• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230 V-laddning utan bobatt inkopplat?

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Ska koppla loss bobatt inför vinterförvaringen.
Kan jag sen koppla in 230 V-kabeln å ladda startbatt fullt innan jag ställer undan HBn??
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: 230 V-laddning utan bobatt inkopplat?

Jag skulle rekommendera dig att köpa en separat underhållsladdare till startbatteriet som du kopplar in efter du kopplat bort startbatteriet.

En anledning är att bodelslladdaren oftast inte ger mer än nån ampere till startbatteriet, en annan anledning är att då slipper du eventuellt strul med bodelens 12 voltsystem.

Vet inte om bodelsladdaren skulle ta skada om bobatterierna är frånkopplade.

Finns billiga laddare för några hundralappar

Exempel från biltema :

Batteriladdare 6/12 V, 4 A - Batteriladdare Smartladdare - Biltema

Batteriladdare IP68, 12 V, 4 A - Batteriladdare Laddare Smartladdare - Biltema
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 230 V-laddning utan bobatt inkopplat?

När min haussade Ctek 7A började bete sig konstigt och "brände batterier" så bytte jag ut den mot Biltemas 8-ampèrare och nu har jag glada och friska batterier igen.

Biltema forever!

Jappe
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: 230 V-laddning utan bobatt inkopplat?

Håller med Pekke. Att koppla in 230 med laddning utan att bodelsbatteriet är på plats, känns fel. Det kan spöka med överspänningar till känsliga komponenter. Koppla loss startbatteriet och häng på en enkel laddare enligt förslagen, tycker Björn.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: 230 V-laddning utan bobatt inkopplat?

Tack för svar.
Har inte tillgång till el under vinteruppställningen.
Ska koppla ur bobatt - som är ett stort bängel - här hemma å sen köra ett par mil för vinterförvaring.
Å vill ha fulladdade batterier - även startbatt - inför vinter då ingen tillgång till el eller bil finns förrän i slutet på april.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: 230 V-laddning utan bobatt inkopplat?

Tack för svar.
Har inte tillgång till el under vinteruppställningen.
Ska koppla ur bobatt - som är ett stort bängel - här hemma å sen köra ett par mil för vinterförvaring.
Å vill ha fulladdade batterier - även startbatt - inför vinter då ingen tillgång till el eller bil finns förrän i slutet på april.

Varför Bengla med batteriet? Ladda fullt i två dygn, kör dit, lossa minuskablarna och lägg en plastbit imellan som isolering, åk hem. Besöker du bilen under vintern så mät polspänningen på varje batteri. Är det friskt så skall det inte sjunka särskilt mycket till April, hälsar Björn
 
Toppen