• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gräns på 100Mb/dag med Telia

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
När vi var utomlands på semestern i år (Kroatien, Italien,Slovenien) körde vi stopp på vår internetuppkoppling dagligen. Telia påstår att det inte går att få mer än 100Mb/dag sedan stänger de ner och man får vänta till nästa dag.
På frågan om det inte går att ta bort detta har jag fått till svar att detta gäller alla andra operatörer också och detta är inte Telia som spärrar detta. Då kan man ju bara fråga sig hur streamar man då tv och musik?
Hur har ni andra det när ni är ute och reser utomlands?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

Har bara haft Tele2 och på senare år Comviq, inga spärrar där på 100mb.
Jag brukar köpa 1gb åt gången, billigast så för mej.

Har du dock inte köpt surf för utlandet, utan kör på som vanligt, så är alla operatörer tvugna att skicka ett sms när man passerar 500mb, då måste man aktivt välja att man vill forsätta att förbruka datatrafik.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

Husbilsklubbens avtal med Telenor eller Telenor Frihet verkar vara en betydligt bättre lösning.
Frågan till Telenor om vad som betraktas som temporär vistelse utanför Sverige är ännu inte besvarad.
Återkommer med besked efter mötet med Telenor.
Svaret skrivs i denna tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/816257
 
4

4 JO

Guest
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

Att surfa med sitt Svenska abonnemang i utlandet kan ju bli riktigt dyrt.
Mycket bättre att skaffa sig ett lokalt SIM-kort i det land man befinner sig i.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

4 JO:
Då har du nog inte kollat vad Telenor Frihet innebär.
Surfa inom EU/EES till samma kostnad som inom Sverige men med max 1Mbit/sek.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

Jag har Hallon som operatör. Surf utomlands kostar ca 50 öre per Mbyte. Jag provade att läsa lite i Aftonbladet hemma. Förbrukningen blev ca 6 Mbyte, eller 3 kr. Att läsa SVT textnyheter drar ännu mindre eftersom det bara är text. Väderprognosen i Klart.se drar troligen också ganska lite.
Om man surfar sparsamt, kanske varannan dag, behöver det inte bli så dyrt. Men att se på svt-play eller slingboxen drar ca 400 Mbyte per timme. En sån timme går på 200 kr, det är ju är ganska dyrt.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

Mina 100Mb tog slut efter att jag kollat mailen, skickat några mail, läst lite nyheter på aftonbladet, skickat några vykort och tittat på facebook. Mer än så gick inte att göra. Nu har vi inget behov at att titta på tv utomlands så det är inte det som är problemet. Jag har ett litet konsultbolag och är därför beroende att kolla mailen och skicka några mail ca varannan dag eller så. Surf till en laptop och två mobiler via en Huawei router, som för övrigt fungerade klanderfritt. Men jag har förstått att man måste beställa utlandssurf från Telia, beställer man 1GB för en vecka finns inte spärren om 100MB/dag. Jag behöver ett mobilt bredband hemma så jag har Telias 20GB/mån för 99:-/mån så att det skulle bli billigare med Telenor Frihet genom HBK tror jag inte om jag slår ut kostnaderna på ett år.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

Har kollat lite vad mina kostnader är.
Telia mobilt bredband 20GB/mån 99:-x12 = 1188:-/år
4 veckors utlandssurf 379:-
Totalt med Telia 1567:-

Telenor frihet 3GB/mån 299:-x12= 3588:-/år
Stor prisskillnad eller hur? Går det att få Telenor abonnemang billigare genom HBK?
Jag är i behov av ca 3-5GB/mån hemma.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

Kollade nu på Telia. Eftersom jag har Telia bredband hemma kan jag få 12 GB/mån för 99:- (149:) med pott så man kan spara inkl. Telia WiFi.
199:- (249:) för 24 GB/mån Pott. Telia WiFi.
299:- (349:) för 40 GB/mån Pott. Telia WiFi.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

Hemma har jag Tele", 50GB/mån för 199:-/mån. Med husbilen tar jag med mig routern och kör på 12V. Inom Europa kan jag köpa till 1GB för 179;-.
ERIKPER
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

Kollade nu på Telia. Eftersom jag har Telia bredband hemma kan jag få 12 GB/mån för 99:- (149:) med pott så man kan spara inkl. Telia WiFi.
199:- (249:) för 24 GB/mån Pott. Telia WiFi.
299:- (349:) för 40 GB/mån Pott. Telia WiFi.

Jag har också bredband hemma så jag har också rabatt på 20GB 99:-/mån.
De svaren jag har fått så finns inte Pott anslutet till mitt eftersom det är gammalt och det skulle inte ha någon betydelse eftersom potten inte kan användas för surf utomlands. För att kunna surfa utomlands måste man köpa till utlandssurf för en vecka eller en månad.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Gräns på 100Mb/dag med Telia

4 JO:
Då har du nog inte kollat vad Telenor Frihet innebär.
Surfa inom EU/EES till samma kostnad som inom Sverige men med max 1Mbit/sek.

Jodå, jag har sett och läst detta men det är på tok för klent och lite data för mina behov och därför köper jag hellre SIM-kort i Europa.
I Norden däremot så använder jag mitt Telia-abonnemang utan problem.
 
Toppen