• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BYGGA TV-ANTENN

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: BYGGA TV-ANTENN

Hej!
Då har jag kommit ett steg närmare även om jag ännu inte vet var prylen går att köpa.

När jag inventerade utrymme för den den möjliga storleken för en gitterantenn typ Wall Tenna så hittade jag ett vertikalt utrymme på 400 x 1600 mm som kan vridas > 100 grader där jag kan fästa antennen utan att den syns.

Problemet är bara att jag inte hittar någon beräkning för att dimmensionera en gitteranten. Möjligen kan skala upp bilden som visar att Wall Tenna är 413 x 305 mm

//Conny

http://www.walltenna.com/specs.html
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: BYGGA TV-ANTENN

Hej!
Jag har läst på Internet och bland annat hittat http://www.antenna-theory.com/antennas/fractal.php där författaren på slutet faktisk sågar fraktala antenner "en hel del av prat runt fraktala antenner är faktiskt hype. Om du har en volym tillgängliga för dig för antennkonstruktion, är det bäst att använda en stor ledande yta (som i figur 5 - utan uttag). Det är inte fördelaktigt att öka tillverkningen och konstruktionen komplexitet genom att skapa fraktaler".

Men det leder till frågan om jag genom att utnyttja en given yta ändå skulle vinna på att bygga en fraktal antenn som då skulle motsvara en ännu större.
Eller finns det någon övre lönsamhetgräns av något slag.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: BYGGA TV-ANTENN

Hej!
Den verkar trots allt lite för klumpig för mig, men tack för tipset.

Är det någon som vet vilket frekvensområde som gäller för den europeiska kontinenten?
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: BYGGA TV-ANTENN

Hej!
Jag har fått veta att marksänd TV sänder på UHF med 470-790 MHz men alla antenner jag hittar täcker ett betydligt större frekvensområde med förfång för kvaliten på UHF.

Är det någon som vet (/beskrivning på nätet) hur man dimensionerara en "ren" UHF-annten av traditionell typ ?
//Conny
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: BYGGA TV-ANTENN

Har du för mycket fritid? En antenn kostar 449:- kronor och då är där Lte filter inbyggt. Skall du bygga det själv också? För några år sedan så skrämde alla tillverkare upp sina antenner till 862Mhz men sedan kom beslut från EU att övre TV bandet skulle användas för datatrafik. Då blev det inbyggda filter i antennerna. Idag så har vi spärr på 790Mhz om några år så blir det dags att byta filter till 694Mhz. Ser att vissa leverantörer har dom nya filtren nu. Skall du bygga din antenn för analog eller digital signal?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: BYGGA TV-ANTENN

Hej!
Nej jag har fullt upp med skogsbruk och underhåll av en flertal byggnader på gården. Däremot är det stimulerande att sätta sig in i olika saker. På 70-talet byggde jag en TV-antenn av en låda till julgransbelysningen och tog in tysk TV från Helsingborg.

Jag har nog övergivit tanken på att bygga en digital TV-antenn för UHF. men vill veta vilka parametrar som gör en ren UHF-antenn. Som jag skrev så har jag inte hittat någon på marknaden, och de bilder med mått som jag hittat har inget angivet frekvensområde. Sedan är det det här med hel-, halv- och kvartsvågsantenner.

En fråga i sammanhanget är om en antennförstärkare är neutral beträffande frekvense.
//Conny
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: BYGGA TV-ANTENN

Hej! Din idé att bygga en gallerantenn är ok, men frekvensområdet 470-790 är en ren UHF antenn. Om du böjer elementen mera parallellt minskar övre frekvenserna något. Denna typ har ingen skarp gräns uppåt, men för att slippa problem behöver du ett LTE filter som stoppar över 790 MHz då det finns 4G sändare som är många gånger starkare än tv, då de normalt är inom synhåll...
Nu pågår ju frekvensomläggning så kvar blir ett stympat UHF-band 470-690 MHz
Och då behövs nya spärrfilter från 700 MHz...
På fordon är det mera praktiskt med en liggande antenn t.ex. En logperiodisk som består av två bommar parallellt med element växelvis från ena och andra bommen. Den behöver ingen transformator eller Balun då den kopplas med koax direkt. Med vänlig hälsning, Conny J
https://youtu.be/PtKnpjWmj_8
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: BYGGA TV-ANTENN

Glömde svara på antennförstärkaren , de förstärker alla UHF frekvenser ungefär lika mycket, problemet är att de bör ha spärrfilter LTE) inbyggt för att inte skicka för mycket 4G signaler in i tvn.
Det är ingen skillnad på en digital eller analog antenn. Eller HD antenner, men reklam kan sälja mycket. OBS en del kanaler för digital-tv sänds på VHF, t.ex. I Småland.
Med vänlig hälsning,
Conny J
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: BYGGA TV-ANTENN

Hej Conny J!
Eftersom jag huvudsakligen använder min TV på kontinenten så är första frågan om frekvensspärren till 470-690 gäller mer än Sverige.

Planerna på en egen galleranten är är för tillfället skrinlaggda.

För vilken frekvens är https://youtu.be/PtKnpjWmj_8 avsedd?

Kan du ge måtten på den "En logperiodisk som består av två bommar parallellt med element växelvis från ena och andra bommen" för en ren UHF?
//Conny
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: BYGGA TV-ANTENN

Den på youtube är för UHF. Det fanns mått i slutet av filmen. Den vikta koaxen motsvarar de tv bommarna om man bygger av fyrkantrör eller så. Detta ger precis samma effekt med koaxialkabeln. Det behövs metallisk kontakt mellan elementen och de s.k. Bommarna. Den änden som sockerbiten sitter i är mot sändaren. Fäst antennen i bakänden så stör inte masten. Man kan löda fast element-trådarna i koaxskärmen. Alla sätt är bra om de fungerar...
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen