• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare etc

F

F.d. 31068

Guest
Hej igen!

Har pluggat på lite grann gällande batterier med mera.
Men då min budget inte riktigt håller för det jag egentligen ville satsa på, tar jag och söker lite hjälp här bland husbil älskare ;).

Kommer mycket troligt välja biltema agm batterier 95ah. Varav jag köper två eller tre av. Så hamnar strax under 300ah som max.

Har kollat på en del batteriladdare ifrån Waeco samt Ctec. Har dock lite beslutsamhet ångest vad jag ska köpa :wub:... Har en dryg budget på ca 10000kr kan bli större men beror lite på vad mina andra utgifter kommer att hamna på..

Lite extra info så kommer jag alltid ha tillgång till elstolpe ^^. Kommunen bjuder på detta där jag bor och kommer hålla till mest ;).

Tackar för alla svar jag kan få :D!!
//JohannesM
 
F

F.d. 31068

Guest
Sv: Batteriladdare etc

Hej igen Björn å Lisa =)!

Haha nja vart väl lite överdrivet sagt ifrån min sida. Menar mer tillgång till el stolpe när jag behöver ladda upp batterierna till fullt å sedan köra vidare.

//JohannesM
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare etc

Hej igen!

Har pluggat på lite grann gällande batterier med mera.
Men då min budget inte riktigt håller för det jag egentligen ville satsa på, tar jag och söker lite hjälp här bland husbil älskare ;).

Kommer mycket troligt välja biltema agm batterier 95ah. Varav jag köper två eller tre av. Så hamnar strax under 300ah som max.

Har kollat på en del batteriladdare ifrån Waeco samt Ctec. Har dock lite beslutsamhet ångest vad jag ska köpa :wub:... Har en dryg budget på ca 10000kr kan bli större men beror lite på vad mina andra utgifter kommer att hamna på..

Lite extra info så kommer jag alltid ha tillgång till elstolpe ^^. Kommunen bjuder på detta där jag bor och kommer hålla till mest ;).

Tackar för alla svar jag kan få :D!!
//JohannesM

Istället för tre batterier , har du inte funderat på solcell?
 
F

F.d. 31068

Guest
Sv: Batteriladdare etc

Tror också att det blir en ctex laddare den på 25a.

Angående solceller så har jag redan det. Långt ifrån det bästa men fick med det på köpet på husbilen. Då min budget är relativt låg så blir det att slå till med bättre solceller längre fram. Samt även en regulator skulle jag tro, ctex ds250s dual eventuellt

//JohannesM
 
A

Anyone

Guest
Sv: Batteriladdare etc

Är det den med BlueTooth du menar, så Ja. Vad vill du veta?

Sorry om jag kidnappar tråden, men denna pryl verkar mycket användbar! Verkar dock som om den klarar max 200A enligt specen, så gissar att den inte går att använda om man har 3 st 95A batterier då? Brinner den upp om man försöker koppla in den direkt på batteribanken på totalt 285A? :wideeyed:
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare etc

Det är skillnad på A och Ah!
Jag har 4 st bodelsbatterier på 360 Ah tillsammans. Men drar väldigt sällan ur mer än 10-15 A. Så 200 A är väldigt mycket (tänk 230 V inverter), drygt 2 kW.
Den har varit väldigt pålitlig för mej.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare etc

Det passerar inga A i denna lilla "Ctek övervakare"
den mäter helt enkelt spänningen i batteribanken,
och presenterar det i % av batteribanknivå.
Ganska simpel dyr pryl alltså.

Vad ev. felvisning blir när batteribanken överstiger 200Ah vet jag inte.
Kanske kan någon annan förklara.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare etc

Så kanske det är (jag har tre olika mätare inkopplade). Mäter den enbart spänningen ska inte batteribankens storlek ha någon inverkan.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Batteriladdare etc

Japp... Vore jobbigt om alla tyckte lika....alla är vi olika o prioriterar vissa saker i våra val. Vare sig det är laddare, fruar o husbilar.
 
Toppen