• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

F

F.d. 21686

Guest
Hejsan

Pga separation ska jag bo i min husbil i vinter. Den kommer att stå utanför goda vänners hus i Hälsingland. Husbilen är en Eura Mobil 515 från 1999 med dubbelgolv. Jag har försökt läsa på hur jag bäst håller värmen i husbilen och hur jag hindrar vattnet i vattentanken, ledningarna, varmvattenberedaren och i gråvattentanken från att frysa till is. Jag har inte hittat svaren. Att använda gasolvärme blir väl alldeles för dyrt? Jag har tänkt använda portabla elelement inne i husbilen och kanske någon sorts värmefläkt vid vattentanken. Jag skulle bli oerhört tacksam för info, råd och tips från er här inne. Hur gör jag bäst för att hålla värmen till lägst kostnad? Hur hindrar jag att vattnet fryser till is och att bilens vattensystem skadas?

Med vänlig hälsning,
Amo
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Eftersom du kommer att använda husbilen under hela vintern så föreslår jag att du kompletterar gasolvärmen med elpatron. Du kommer då att ha samma komfort som med gasol och du slipper rädslan för att det ska frysa. Oavsett om du har luftvärme eller vattenburen värme så finns det lösningar. Ett tips är att ha separata termostater till gasol och el. På det sättet kan du köra el som huvudvärme. Om det blir kallt inne i husbilen så går gasolen in och stöttar. du kan ställa elen på 20 grader och gasolen på 15.
 
F

F.d. 21686

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Hej

Tack snälla för svaret. Jag ska kolla upp detta! Jag kommer ju att dra in el från mina vänners hus för att använda någon form av element samt köra kylskåpet på el. Att köra separata termostater till el och gasol låter som en mycket bra idé. En till sak som jag känner mig osäker på är vilken sorts elelement/fläkt som är bäst. Oljefylld elradiator eller elektriskt konvektorelement? Jag tänker även på ev brandrisk. Givetvis skulke jag aldrig täcka över elementet med något men ändå känns ett vanligt portabelt elektriskt konvektorelement som lite större brandrisk än ett oljefyllt element.

Jag hoppas att när vintern är över är jag betydligt kunnigare i hur man lever (och överlever) i husbil.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Det är ju viktigt att på något sätt isolera rutor och takluckor, enklast är ju att använda befintliga gardiner och att hänga något över stolryggarna så värmen stannar i bodelen. Intressant fråga är ju hur länge men klarar sig med en P11 vid 0 grader kallt om man blir tvungen. Finns kanske erfarenheter om detta.
/ sören
 
F

F.d. 21686

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Bra tips med isolering av rutor och takluckor. Det får mig att tönka på att det troligtvis kommer troligtvis att falla rejält med snö på husbilen man kanske ska täcka över takluckorna utifrån också?
Vad gälker yttertemperaturen kommer den nog att ligga långt under 0 grader om det inte blir en riktigt mild vinter.

Mycket att fundera över!
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Hej! Ja tycker du skall skärma av Fiathytten med nåt bra isoleringsmaterial det är ju där som kylan har lätt att komma in ,sen räcker det med en termostat reglerad fläkt på fem sex hundra vatt plaserad i mellangolvet för att allt skall vara frostskyddat på köpet får du varma golv,sen komplettera med oljefyllt element under bordet och nån tystgående fläck. Sen kan du ju ha gasolen ställd på den temp.som du tycker är minimum. Så har jag gjort när vi har vintercampat med våran Eura,kommer inte bli några problem att ha det varmt å skönt! Lycka till
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Ett tips på mellanvägg mot hytten är att hitta en luftmadrass/bädd och lämpligt mått och blåsa upp på plats, den både formar sig bra mot hålet och blir hyffsat isolerad!

//Peter
 
F

F.d. 21686

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Brusen: Jättebra tips. Jag ska göra precis så. Tack så mycket :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 21686

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Ett tips på mellanvägg mot hytten är att hitta en luftmadrass/bädd och lämpligt mått och blåsa upp på plats, den både formar sig bra mot hålet och blir hyffsat isolerad!

Det hade jag aldrig kommit på själv! Smart idé. Tack!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53814

Guest
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

Det finns ju värmeslingor för rör som kan monteras i tanken om man oroar sig för att gråvattnet fryser.
Lite pyssel att få dit men drar inte särskilt mycket energi.
Frostskyddskabel - Kabel, frostfri - Biltema

Finns 12V också, men de drar lite väl mycket energi. https://www.conrad.se/V%E4rmekabel-...-V-75-W-5-m.htm?websale8=conrad-swe&pi=625820

Du kan ju bara sticka in den genom urtappningen och låta kranen vara öppen med en hink under. Enkelt inget montage.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Hur hållerjag värmen och hindrar vattnet från att frysa till is?

På den hb som du har ligger kranar å tankar frostskyddade i mellangolvet så inga problem om du har värme där
 
Toppen