• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Invändig fläkt till kylskåp

K

Kalabra

Guest
Hej

Någon som har tips på fläkt som ökar cirkulationen inne i kylskåpet?
Kylskåpet kyler bra men problemet är att när man fyller skåpets hyllor så faller inte kylan hela vägen ner och stora skillnader i temperatur uppstår.

Någon som har lösning på detta?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Invändig fläkt till kylskåp

Jag trodde att spalten mellan dörr och hyllor var tillräcklig, kylan borde sjunka till botten ganska snabbt.

Kanske är magnetlisten mellan dörr och skåp skadad?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Invändig fläkt till kylskåp

Det finns massor av datorfläktar i olika storlekar och skyddsgaller därtill. De flesta går på 12V= och att göra en infästning kan inte vara speciellt svårt. För att bara få lite rotation på luften i kylen behövs knappast någon stor effekt så strömkonsumtionen blir ganska liten. De svåra är möjligen att få in en tvåledare men eftersom strömmen är liten kan den vara klen och ett hål borrar man lätt efter lite kontroll av platsen så att inga vitala delar skadas.

Fläktar hittar du på Clas Ohlsson, Kjell & Co, datorfirmor eller loppisar.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Invändig fläkt till kylskåp

Tack för svaret!
Ja, det är strömmen jag ser som utmaningen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Invändig fläkt till kylskåp

Om du tar bort det nedre gallret på utsida bil finner du säkert lite kablar och kanske även kopplingar. Mät om det finns ständig ström på någon av dem när husbilen bodelsel är påslagen. Jag skulle bli förvånad om det inte finns någon sådan som åtminstone matar belysningen i skåpet. Där skulle du kunna koppla in fläkten.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Invändig fläkt till kylskåp

Jag har under hela denna sommar haft trådlösa termometrar på den översta hyllan och en på den nedersta och även en tredje i frysen. Skillnaden mellan den översta hyllan och den nedre är ca 2-3 grader och det är precis likadant i mitt kylskåp hemma i lägenheten. Men man ska vara försiktig så att man inte ställer för mycket mat mot kylflänsarna och hyllan direkt under. då blir det svårt för kylan att ramla ner.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Invändig fläkt till kylskåp

Har du monterat den inne i kylskåpet? Det ser ut som en fläkt att använda utvändigt mellan kylskåpets baksida och husbilens vägg får att få cirkulation i luftspalten.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Invändig fläkt till kylskåp

Så har inte jag uppfattat att frågeställningen i tråden är. Här är ju beskrivet hur man monterat datorfläktar med mera och du skriver ju själv om att man ska ta bort det nedre ventilationsgallret och montera en fläkt.
Naturligtvis sitter denna monterad enligt Dometics monteringsanvisning. Svar på frågan varför det är olika tempratur i kylskåpet beror på dålig kylning (detta enl Dometics tekniker på fråga från mig). Om man kollar så sitter all värmealstrande utrustning i botten på kylskåpet och är det dålig ventilation bakom blir det också olika tempratur i skåpet.
Jag hade min fläkt monterad enligt anvisning i somras när vi var i Kroatien, tempraturen gick aldrig över 7-8 plusgrader i kylen och det var samma tempratur i hela skåpet, i frysen förutsätter jag att det var tillräckligt kallt för vi frös in kött och bröd till det blev stenhårt. Dometic har tagit fram denna fläkt för att i första hand få jämn tempratur i skåpet och i andra hand för att sänka tempraturen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Bilagor

  • Fläkt 01.jpg
    Fläkt 01.jpg
    110,9 KB · Visningar: 34
  • Fläkt 02.jpg
    Fläkt 02.jpg
    57,5 KB · Visningar: 34
  • Fläkt 03.jpg
    Fläkt 03.jpg
    53,4 KB · Visningar: 33

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Invändig fläkt till kylskåp

Ungefär så jag tänkte mig. Det blir en ganska billig lösning för de som vill lägga pengarna på annat.

Kom att tänka på att det finns oftast ett hål redan för att dränera kondensvatten. Det skulle kanske gå att få igenom en tunn kabel den vägen till en invändig fläkt med elanslutning bakom kylskåpet.
 
Toppen