• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teckenförteckning.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har Windows 10 & Apache's Open Office 4. Jag undrar om jag i detta har möjlighet att få fram olika tecken ty Euro, grader mm. ? Någon som vet?

Bennie
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Teckenförteckning.

€ håll nere tangenten AltGr och tryck på bokstaven e

Grader, håll nere Alt-tangenten och skriv siffrorna 0176
Idag är det 19°C

Tyskt ü
Tryck på tangenten till höger om å och därefter på u
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Teckenförteckning.

Jag kör med W8, fast de har försökt tvångsuppgradera mig till 10;an flera gånger. Skiten bygger på konto systemet vilket jag inte gillar av flera anledningar. Eurotecken hittar du på ALT GR nedtryckt samtidigt som du trycker på siffran 5 Grader har jag inte hittat.... Men det är klart att allt finns där tills de ändrar allt igen som de brukar göra med tex uppdateringar. När jag bytte dator för två år sedan valde jag att inte installera någon Epost eller automatiska uppdateringar. Jag använder den gamla burken för enbart Epost. Sedan dess inga problem med datorn, går som tåget förr i tiden....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Teckenförteckning.

€ håll nere tangenten AltGr och tryck på bokstaven e

Grader, håll nere Alt-tangenten och skriv siffrorna 0176
Idag är det 19°C

Tyskt ü
Tryck på tangenten till höger om å och därefter på u

Att få fram ett tyskt ü kan jag som synes men det med alt-tangenten & siffror fungerar inte. Kan det bero på att jag inte har Microsoft Office utan Apaches Open office istället?

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Teckenförteckning.

Alt + 176 = ░

Alt + 0176 = °

Alt + 248 = °

Ovanstående är skrivet direkt i rutan i webbläsaren (Firefox).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Teckenförteckning.

I win10 kan du og benytte skjermtastaturet! Her finner du alle bokstaver med aksent på langt trykk og spesialtegn via numerisk oppsett. °•½¿°{}

Tegnsett som benyttes av Windows og Open Office / Libre Office er Unicode.
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Teckenförteckning.

Om man skriver ofta på andra språk kan det vara en idé att installera flera tangentlayouter via kontrollpanelen. Man byter sedan tangentlayout snabbt med t.ex. ctrl + skift.
Dessutom finns då andra specialtecken än på det svenska tangentbordet.
ß, ², ³ finns pü det tzska tangentbordet och vissa bokstäver bzter plats - som sznes.
Det frqnska ùr klart knepigqre med ,^nga bokstùver so, byter plqts ,en vi hqr grqdtecknet ° dùr det svenske tqngentbordet hqr fr^getecken (?) ç

Staffan
 
Toppen