• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rullar vi igen...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Nu är vi tillbaka från morgonpromenaden (ca 4 km) och har ätit brunch. Marianne diskar och jag går igenom morgonens foton. Det är snustorrt, solen skiner men det blåser kopiöst mycket, 9 m/s enligt yr. Strandpromenaden ligger i lä och man är helt skyddad från blåsten, men vågorna är enorma. Vågorna slår över stranden där det är ca 30 meters bredd och försöker ta sig in mot byggnader på andra sidan strandpromenaden. En fastighetsägare var redan uppe och har börjat bygga en mur mot gatan i rädsla för inkommande vatten. Hade han läst på yr.no då hade han sett att det blir betydligt lugnare imorgon och att vi får fint väder enda till den 2 januari då vi själva ska fortsätta vår resa söderut.

Här bygges det murar i tron om att det kommer mera vatten från andra sidan strandvallen:
landsida.jpg

Vattnet har bokstavligen "klättrat" över stranden och hotar byggnader på andra sidan:
strandsida.jpg

Hoppas Jappe klarar av sidovindar och inte räds komma in i Peniscola även om vågorna ser hotfulla ut. Vi kanske ska hyra varsin "bräda med mast" och visa ungdomar hur slipsten skall dras ; )
inferno.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Exklusivt och enbart för HBK, dagens senaste rapport från ett fortfarande ganska blåsigt Peniscola. Det värsta är att Jappe inte har hört av sig ännu. Vi har väntat med kvällsmaten in i det sista för att kanske äta tillsammans, men ack nej, inga meddelanden ännu. Kollade även HBK's kompislista och där var han inte heller. Kan innebära bara en sak och det är att han rör på sig fortfarande. Hade han haft problem med alla sina nallar, paddor och plattor, det hade han säkerligen fixat får länge sen...

Havet i Peniscola rullar på med oförminskad kraft. Vågorna slänger upp tång, fiskenät, bojar och annat bråte som t.o.m. hamnat på vissa delar av gångbanan. Kommunens strandtraktor har varit ute och fyllt på med sand vid kritiska utgångar mot gångbanan för att låsa in vattnet innanför själva stranden.
gångbanan.jpg

Det lustiga i hela alltet är att man kan gå obehindrat då blåsten kommer från ett annat håll. Att promenera längs kusten bjuder på en oförglömlig våg-spektakel som förflyttar 4 dagars regn helt i glömska.
bränningar.jpg

Går man till hamnen och tar sig upp på muren mot havet, där får man vara med om att få se verklig rörelseenergi som om det vore TV-program från "Vetenskapens värld" med den snygga Victoria Dyring på SVT Play.
bränningar-1.jpg

Hoppas att Jappe har landat i trygghet inför kvällen och har det varmt och skönt!
hangmatta.jpg
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej M & R ! Säger bara en sak angående dom fascinerande bilderna "Momentum" latinska som betyder kraft satt i rörelse (har jag för mig)
Här hemma är det nästan lika grön/brunt som hos Er, och Jappe den gamla "räven" kommer nog fram förr eller senare
Ha det bra hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Ska man utgå från förra året, februari kommer att bli en kanon månad. Då är vi fortfarande någonstans på solkusten.

En grej jag glömde skriva om igår är uttag av pengar i bankomaten. Tyvärr inga bilder men principen är: välj uttag i Euro med växling i Spanien så slipper du din hemmabanks växlingsavgift på 2,8%. Löjligt att SE banken vill ha växlingsavgift i ett EU land. Är vi med i unionen eller inte?
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Ska man utgå från förra året, februari kommer att bli en kanon månad. Då är vi fortfarande någonstans på solkusten.

En grej jag glömde skriva om igår är uttag av pengar i bankomaten. Tyvärr inga bilder men principen är: välj uttag i Euro med växling i Spanien så slipper du din hemmabanks växlingsavgift på 2,8%. Löjligt att SE banken vill ha växlingsavgift i ett EU land. Är vi med i unionen eller inte?

Hej M & R ! Det finns banker i och för sig enbart en internetbank men dom tar ut valutapåslag med 1,75 % däremot ingen uttagsavgift dom har dessutom "hela" 0,7 % rta på inlåning
det är Bank Norwegian där får man dessutom sk. cashpoints på allt man betalar med deras kreditkort och dessa kan sedan användas till att betala t.ex. flygresor hos Norwegian, men allt detta kanske Ni redan vet men, men

Ha en fortsatt bra dag önskar
Hasse & Ingegerd
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu rullar vi igen...

Jag har nätverksproblem som vanligt. Jag flyttade ett simkort till en annan nalle och sen blev det krångel. Jag skickade ett svar tidigare idag men det kom tydligen inte fram.

I korthet: igår körde jag från Blanes kl 5 på morgonen för att slippa problem vad passagen av Barcelona och kl 1900 almost sharp landade jag i Olhâo. En liten musincident förgyllde resan. Jag hoppas det går bra för musen i vildmarken söder om Tarragona.

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Jaha, så var det med det Jappe, "örnen har landat"! Skönt att veta att du är framme och i goda vänners sällskap. Nu får vi njuta av solen & värmen och ska vara glada att slippa "Barbara" uppe i norr. Ännu ett kallt och fuktigt kvinnligt namn som ska härja fritt och kanske sabba Juletiden för många nordbor.
barbara.jpeg

Peniscola imorgon bjuder på både värme och klar himmel, kanske dags för lite grillning? En sak bör ni veta om gambas, räkor, havskräftor och humrar i butikerna här nere. Allt ÄR rått, ingenting är kokt, låt dig inte luras av den röda färgen som är bruklig för kokta skal.

Vi satte oss för att åtnjuta några havskräftor (nostalgi efter feskekörka i Göteborg) och blev alldeles paff efter 1:a havskräftan. Aj, aj, det var bara att sätta på vatten och koka dom lätt i max 3 minuter. Inte trodde jag att varma havskräftor var lika goda som kalla. Lite dill hade inte skadat, men ack nej, var hittar man dill på det här stället så här års? Kanske hamstra lite dillfrö till nästa omgång havskräftor? Såg även att färsk hummer kostade strax över 10 - 15 €, men är osäker om det var per styck eller kilo! Mumms för nyårsafton tillsammans med en pava Cava?
havskräftor emellan.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Ang. dill!...hackad fryst dill.
Brukar själv frystorka både dill & persilja i massor som nu ligger tryggt hemma i frysen (till ingen nytta). Tack så mycket för tips/påminnelse Eva & Hasse, Marianne sätter omgående vår fina Svenska frystorkad dill på checklistan till nästa år!

Kan bara meddela, utan några större krusiduller, att idag var det varken mer eller mindre än:
19,8°C
Gissa om vi överlever Julen så bruna som vi har blivit. Riktiga Gille pepparkakor av högsta kvalitet, haha... ; )

...nog med dagens nyheter. Återkommer imorgon (den farliga fredagen då allt ska provsmakas & provdryckas, dagen innan Julafton 2016. Återkommer om jag hittar något intressant att förmedla. Det viktigaste är att Jappe har kommit helskinnad till sina bästisar och att Julian har hittat till min tråd (känner mig riktigt hedrad : ) Det får bli en Amstel imorgon!
amstel.jpg
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Vis av detta dillproblem, så köpte jag fyra "kvastar" krondill på Willy's därhemma i augusti. Körde ner dem i matberedaren, och sedan ner i småburkar som se'n åkte in i frysen. Köpte dessutom ett kilo dillfrön (på nätet). Så vi är väl förberedda till alla skaldjur här på Iberiahalvön.
Jack43
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Haha, jag bara älskar den här klubben/forumet och dess märg (medlemmar så klart). Här får man reda på allt om matlagning: ägg-kokning, dill-hantering, får vara med om berättelser som slår både Agatha Christie & Jan Fleming, miljötänk med CO2 beskattning (utan vettig logik), får uppleva hissnande farter från Orust till Olhao på 3 dygn (likt Paris-Dakar), och mycket mer annat intressant... Gäller att hålla sinnet öppet och "hänga" med när saker händer "Live" och nu. Ty om några dagar så är allt "gårdagens" bara ett minne blott, nytt bara väller in och vi blir påminda om våra egna begränsningar.

Ja, nu har jag även hunnit testa vino BLANCO SECO från CATALUNYA, ett torrt och inte alls dyrt Rioja-vin årgång 2009, inför morgondagen (kanske några droppar till kvällens grillning också) och är nöjd med resultatet. Eftresom tiden går fortare än man kan ana och jag börjar bli glömsk på äldre da'r, därför vill jag (vi) önska Er alla en trevlig Jul imorgon.

Ha nu en riktig God Jul så hörs vi framöver...

God Jul.jpg
Stormen med enorma vågor & regnet är borta, bara blå himmel & solvärme idag.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Idag är det Juldagen och man ser många som är ute och promenerar medan "festen" och ätandet inte alls är över, ännu. Nu är det dags för Fransmän, Spanjorer och en del andra nationaliteter att fira på själva Juldagen. Vår Franska granne har gjort musslor i vin med massor av vitlök & persilja så det doftar något otroligt gott i vår "hörna".

Vi gjorde en avstickare på förmiddagen till Benicarlo och Vinaros efter att ha tömt restprodukt-tanken. Så skönt att ha varit måttliga med Julens frestelser, lite skinka och lite grönkål (tack vare Margareta & Hans), lite vin och Irish coffee som avslutning, helt perfekt! Köttbularna fick inte plats igår så det får bli pyttipanna imorgon...

En bit från Peniscola: man ser Påvens bostad på klippan i bakgrunden
Peniscola.jpg

Vi stod i Porto (hamn) Vinaros där man INTE får övernatta i husbilen:
Porto Vinaros.jpg

...där man inte får fiska:
Fiskeförbud.jpg

och man kan beskåda en gammal förtöjnings-pollare på en kaj: tyckte det var vackert och troligen väldigt gammalt. Pollarens storlek talar om att det måste ha varit enorma fartyg en gång i tiden som förtöjde i "lilla" Vinaros:
förtöjning.jpg

Idag har vi bara 17,3°C en timma till, sen blir det svalare som det brukar när solen drar vidare västerut. Dags att strecka på sig lite i e.m. solen...
 
Toppen