• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

F

F.d. 30593

Guest
Hallojsan från oss som nyss på "vinst & förlust " skaffade 17 tums fälgar!!!
Snyggt som bara den blev det å lågt hihi ;-)
Vår Hobby 750 boggie ligger nu mera som en wåffla på vägen .
Bummpe som han heter blev om ännu mer lätt körd & stabil.
Ångrar inte detta köp de kan vi lova
Några fler som kör på 17tum?

Tjenixen från Trullsan & Poffe.
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Vi körde med 17 tum på vår tidigare husbil LMC 662 -07 med fantastiskt resultat ! Och när vi sedan vid bilbyte -12 till en LMC Explorer 720 med Maxichassie 4500 kg så blev det till att åka på originalets stötiga 16 tummare då det inte fanns något alternativ som klarade lasten.
Men, i år så lanserade OCL-Brorssons en MAK fälg i både 17 och 18tum som klarar 1350 kg
Vi valde då att gå på 18 tum tillsammans med Conti däck 255/55-18 C 116 och ångrar detta inte en sekund då det ger en helt annan mjukare körupplevelse dessutom är det skitsnyggt

/Bengt
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    698,8 KB · Visningar: 109

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Med denna däcksdimension så rekommenderar Continental ett betydligt lägre tryck än för 16" CP-däck vilket naturligtvis påverkar komforten positivt
Har hittills kört ca 500 mil utan problem och synbart slitage
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Linda ett par varv eltejp runt fälgen och skippa däcket så blir det ännu skönare.
En av anledningarna till att biltillverkare rekommenderar en viss kombination däck och fälgdimension är att mycket av fjädringen tas i däcket, ett däck med lägre profil har mindre dämpförmåga, men bättre sidostabilitet i o f s.
Som alltid så är lagom bäst. Att gå från 45- till 55-profil på vår lite sportigare vanliga bil gav oändligt bättre komfort, och då var faktiskt 45-profilen originalmonterad. (men 55 rekommenderat)
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Tycker också att komforten borde bli sämre med mindre profil, däremot att stabiliteten kan öka genom att däcket inte rör sig så mycket i sidleds.

Der blir dock snyggare.
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Linda ett par varv eltejp runt fälgen och skippa däcket så blir det ännu skönare.
En av anledningarna till att biltillverkare rekommenderar en viss kombination däck och fälgdimension är att mycket av fjädringen tas i däcket, ett däck med lägre profil har mindre dämpförmåga, men bättre sidostabilitet i o f s.
Som alltid så är lagom bäst. Att gå från 45- till 55-profil på vår lite sportigare vanliga bil gav oändligt bättre komfort, och då var faktiskt 45-profilen originalmonterad. (men 55 rekommenderat)

Silvertejp fungerar till allt. :D
 
F

F.d. 30593

Guest
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Halloj på er "Vi som blev med fälgar" Vi kör på Continental 235/60 R 17C däck.


Jag som passagerare kände att när jag satt bältad i bak faktiskt kände att de blev något hårdare fjädring men de var inte på något sätt obekvämt och glömde snabbt bort de.
Vill även säga att vägljudet blev lägre..
De stora + var oxå att bilen blev i våra Ögon jäkligt snygg
Ska försöka hitta var man lägger in en bild?? /Tjing
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Halloj på er "Vi som blev med fälgar" Vi kör på Continental 235/60 R 17C däck.


Jag som passagerare kände att när jag satt bältad i bak faktiskt kände att de blev något hårdare fjädring men de var inte på något sätt obekvämt och glömde snabbt bort de.
Vill även säga att vägljudet blev lägre..
De stora + var oxå att bilen blev i våra Ögon jäkligt snygg
Ska försöka hitta var man lägger in en bild?? /Tjing

Om den upplevdes som hård i fjädringen bak är det inget för vår Kabe. Den går lite "hårt" där bak sedan tidigare och med en lägre däckprofil blir den ännu hårdare.
Har tidigare erfarenhet av låga profiler på däck.
 
F

F.d. 30593

Guest
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Hej/ de var ytterst lite de stumma .men du har helt rätt hade vår Hobby (la just upp bild)
varit hård från början hade vi nog inte bytt.
Men min sambo såg de som sin 50års present så de var som sagt vinst eller förlust
De enda jag klurar lite på är hur den tre sig i kraftigt regn ?? Då vi märkte att bilen blev lite spår känsligare.. /TRULLSA
 
F

F.d. 30593

Guest
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Jag lade precis upp en bild till dig ;-) /Trullsan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Hej/ de var ytterst lite de stumma .men du har helt rätt hade vår Hobby (la just upp bild)
varit hård från början hade vi nog inte bytt.
Men min sambo såg de som sin 50års present så de var som sagt vinst eller förlust
De enda jag klurar lite på är hur den tre sig i kraftigt regn ?? Då vi märkte att bilen blev lite spår känsligare.. /TRULLSA

Min erfarenhet är att, desto lägre profil, desto viktigare att ha rätt tryck, gärna i överkant, för att minimera spårkänsligheten som också kommer med lägre profil. Kolla i tabeller vad ni borde ha för tryck.

Men snyggt blev det :)
 
F

F.d. 30593

Guest
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Sämre komfort!!! Nä de upplevde vi inte direkt
 
F

F.d. 30593

Guest
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Tack Peter :) han vi köpte dom av sa att däcken skulle ha 5 kg !! Så hoppas han VISTE sin sak?
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Tack Peter :) han vi köpte dom av sa att däcken skulle ha 5 kg !! Så hoppas han VISTE sin sak?

Jag fick rekommendation av Continental baserat på axellaster på vår bil :
Maxlast 2100 kg fram 4,25 bar normalvärde vid våg 1800 kg 3,5 bar
Maxlast 2400 kg bak 4,75 bar normalvärde vid våg 2150 kg 4,25 bar

Dina 5 bar låter mycket framförallt i bak då du ha två axlar som fördelar vikten.

/Bengt
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: VI BLEV MED 17tums FÄLGAR..

Jag fick rekommendation av Continental baserat på axellaster på vår bil :
Maxlast 2100 kg fram 4,25 bar normalvärde vid våg 1800 kg 3,5 bar
Maxlast 2400 kg bak 4,75 bar normalvärde vid våg 2150 kg 4,25 bar

Dina 5 bar låter mycket framförallt i bak då du ha två axlar som fördelar vikten.

/Bengt

Har varit ute och provat en Knaus med dessa däck. Helt fantastisk känsla och komfort, stabil och säker på vägen. Ska under hösten /vintern också införskaffa dessa.
Om trycket i däcken ska vara det du beskriver kommer mina TPMS sensorer som jag just beställt att var bättre anpassade än till det jag har idag. En fundering bara, hur högt stiger trycket under körning. Har du någon koll på detta?
 
Toppen