• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya motorfäste Ducato 2.5D 1990

F

F.d. 54812

Guest
Hej,
Bytte alla motorfästen i bilen. minskade vibrationer och bilen blev tystare kan få alla växlar mjukare än innan. Men då kom det ett winnande ljud från växellåda som försvinner så fort jag trampa på kopplingspedalen. plus små små irriterande vibrationer vid växling känns som fel växel i men det får jag även i ettan.
Är detta utrampningslager som låter så eller något i lådan?
MVH
 

Bilagor

  • 20160916_184841.jpg
    20160916_184841.jpg
    2,5 MB · Visningar: 71
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nya motorfäste Ducato 2.5D 1990

Så fort man gör något som minskar oljudet på ett ställe börjar man höra ljud som fanns innan men som man inte hörde.
För modligen ligger inte motorn i exakt samma inslitna läge med nya fästen därav kan det säkert uppstå ljud och vibrationer från växeln.
Antar att du redan kollat alla genomföringar och den lilla oringen uppe vid spaken som JANKRO anbefaller alla att byta som har problem med spaken, har samma problem själv men det kommer inte förrän jag åkt några mil.
Smörjde ganska ordentligt vid bussning in i växellådan och in i kupen.
Hade oväsen vid bortåt nitto men det har fullständigt försvunnit liksom allt oväsen på femman som fanns förut, man åker ju mest på den växeln.
Vet inte om specialmedlet jag hällde i lådan har gjort verkan men nog fungerar den bättre än tidigare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nya motorfäste Ducato 2.5D 1990

Gick in på en felsökare för ducato där står det att om det låter när kopplingen är helt uppsläppt ska man justera kopplingen??
Du har väl vajer?
annars kommer JANKRO eller BIG SPENDER lösa dina problem var så säker.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Nya motorfäste Ducato 2.5D 1990

Tack Bengt,
Vi var i luleå och hela vägen dit och på tillbaka vägen hade vi problem med mettalisk ljud vid 45 och 90 och uppåt. samt motor vibrerade ordentligt ibland
Nu känns det mycket mycket stabilare och endast denna oljud.
Tack för tipset ska kolla kopplingsvajer kanske det är det.
 
Toppen