• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja genom husbilsförsäljare.

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Det finns flera företag som erbjuder att sälja husbilen som säljförmedlare. Man upprättar ett kontrakt där husbilsfirman tar betalt för sitt uppdrag vid en försäljning.
Någon som har erfarenhet av en sådan försäljning?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sälja genom husbilsförsäljare.

Svar: nej. Har aldrig, och kommer aldrig att sälja över förmedlare. Det finns allt för många exempel på de som har blivit lurade och av med bilen. (visst finns det undantag men det gäller att vara väldigt kritiskt)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Sälja genom husbilsförsäljare.

Säljer du privat gäller köplagen, vilken innebär att köparen har stor undersökningsplikt och du slipper ansvara för felaktigheter (så länge du inte förfarit bedrägligt).

Säljer du via förmedlare gäller konsumentköplagen, vilken ger reklamationsrätt för köparen. Vanligt är, att ansvaret då delas mellan förmedlaren och den "verkliga" säljaren.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sälja genom husbilsförsäljare.

Om du lämnar en halv miljon till någon. Vilken säkerhet vill du ha?

Gula reg.beviset skulle jag ha mycket svårt att släppa ifrån mig.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Sälja genom husbilsförsäljare.

Hej AK o Jan ! Att sälja genom husvagn/husbilsfirmor har jag ingen erfarenhet av, men har bekanta som gjort så med blandade omdömen

Vi själva gjorde så att vi sålde genom KVD Kvarndammen.se med väldigt gott resultat 40.000:- mer än vad vi gav för HB:n, nu kan man ha synpunkter på KVD:s system med "auktion" och det är klart att det kan gå bra eller mindre bra, men då man kommer överens om ett lägsta pris samt att man vet vad det kostar i vårt fall 17.000:- för hela affären inkl. rekond. in och utvändigt, alla kontrakt och likn. med köparen, får man nog anse att detta arvode är rimligt, inte som en del där arvodet är procent av köpesumman, sedan skall man veta att HB:ns skick planlösning och mycket annat spelar in, samt även årstid då försäljningen sker, våren är nog den bästa tiden

Soliga hösthälsningar och lycka till önskar
Hasse & Ingegerd
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Sälja genom husbilsförsäljare.

I förrgår såldes en N+B Flair 2011, ca 6500 mil, med en hel del anmärkningar och brister, t ex missljud från växellådan, för 865 500:- på KVD.
Det var nog inget fel på det priset med tanke på att den nog inte var i bästa skick.
Nu för tiden tycker jag att KVD får bättre betalt än tidigare år, deras verksamhet får större och större spridning.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Sälja genom husbilsförsäljare.

I förrgår såldes en N+B Flair 2011, ca 6500 mil, med en hel del anmärkningar och brister, t ex missljud från växellådan, för 865 500:- på KVD.
Det var nog inget fel på det priset med tanke på att den nog inte var i bästa skick.
Nu för tiden tycker jag att KVD får bättre betalt än tidigare år, deras verksamhet får större och större spridning.

Det var nog ett brs pris för köparen. Kan nog reparera för minst 200 tusen innan bilen är uppe i normalt pris från handlare.
 
Toppen