket som den torra uppemot i min förra bil.

Hälsningar Sanddammaren
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tryckvattenpump

Det hade varit enklare och blivit bättre om du ersatt den torra pumpen med en dränkbar.

Ett mycket kategoriskt uttalande som jag tycker kan ifrågasättas.

Har du inte glömt att armaturerna också måste ersättas samt att det tillkommer en hel del kabeldragning. Hur det förhåller sig med vattenspolningen i toaletten återstår också att utredas.

"Enklare" är alltså diskutabelt och "bättre" är tveksamt med tanke på hur de flesta armaturer med inbyggd strömbrytare för dränkbar pump är av tämligen medioker kvalité och små i storlekarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tryckvattenpump

Tyvärr har jag själv dränkpump i min nuvarande husbil och den pumpen låter minst lika mycket som den torra uppemot i min förra bil.

Hälsningar Sanddammaren
----------------------------------------------------
Hejsan, har du kollat så pumpen hänger fritt en liten bit från botten på tanken i sin slang.
Då brukar de vara rätt tysta, om de däremot ligger lite mot tankens sidor/botten så kan de höras rätt kraftigt.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen