• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa navigationsappen för Android?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Problemet med Google Maps är att den kan bli väldigt långsam när uppkopplingen är seg. Vill man använda gratisnavigering är ett bättre alternativ Here We Go där kartorna laddas hem för blixtsnabb access. Dessutom läggs det till nya funktioner vid varje uppdatering.

IMG_6609.PNG

Varken Google Maps eller Here kan mäta sig med en betalapp i antal inställningar eller funktioner.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Många bra tips på appar i denna tråd!
En fråga dock - vilken/vilka av dessa appar kan man lägga in POI´s som man kan ladda ner från husbilsklubben?

// Fredrik W
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Är det inte så att oavsett vilken navigeringsapp man använder så måste man ha på datatrafiken om navigeringen skall kunna fungera som köranvisning och inte bara som en karta? Det finns väl ingen android med en riktig GPS?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Alla Androidtelefoner och i princip alla plattor har GPS.har du laddat ned kartor och programvara så är det bara att köra.
Det du missar är aktiva varningar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Många bra tips på appar i denna tråd!
En fråga dock - vilken/vilka av dessa appar kan man lägga in POI´s som man kan ladda ner från husbilsklubben?

// Fredrik W

Intressepunkter (POI) lägger man lämpligast i POIViewer för att få mest möjlig information. Dessutom enkelt att importera med ett enkelt klick på fillänken.

IMG_6611.PNG

Saknas bild i informationen finns den i Streetview.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

GPS finns väl inte utan det är väl A-GPS?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

GPS og tilsvarende satnav fra andre land enn USA har hele tiden vært standard i Android. A-GPS kommer som et tillegg når en har fungerende simkort i en enhet. Det har dog blitt laget noen få ekstremt billige plater uten gps krets, men de siste par årene har jeg ikke sett nye slike med Android.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

GPS finns väl inte utan det är väl A-GPS?

Har haft mååånga olika Androidlurar sedan 2008.
Har aldrig stött på någon modell utan gps, även de mest snikna Kinalurarna har riktig GPS.

Har heller aldrig hört talas om en med bara A-gps, som förresten dök upp efter den vanliga inbyggda gps'en, A-gps snabbade upp positioneringen med hjälp av mobilmasterna, dåtidens mobila gps'er var inte kända för snabb positionering.

Det var stort då 2008 med Google maps som följde med i den första Androidluren, dock så var datatrafik dyrt på den tiden.
Man testade att gå Avenyn i G-borg med en HTC dream med Google maps (1:a Androiden).
När avenyn var avklarad så hade man förbrukat upp månadens datapott, som iofs. var så stor då det bagav sig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

A-GPS er assistert gps hvor en også benytter triangulering av mobil signal for å gi en rask men grovkornet første fiks før gps kretsen har nok signal og informasjon til å gi en mye bedre lokasjon. Android benytter og wifi nett for denne trianguleringen om enheten er online. Grunndata for denne kommer fra steetview bilene, første utgaven fikk masse negativ reklame for lagring av for mye data fra wifi nettene som ble passert. Det de faktisk benytter er mac adressen for trådløse routere og beregnet posisjon for disse.

Så a-gps er flere teknikker for å raskt kunne gi en omtrentelig possisjon før gps klarer å komme med sin. Gps i dag benytter satelitter fra USA, Russland, China og Europa. Ikke alle er like tilgjenglig ennå.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Intressepunkter (POI) lägger man lämpligast i POIViewer för att få mest möjlig information. Dessutom enkelt att importera med ett enkelt klick på fillänken.

Visa bilaga 118268

Saknas bild i informationen finns den i Streetview.

Anders,
finns verkligen POIViewer till Android?
Jag kan inte finna den i Play,
eller heter den kanske nåt annat där?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Anders så vel ikke at det var en tråd om Android :D
Det finnes for Android flere gode apper som det er enkelt å laste inn poi lister i, mest kjent er Locus. Underforumet http://www.husbilsklubben.se/forums/f15/ har tråder om flere navigatorer for Android med poi import både kjøpeapper og gratis. Samme sted finner en og beskrivelse av hvordan en legger inn hbk sine plasser i de forskjellige.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Enklast söder om Sverige: Telenor Frihet + Camper Contact + Google Maps.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

CamperContact är bra, men det borde ha varit HusBilsKlubben's - bland Europas största.
Räser du till Danmark så du kan ladda ner,
Danmarks mest uppdaterade ställplats kartor
BredoMobils :) https://www.google.com/maps/d/edit?...ffBk&ll=56.02506804284406,9.4780611959402&z=8
och sedan har du den på Google Drive valt genom ett klick.
Även den fullständiga HBK tömningsplatser du kan ha på Google Drive.
 
Senast redigerad av en moderator:

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Det är mycket lätt att lägga in POI-listor i CoPilot från husbilsklubbens hemsida. Det finns flera listor. Jag har Campercontact, bordatlas, HBK, LPG, LPG Propan och Topplatz. Det finns ingen direkt koppling mellan Campercontact och CoPilot men man kommer enkelt rätt genom att ange sitekoden i POI-listan. Det är mycket smidigt. Det jag använder mest är Campercontact tillsammans med CoPilot.

Leif Torså
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Anders så vel ikke at det var en tråd om Android

Jo, jag har inte haft igång min OnePlus One på ett tag men trodde nog att den bästa appen för intressepunkter (POIViewer) efter så lång tid skulle finnas i en Androidversion liksom Mobil Life + och iGO för något år sedan. Jag har för mig att den även finns till Windows Mobile.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Jag anv. Osmand+ i min android. Hela Europa ligger i extraminnet. Kostar inget.
Laddar om uppdaterade kartor före ny resa. Poi i massor finns.
Hade jag haft en Platta så hade ruttplanering varit perfekt också
Bra komplement till ordinarie Garmin 3597.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Fant noe spennende for osmand, en kan importere en gpx file inn i favoritter - burde fungere med stellplats listen. Hvordan det gjøres fant jeg på Import Wild Camping POI files to Osmand

Osmand finnes for både Android og Ios, selv om Ios utgaven ligger en del etter i tid når det gjelder nye funksjoner. Android utgaven av osmand+ er i praksis en fullverdig navigator til under 100 kr. Det jeg savnet tidligere var en enkel måte å legge inn egne poi, nå viser det seg at den har eksistert lenge!
 
Toppen