• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IGO Navigation

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IGO Navigation

IMG_5880.PNG
Man kan byta ut nuvarande mot annan plats.
Man kan också lägga in en mängd orter slumpvis och be appen optimera rutten i efterhand för bästa vägval.
 

Olle Bylund

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
12024
Medlemskap
2022
Sv: IGO Navigation

Tror jag kan. Men om man vill hämta nya/fler waypoints från kartan, hur gör man då, som på Primo?
Mvh Olle
 

Olle Bylund

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
12024
Medlemskap
2022
Sv: IGO Navigation

Tror jag kan. Men om man vill hämta nya/fler waypoints från kartan, hur gör man då, som på Primo?
Mvh Olle

Någon som vet?

Alltså, lägga upp flerpunktsrutt på IGO Navigation, med hjälp av kartan.

På Primo är det: skapa rutt/nuvarande GPS-position /+/mer/sök på kartan. Sen hämta waypoint från kartan, en efter en.

Hittar inte motsvarande på Navigation.
Mvh Olle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IGO Navigation

Någon som vet?

Alltså, lägga upp flerpunktsrutt på IGO Navigation, med hjälp av kartan.

På Primo är det: skapa rutt/nuvarande GPS-position /+/mer/sök på kartan. Sen hämta waypoint från kartan, en efter en.

Hittar inte motsvarande på Navigation.
Mvh Olle

Jag har aldrig försökt men föreställer mig att det blir en aning oprecist.
Är det inte enklare att lägga till orter eller adresser och att därefter optimera rutten för att slippa hamna i centrum varje gång man angivit en ort som delmål?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: IGO Navigation

Någon som vet?

Alltså, lägga upp flerpunktsrutt på IGO Navigation, med hjälp av kartan.

På Primo är det: skapa rutt/nuvarande GPS-position /+/mer/sök på kartan. Sen hämta waypoint från kartan, en efter en.

Hittar inte motsvarande på Navigation.
Mvh Olle

Tycker det fungerar rätt bra om du lägger in en "fiktiv" plats i närheten av den plats du befinner dig på som nästa waypoint. Sedan flyttar du dig runt på kartan till den plats du vill åka till och trycker till så att den röda ringen hamnar på den plats du vill ha som nästa waypoint. Fortsätt sedan på samma sätt med nästa waypoint.
Kanske blev lite krångligt, men försök så tror jag att du lyckas med bra resultat.

Hälsar Kjell
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: IGO Navigation

Jag har aldrig försökt men föreställer mig att det blir en aning oprecist.
Är det inte enklare att lägga till orter eller adresser och att därefter optimera rutten för att slippa hamna i centrum varje gång man angivit en ort som delmål?

Hur bär man sig åt för att, som du säger optimera, för att slippa hamna i centrum? Finns en sådan funktion?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: IGO Navigation

Jag gör så även när jag lägger in en flerpunktsrutt med städer. För att inte behöva hamna i centrum på varje stad så väljer jag en vägkorsning en bit innan eller utanför staden som waypoint. Man kanske får samma resultat som när man "optimerar rutten" men jag har själv koll på läget.

Hälsar Kjell
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: IGO Navigation

Jag gör så även när jag lägger in en flerpunktsrutt med städer. För att inte behöva hamna i centrum på varje stad så väljer jag en vägkorsning en bit innan eller utanför staden som waypoint. Man kanske får samma resultat som när man "optimerar rutten" men jag har själv koll på läget.

Hälsar Kjell

Jo, precis så brukar jag också försöka lösa detta med. Men ibland råkar man ändå hamna på fel korsning och om det finns ett färdigt alternativ för optimera vägsträckan hade det varit enklare.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IGO Navigation

Hur bär man sig åt för att, som du säger optimera, för att slippa hamna i centrum? Finns en sådan funktion?

Man kan optimera rutt/waypoints om ett flertal delmål har lagts in.
Enligt min erfarenhet slipper man köra till centrum om bara orten lagts in, tyvärr var det längesedan jag använde funktionen.

IMG_5926.PNG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: IGO Navigation

Glöm inte att kolla vägskyltarna och ibland också vägnumren! Gör man det så slipper man oftast att köra in i byarna på vägen. Strunta i navigatorns protester!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: IGO Navigation

Jag gör som Kjelle, pricka in min rutt direkt på kartan (väg, vägkorsning, osv...) för att slippa köra in i centrum. Centrum i Bretagne betydde oftast 2 cm på var sida av husbilen, enkelriktat med uteserveringar "mitt på vägen" och inte minst handbyggda Romerska stenbroar med tvivelaktig bärighet (självklart max 3,5 t)...

Sedan har vi Normandie där man absolut vill köra längs kusten, INTE alls mellan några städer...
 
Toppen