• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av cykelbatteriet.

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Jag är inte speciellt kunnig när det kommer till el-frågor. Jag behöver lite hjälp av er som kan!
Kan jag ladda mitt elcykelbatteri (36 v) i mitt eluttag i bilen utan att elen är inkopplad, typ när jag fricampar.
Elisabeth
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddning av cykelbatteriet.

Jag är inte speciellt kunnig när det kommer till el-frågor. Jag behöver lite hjälp av er som kan!
Kan jag ladda mitt elcykelbatteri (36 v) i mitt eluttag i bilen utan att elen är inkopplad, typ när jag fricampar.
Elisabeth
------------------------------------------------------------
Hejsan, om du nu menar originalladdaren som skall in i ett vanligt 230V uttag hemma, och när du då frikampar med bilen, så har du ju ingen 230V ström i dina uttag i bilen så då går det inte alls.
Man kan ju skaffa en lämplig laddare som går på 12V från bilen som det står om ovan.
Man kan också skaffa en inverter, helst av bra kvalité som ger ren sinusvåg (det vill säga en omvandlare som man matar med 12V från bilen och som i andra änden ger "vanlig" men konstgjord 230V växelström ut i en kontakt). I den stoppar du in laddarens kontakt och laddar cykelbatterierna.

Nackdelen är att det blir lite effektförluster på vägen att omvandla strömmen både upp och ner flera gånger, samt att det går åt en hel del ström från bilens batteri bara till laddningen (men det gör det ju även med en 12V laddare). Så man måste se till att ha hyfsad batteribank i bilen och helst även solceller så man inte blir strömlös.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av cykelbatteriet.

Hej
Skaffa absolut en 12v laddare. Har själva 2 cyklar med 10amp 36V batterier
och numera också en på 16amp36v.
Man kan ladda ur cykelbatterierna ganska mycket varför mycket ström också åtgår för att få dem tillbaka upp igen. Går du direkt från 12v till 36v åtgår då minst 30 amp ur 12v batteriet plus förlusteri laddaren. Säker minst 10%. dvs du behöver ha 35 amp över i bilens batterier. Går du sedan omvägen över 230v får du tvåomvandlingar varför du säker behöver 40-45 amp från bilen.
Har man sedan som vi har varsin cykel dubblas behovet.
Elcyklar är toppen men kräver bra med ström skall man veta.
 
Toppen