• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med urladdning av batterier vid 220V

F

F.d. 54105

Guest
Hej,

Jag har köpt min första husbil för runt en vecka sidan, en Niesmann-Bischoff Flair 6700I från 1999. Det sitter två helt nya bodelsbatterier i av industrikvalitet, men när jag har kopplat bilen till 220V urladdas batterierna, det ena av dom mycket snabbare än det annat. Det ena batterier kommer heller aldrig upp på 12V på displayen men ligger runt 11.8 V som mest. Det annat ligger runt 12.5 V. Efter tre dager där bilen var kopplat til 220V larmade det i displayen som sa att det ena batteriet var helt urladdat (det stod dock 10.4 V i displayen). Det konstiga är, att när jag kopplar bilen från 220V då börjar volten i det urladdade batteriet att gå upp och volten på det annat att gå ner, men inte med så mycket som det annat går upp?! Jag känner mig rätt förvirrad. Är det laddaren i bilen som inte laddar tillräckligt? Eller är det kanske batterierna som inte är kopplade rätt? Vill bemärka, att volten i det ena batteriet inte heller kommer högre än 11.9 V även när jag kör bilen.

Undrar om det är någon som har varit i en liknande situation? Någon idéer till, vad problemet är?

Vänliga hälsningar,
Martin
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Problem med urladdning av batterier vid 220V

Låter märkligt.

Men vad får dig att tro/veta att batterierna är nya?
Eftersom du skriver industri kvalité kan de ju vara flera år men se nya ut då de stått i en ren miljö. T.ex. gamla UPS batterier.

Det enda vettiga är nog att koppla loss batterierna o sätta på en laddare t.ex.
Cetek och låta ladda i ett dygn. Vad visar Voltmetern då samt bli batteriet varmt? har du tillgång till en belastningsprovare är det ju bäst.
 
F

F.d. 54105

Guest
Sv: Problem med urladdning av batterier vid 220V

När jag var ute och kollade bilen första gång satt det i andra batterier, som det inte gick att ladda. En del av avtalet vid köpet var, att dom skulla sätta in nya bodelsbatterier och det gjorde dom. Säljaren, mannen, jobbar vid GNB Industrial Power, där dom säljer batterier till trucks, lastbiler, och annat. Dom är tydligen helt nya och äfter vad han sa gelbatterier av väldigt hög kvalitet. Märket är Sonnenschein.

Här är lite info om batterierna:

Båda 12V
Ah (5 h): 76
Ah (20 h): 83

Jag ska försöka vad du sa och köpa en laddare och ett voltmeter och se vad som pågår.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Problem med urladdning av batterier vid 220V

Okey det verifierar i alla fall att de borde vara nya.

Men två olika storlekar är inte det optimala.

Men testa dem ett o ett, eventuellt har ju ngn besinmack belastningstestare.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Problem med urladdning av batterier vid 220V

Batteritillverkaren Tudor har en avvikande åsikt. Se sid 13 i bifogade "Batterihandbok".

Nja på vilket sätt avviker den?
"– batterierna kan ha olika kapaciteter."
Jag skrev "optimalt". :)


Nu var det dock jag som missuppfattade vad trådskaparen skrev.
Båda batterierna är av samma typ o storlek.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Problem med urladdning av batterier vid 220V

mhansen
HBK Intresserad! Varför inte åka till firman, där du köpt bilen, och be dom rätta till felet? Det är svårt att ge nån diagnos på ett sånt här problem, på distans. Eller åk till en Bilelektriker!:rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med urladdning av batterier vid 220V

Den bilen hadde orginalt en tung transformator lader, enkel teknologi og enkel å erstatte med en moderne da den sitter utenfor elblokken. Hadde selv samme modell i 8 år, og laderen var noe jeg vurderte å bytte ut. Det var siste årgang med denne laderen. Men sjekk bryterene på den blå boksen og om jeg husker rett et par sikringer.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Problem med urladdning av batterier vid 220V

Det ena batteriet är nog defekt och när du kopplar in laddning så kopplas batterierna troligen samman för att ladda bägge varvid det friska matar ström till det sjuka. Det är troligen ett internt relä i laddare/elektroblock som gör denna sammankoppling. Grabben råkade ut för samma sak i sin husbil, när vi kopplade bort det sjuka höll spänningen ok.
 
F

F.d. 54105

Guest
Sv: Problem med urladdning av batterier vid 220V

Hallo igen, tänkte bara följa upp och säga att problemet var ett sönderbränt kretskort i laddaren. Det är nu bytad och batterierna laddas som dom ska.

Jag kan dock tänka mig sätta in en ny laddare eftersom den brummar ungefär som ett kylskåp. Knut, du nämnde möjligheten av att köpa en ny. Vet du var jag hitter en sån och hur mycket den kostar?

Vänliga hälsningar,
Martin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med urladdning av batterier vid 220V

Det fine med oppsettet i den bilen er at en kan benytte eksempelvis en Ctek MXS25 ellet en moderne Waeco. Eneste en må passe på er at det er en lader som er beregnet på å brukes samtidig med forbruk, så mange billigere flersteg ladere får problemer. Etter bytte vil elblokken fortsatt fungere fullt ut og vise ladning og forbruk. En bytter ut selve boksen og beholder oppkoblingene på begge sider.
 
Toppen