• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör ni med vatten o vinterförberedelser?

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Hej, skulle behöva lite tips och idéer om hur man på bästa sätt tömmer ALLT vatten i ledningar, så det inte fryser sönder. Tänker på vatten i kranar och vattenledningar osv.
Tacksam för svar.
Gabbe//
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med vatten o vinterförberedelser?

Jag öppnar alla kranar och ventiler, kör vattenpumpen tom några sekunder. Brukar sedan lossa duschslangen och blåsa med munnen bakvägen genom den med alla kranar öppna. De får sedan stå öppna. Har aldrig haft problem med någon frysskada. Finns också tips på forumet att blåsa upp en ballong och trä den över kranen och låta luften blåsa igenom kranen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Hur gör ni med vatten o vinterförberedelser?

Jag tappar ur vattnet ur tanken samt beredaren, startar pumpen lite kort efter att ha öppnat alla vattenkranar och lämnar dom öppna.

Det är allt.

Ett problem är de urusla t-korsen som är gjorda av plast och kan frysa sönder när man är ute och åker ifall ledningarna ligger mot kalla ytor, speciellt känsligt med varmvattnet då trycket kan bli relativt högt om man använder beredaren, man bör se till att vattnet rinner innan man startar den tex.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör ni med vatten o vinterförberedelser?

Har man en våtdammsugare så går det kanon och öppna alla kranar och suga ut det sista vattnet ur kranar och vattenlås. Det brukar jag alltid göra

//Peter
 
Toppen