• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken kapacitet på elverk ?

F

F.d. 54097

Guest
Är på gång in i husbilslivet inom kort o ni får ha överseende för min okunskap. :spinny:Tänkte avstå elverksdebatten i detta inlägg - men höra med er som har erfarenhet av dessa vilken storlek på elverk som behövs om man avser fricampa något eller några dygn. Kommer som ingångsvärden ha 2 bodelsbatterier om vardera 90amp, en solpanel 120w/10amp - samt elslukande luftkonditionering på 2460W. Vad kan man förvänta sig ? Om man bara skulle köra allt på batteridrift - hur länge skulle detta hålla ? Motsvarande om man kör på elverk ? Hur mycket effekt på detta behöver man ha för att klara, motsvarande att stå uppkopplad mot en elstolpe ?
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Vilken kapacitet på elverk ?

Ingen input ännu - har slagit till o beställt via web ett Honda EU20i från Söderströms Skog o Trädgård i Skövde. Ca 5.000 kr billigare mot listpris för närvarande. Hoppas det räcker :spinny:
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilken kapacitet på elverk ?

Jag misstänker at du blandar lite med dina spänningar.
Går AC,n på 12V? Och då drar 2460W?
Jag gissar att det är effekten vid 230V du menar, då har du ditt svar där, du behöver 3kW kontinuerligt ur elverket, det blir ett rätt rejält elverk.
Dina batterier, om det är AGM eller GEL kan släppa ifrån sig i bästa fall 100Ah tillsammans.
Din solcell ska du nog inte räkna med att få ut några 10A från, möjligen mellan 6 -7A i bra förhållanden under en del av dygnet. Vår 100W-panel av god kvalitet brukar jag räkna med max 5,5A.
Så du får räkna på din effektbudget.
Vad drar ström, hur mycket och hur länge per dygn, sen ser du vad det räcker till.
Räkna samman lampor, tv, radio, värmare, laddning av apparater osv.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Vilken kapacitet på elverk ?

Jag misstänker at du blandar lite med dina spänningar.
Går AC,n på 12V? Och då drar 2460W?
Jag gissar att det är effekten vid 230V du menar, då har du ditt svar där, du behöver 3kW kontinuerligt ur elverket, det blir ett rätt rejält elverk.
Dina batterier, om det är AGM eller GEL kan släppa ifrån sig i bästa fall 100Ah tillsammans.
Din solcell ska du nog inte räkna med att få ut några 10A från, möjligen mellan 6 -7A i bra förhållanden under en del av dygnet. Vår 100W-panel av god kvalitet brukar jag räkna med max 5,5A.
Så du får räkna på din effektbudget.
Vad drar ström, hur mycket och hur länge per dygn, sen ser du vad det räcker till.
Räkna samman lampor, tv, radio, värmare, laddning av apparater osv.

Hej - bra tack för info! - och ja uteffekten vid 230 v anslutning måste det vara på Ac som är angiven till 2460W
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken kapacitet på elverk ?

Jag kör AC (Dometic B1901)
med ett fast elverk (Dometic TEC29)

När kompressorn slår till på AC så varvar elverket upp något,
annars går det på lägsta varv.
Dock så drar vår AC betydligt mindre effekt, jämfört med din.
915W på kyla
1200W på värme

De varmaste dagarna har vi kört elverket under färd med AC igång som extra kyla.
Har aldrig provat att köra AC via Invertern (batterierna) vette tusan ifall det ens går.

Undrar om inte effekten du anger är "Kyleffekt" och inte förbrukad effekt.
Kyleffekten på vår AC är 1900W
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilken kapacitet på elverk ?

Du har ju svaret på din fråga i dokumentet.
Erforderlig generator 2200W står det.
Men, AC,n drar dryga 900W i drift men suger till rejält vid kompressorstart, 18 A under 0,15 sekunder. Det är ca 4100W.
Så din generator skall klara 2200W vid AC-start med en spik på 4100W och när det väl snurrar och går så drar det 920W.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Vilken kapacitet på elverk ?

Haha ne det var inte så tokigt - men det tog 150 visningar ;) .. Tacksam för all hjälp och inte alla kanske som kan relatera till ämnet.

Du har ju svaret på din fråga i dokumentet.
Erforderlig generator 2200W står det.
Men, AC,n drar dryga 900W i drift men suger till rejält vid kompressorstart, 18 A under 0,15 sekunder. Det är ca 4100W.
Så din generator skall klara 2200W vid AC-start med en spik på 4100W och när det väl snurrar och går så drar det 920W.

Inledde ju med att be om ursäkt för min okunskap som blivande husbilägare, men tackar för att du tolkar datan. Vad landar vi i ? Klarar Elverket Honda EU20i att driva Ac:n och andra grundläggande elektriska funktioner. :spinny:
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Vilken kapacitet på elverk ?

Inledde ju med att be om ursäkt för min okunskap som blivande husbilägare, men tackar för att du tolkar datan. Vad landar vi i ? Klarar Elverket Honda EU20i att driva Ac:n och andra grundläggande elektriska funktioner. :spinny:

Mitt Hondaverk som är ett eu 20i klarar inte att köra både kaffebryggare och microvågsugn samtidigt, så jag delar upp effekturtaget för att undvika att verket bryter pga för hög belastning.

Mitt svar på din fråga är, troligen ej.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vilken kapacitet på elverk ?

Känns inte som någon bra ac det där med den höga startströmmen. För att kunna utnyttja en ac till fullo måste den klara drift inkl start på 6A.
Tycker du ska testa att köra den mot en 10A säkring och sedan även på en 6A säkring. Kan vara så att det fungerar på en 10:a iallafall.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Vilken kapacitet på elverk ?

Tack för alla uppslag och input. Utöver batteridrift och solcellsladdning, så blir det en Eu20i. Det räcker förmodligen till att underhållsladda batterierna, hålla allmänbelysningen igång, koka kaffe och att vi skippar att koppla in AC:n :spinny:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vilken kapacitet på elverk ?

Honda 20i ger ca 1 600 Watt under drift vilket INTE är tillräckligt för en AC som drar 2 460 Watt. Jag rekommendera elstolpe 10A-16A á 3-4 €/dag!

Har du läst produktbladet. Den drar inte 2460w det är kyleffekten. Om den nu drog det du säger kan du inte rekommendera 10A.
 
Toppen