• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C-tek laddare till ny husbil ?

F

F.d. 54097

Guest
Hej
En bit inpå 2017 kommer vi få en ny Burstner Hb levererad. Har tidigare haft en husvagn (Hobby). Underhållsladdningen via det system som fanns i vagnen var för klent, så vi skaffade en C-tek laddare som var permanent kopplad till batteriet i vagnen - både under camping och när vagnen var undanställd motsvarande frostfritt under vintern. Vilken är er erfarenhet. Behöver man koppla till en Ctek laddare på en modern husbil eller kan man utgå från att befintligt system laddar alla batterier fullgott vid kontinuerlig inkopplad 220V ?
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: C-tek laddare till ny husbil ?

Kan vara värt att kolla upp ifall startbatteriet får sin beskärda del av laddningen.

Jag har stött på en Eura Mobil Integra 2012, som inte laddade startbatteriet vid 230V ansluten, märkligt av Eura Mobil. Ägaren fick bygga om detta.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: C-tek laddare till ny husbil ?

Det var nog fel på den bilen. Jag har en Integra 2001 & där fungerar detta utmärkt. Låter otroligt att dom tagit bort en så vital funktion på nyare modeller.

Bennie
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: C-tek laddare till ny husbil ?

Kan vara värt att kolla upp ifall startbatteriet får sin beskärda del av laddningen.

Jag har stött på en Eura Mobil Integra 2012, som inte laddade startbatteriet vid 230V ansluten, märkligt av Eura Mobil. Ägaren fick bygga om detta.

Ett vanligt fel på Eura är att den dosan som växlar B1/B2 går sönder. Man märker det i början att man får ett kort avbrott på 12volten när man stänger av bilen. bytte 3 gånger på förra bilen en Eura.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: C-tek laddare till ny husbil ?

hej vi har en eura 01 aldrig hört talas om detta men nån gång ska ju vara den första ! tack ! i alla fall så laddar den samtliga batterier först bodelen sen bildelen finns det andra så kör den det med ! :)
 
Toppen