• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Kamremsbyte

Håller med Jankro_Om remmen skall bytas vart fjärde år.Hur länge har den legat på lager.Köpte förra veckan rem till dottern V40.På remmen stod inget datum men på kartongen stod manufactured 2011.Alltså fem år på lagerhyllan.Alltså redan gammal före montering.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kamremsbyte

Om man är tveksam på remmens kondition efter 4 år varför inte lossa på kåpan och kolla.
Olle.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremsbyte

Nog inte remmen som är den svaga länken utan rullarna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Troligen för att tillverkaren valt denna livslängd.
Livslängd på tekniskt/maskinell utrustning fastställs redan på ritbordet.

Just Fiat har aldrig varit berömda för lång livslängd, tyvärr.

Några ambulanscentraler i Sverige har provat på att använda Fiat Ducato,
tyvärr gick de aldrig så länge/långt att de behövde byta rullarna, andra problem gjorde att fordonen oftast stog på verkstad.

EDIT: Jag får väl tillägga att detta knappast gäller husbilar, då dessa knappt används mer än 1000mil/år, utan där är det mer påverkan av "tidens tand" :)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kamremsbyte

Bytte häromdagen kamrem, rullar och vattenpump på vår Ducato 230 -96 efter 10 år och 12500mil. Alla delar var helt felfria och kunde förmodligen ha rullat några år till, men jag ville inte ta några risker. Bilen har f.ö. gått 20500 mil nu, inkl 5:e växeln. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Troligen för att tillverkaren valt denna livslängd.
---------------------------------------------------------
Hej, jag tror att det bara är svenska Fiat och inte själva tillverkaren i som valt den tidsintervallen, och den är olika i andra länder. Det var en Fiatmekaniker som skrev här tidigare men hittar tyvärr inte tråden nu.
Han hade varit på kurs när motorerna kom. Kommer tyvärr inte exakt ihåg vad det var för årsintervall han skrev om, men det var betydligt längre och vettigare intervall.
Är det tänkt att remmen skall hålla 18.000mil så borde rullarna kanske klara samma, men man kan nog tänka sig att rullarna far lite mer illa av fukt, kondens och damm om åren drar iväg allt för mycket. Men det beror troligen på att tätningarna i en del lagrerrullar kanske inte är av högsta kvalité.

Sista gången jag var på en Ducato, var en -96 2,5TD. Remmen och rullarna hade säkert matchat Montreal's mil och tid och var också i sådant skick att det verkade onödigt, men ändå absolut dags att göra.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

@Jankro

Tänkte detsamma, känns lite som "fri tolkning" av verkstäderna (till deras fördel) när någon i tråden fick verkstadsrådet att byta pump varannat kamremsbyte,

alltså var: 36000mil.

Det tycker jag stämmer mycket bättre med bruklig livslängd, förutsatt att all service är gjord.

Många av denna typ av fordon går runt 1000mil/månaden så byte rem vartannat år och pump var 4:e år, oftast inte en husbil, (bättre så Hasse&Ingegerd ?)
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Kamremsbyte

@Jankro

Tänkte detsamma, känns lite som "fri tolkning" av verkstäderna (till deras fördel) när någon i tråden fick verkstadsrådet att byta pump varannat kamremsbyte,

alltså var: 36000mil.

Det tycker jag stämmer mycket bättre med bruklig livslängd, förutsatt att all service är gjord.

Många av dessa fordon går runt 1000mil/månaden så byte rem vartannat år och pump var 4:e år.

Hej PeterK ! Menar Du verkligen att HB:ar går 1000 mil/mån, jag tycker nog att det verkar nästan som en "tradare" men inget är väl omöjligt
Hälsningar Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Kamremsbyte

Jag tolkade dom 1000 milen per månad som vad en sådan bil går som tex budbilar.det är ju samma motor o drivlina.
 
B

bragges

Guest
Sv: Kamremsbyte

när kamrem bytts så ska samtliga löphjul och sträckare byttas.då kamremen går på vattenpumpem så ska den med byttas.den brukar inte hålla till nästa kamremsbyte om man inte byter den
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Kamremsbyte

Jag har läst någonstans i någon service instruktion (kommer dock inte ihåg var) och någon medlem här på forumet har skrivit om samma iakttagelse, utan att någon annan kommenterade det.

Där stod att bilar som körs i hög värme eller i extrem kyla. Eller under förhållander med mycket start och stopp (stadstrafik). Skall byta kamrem efter 4 år.
Kommer tyvärr inte ihåg hur ofta övriga behöver byta remmen, men det var betydligt längre intervall.
Det betyder att alla som använder sin bil bara sommarhalvåret och inte åker till Nordpolen eller Saharaöknen eller kör runt i innerstan hela tiden har en betydligt längre bytesintervall.

Jag vet tyvärr inte, eftersom jag inte kan hitta informationen igen, men litar inte helt på råd från dem som skulle förlora inkomst på att föra ut ovanstående info gällande kamremsbyte.

/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Kamremsbyte

Jag har en 120hk Multijet 2010 och där skall kamrem kontrolleras vid 9000mil och bytas vid 18000 mil.
Men, citat ur serviceboken nedan.

Eller av vart 4:e år vid användning under hårda förhållanden (kallt klimat, stadskörning, längre körningar på lägsta varvtal,
körning på mycket dammiga, sandiga och/eller saltade vägar). Efter vart 5:e år oberoende av körsträckan.

Samma gäller 130hk
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Kamremsbyte

Detta är tämligen enkelt samtliga Fiatmotorer med samma beteckning har samma intervaller på rembyten/vattenpump mm oavsett vilket märke som står på husbilen man får lätt intrycket av att det är olika intervaller på bilarna , det är helt enkelt en lätt lastbilsmotor i chassiet med en påbyggd låda (bodel) varför skall allting krånglas till i onödan :confused:
 

JanneHögberg

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6742
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Var det svår att byta själv? finns det manual för detta? fick pris på 8000:- så det är ju för jäkla mycket pengar vart 4 år.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kamremsbyte

Varför är det så många olika uppgifter om kamremsbyte???
I min instruktionsbok för Fiat står det 5 år och en väldans massa mil (18000?).
Vår har nu gått 10000 mil på 4 år, om en vecka kör vi till Portugal.
Vågar jag inte det?

Fiat Multijet 130

Senast jag var i Portugal så bytte jag kamremmen där. Enastående service. Kostnad: 200 euro!

Jappe
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Janne Högberg, det är i princip ganska enkelt att byta kamrem på Fiat 2,3 l. Dock är det trångt (kan kosta blodiga knogar) och kåpan över hela härligheten är troligen ditsatt innan motorfästen och andra saker satts dit. Det är våld som gäller! Jag fick t.o.m. ta till huggmejseln och ta bort lite nere till vänster innan det gick att få bort kåpan.
Sen resonerade jag som så att motorn hade rätt inställning innan bytet, så om märkningen stämmer med nya remmen så behöver jag inte de dornar som ska till för att kolla inställningen ( motor gått ca 5000 mil). Dessutom tror jag inte på att spännrullar slits av tidens tand. I min tyska bruks står det ju kolla kamrem efter 9000 mil och byt efter 18000 mil, inget om några byten av spännrullar i förtid. Sen förstår jag att verkstäder vill byta i samband rembyte. De får ju lämna garantier som skulle inkludera en gammal rulle som det inte har kontroll över hur länge de gått.
// Göte J (fd Spannarpsbo)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Kamremsbyte

Hur gör ni med ifyllandet av serviceboken när ni servar byter utomland då boken på nyare bilar är digital?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kamremsbyte

Janne Högberg, det är i princip ganska enkelt att byta kamrem på Fiat 2,3 l. Dock är det trångt (kan kosta blodiga knogar) och kåpan över hela härligheten är troligen ditsatt innan motorfästen och andra saker satts dit. Det är våld som gäller! Jag fick t.o.m. ta till huggmejseln och ta bort lite nere till vänster innan det gick att få bort kåpan.
Sen resonerade jag som så att motorn hade rätt inställning innan bytet, så om märkningen stämmer med nya remmen så behöver jag inte de dornar som ska till för att kolla inställningen ( motor gått ca 5000 mil). Dessutom tror jag inte på att spännrullar slits av tidens tand. I min tyska bruks står det ju kolla kamrem efter 9000 mil och byt efter 18000 mil, inget om några byten av spännrullar i förtid. Sen förstår jag att verkstäder vill byta i samband rembyte. De får ju lämna garantier som skulle inkludera en gammal rulle som det inte har kontroll över hur länge de gått.
// Göte J (fd Spannarpsbo)

Själva remmen har nog en längre livslängs än rullarna. De remmar jag har bytt har alltid varit "felfria" men rullarna har emellanåt varit lite glappa. Småpengar för rullarna när man ändå har tagit bort allt som döljer remmen.:)
 
Toppen