• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatterier lika olika

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag har en tråd om bodelsbatterier , 2 Biltema AGM verkar vara väldigt vanligt.

Ju mer man läser om batterier ju mer konfunderad blir man. Skall batterierna ha samma kapacitet , skall de ha samma ålder? Tiudor som borde veta har en annan uppfattning. Var finns stöd för vad som gäller?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier lika olika

Det är skillnad på spänning och spänning! Jag menar batteriet har en "inre spänning", som beror av laddningstillståndet, och en inre reststans som ger ett spänningsfall som adderas till "inre spänningen"(med hänsyn till polaritet) och ger polspänningen. Vid laddning ökar polspänningen men minskar vid urladdning.
Därför blir polspänningen olika på seriekopplade batterier om inre resistansen är olika på dem. Vid urladdning gör det kanske inte så mycket men vid laddning kommer batteriet med lägst reststans bli bättre laddat!
// Göte J
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier lika olika

Kan berätta att när jag i våras bytte ut alla 3 bobatterier från 2004 så mätte jag spänningen i dessa urmonterade, separat fulladdade batterier.

Spänning i batteri
1=13V
2=9V
3=13V

Allstså enligt mej så var det batteri 2 som sänkte min batteribank i våras då den höll extremt dåligt med min belastning.

De 2 med bra spääning fick kompisen och de lever vidare i en husvagn, udrar hur länge ett GEL-batteri kan prestera?

Har nu 3x 95Ah AGM Biltema :confused:
 
Toppen