• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Uppskattar själv när jag läser rekommendationer från andra klubbmedlemmar, när man gjort inköp, installationer, eller vad de kan vara.

Därför skall jag bjuda tillbaka.

I förra veckan var vi i Ullared och planen var att medan Carola var i köptemplet skulle jag ta husbilen och åka till ett företag och får en fast ALU-gasinstallation gjord. Tid var beställd hos ett företag.

På Ullareds campingen kom vi i kontakt med några andra HBK´are och jag berättade om mina planer beträffande installation av den fasta tanken.

Då fick jag veta att vi har en klubbkompis i Falkenberg som just håller på med att installera LPG-flaskor, något som jag helt hade missat. Fick höra de absolut bästa vitsorden om installationen som de hade fått gjort i sin husbil.

Det var HBK 8323, Folke Kambler som det gällde och som jag ringde samma kväll.

Dagen efter fick vi flaskan installerad, snyggt, proffsigt och på köpet fick jag en pedagogisk genomgång om gas..... som jag egentligen är lite halvskraj för.

P8236664.JPG P8236672.JPG

Mycket nöjd och priset upplevde jag som bra, billigare än tidigare installation vi gjorde på vår förra bil.

Efter avslutad installation åkte jag till "Gasolgubben" i Falkenberg och fyllde flaskan, även det var en trevlig ny bekantskap.

I framtiden blir det nog en tur förbi Falkenberg när det gäller gas för vår del.

TommyD

Ser att flaskan blev liggande på bilden, men i verkligheten står den stolt och rak i boxen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Ser jag rätt på bilden att fabrikanten liksom på min bil satt in den enklaste sorten av regulator?
Denna skall i så fall vara avstängd vid färd i vad jag vet i Tyskland , fler länder?

Bökigt i så fall att ut och öppna och stänga kranen. Jag bytte till Duo med kraschsensor och slangbrottsventil.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Kan man ha en flaska liggande så här? en vanlig flaska ska ju användas stående annars sprutar flytande gasol ut????:confused:

Tror du missade sista raden i mitt inlägg.

"Ser att flaskan blev liggande på bilden, men i verkligheten står den stolt och rak i boxen."

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Ser jag rätt på bilden att fabrikanten liksom på min bil satt in den enklaste sorten av regulator?
Denna skall i så fall vara avstängd vid färd i vad jag vet i Tyskland , fler länder?

Bökigt i så fall att ut och öppna och stänga kranen. Jag bytte till Duo med kraschsensor och slangbrottsventil.

Skall kolla upp det här och se till att göra förbättringarna om det visar sig nödvändigt.

Tack för tipset.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Den utvändiga påfyllningen är den damm/vattentät? Har fått rekommendation att inte använda den typen annat än inne i gasolutrymmet.

Bra fråga till en amatör som jag, men i mina ögon verkar det vara rejäla grejer som är "tanklocket".

Skall kolla med Folke som jag fick ett mycket stort förtroende för, när det gäller den här typen av installationer.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Tommy m flera!
Den utvändiga fyllningsstudsen har inga brister så länge blindlocket används.

Vi har haft vår anläggning sen 2013 o bott i bilen ca. 400 nätter samt kört snart 5000 mil i Ur-o-Skur sommar-/vintertid utan några som helst problem.

Ett litet råd i all välmening, montera ett Truma gasolfilter det håller bilens hela gasolsystem rent o problemfritt.

Stefan
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

LPG – påfyllning
9.50:- /Liter
DYRT!

Kör söderut över "gränsen" & njut av värmen där flaggan är röd m. gult kors.
9:-/Liter.
Sen bara ett stenkast till Nordens huvudstad & njut.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Förbjudet med invändig fyllning i Italien. Flera andra länder håller på att införa detta. Det blir en rejäl gasolpuff när man tankat färdigt och tar bort slangen.
Även jag är helnöjd med min installation som gjordes av Fiat verkstad i Kylinge. Mycket proffsigt gjort. Satte påfyllningen i plastkjolen nedtill så slipper man göra hål i vägg eller lucka.
Håkan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Jag gjorde min installation själv och är mycket nöjd med den. Jag har både reduceringsventil med krocksensor och automatisk omkoppling mellan tom och full tankflaska med fjärrvisning samt utvändig fyllningsventil.

Tankflaska-4.jpg
Inkoppling med krocksensor


Gasolpåfyllning1.jpg
Utvändig fyllningsanslutning, extra skyddslock

Gasolpåfyllning2.jpg
Utvändig fyllningsanslutning, originallock innanför

Gasolpåfyllning3.jpg
Utvändig fyllningsanslutning, anslutningen för adaptrar för olika länder

Tankflaska-5.jpg
En uppsättning adaptrar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Finns det någon som vet varför flaskorna skall vara monterade på så sätt att det måste användas verktyg för att demontera dem?

Om vi tittar på den bild som bifogats första inlägget i denna tråd av en anläggning byggd av proffs verkar det fasta montaget bestå av en wire. Denna sitter fästad i en 13mm skiva med två skruv, möjligen 2 x 2 skruv samt wirelås som binder ihop wirens ändar. Detta ser inte ut att vara särskilt stabilt sett till kollisionsfaran. Alltså måste det vara någon annan anledning till att de skall vara monterade så att verktyg måste till för demontering.

Jag tycker detta är lite konstigt eftersom vi vid några tillfällen läst om brand i samband med husbilar och husvagnar. Det har då framkommit att räddningspersonal har avlägsnat gasolflaskorna där så varit möjligt. Sitter då flaskorna fast monterade så fördröjs ju denna manöver vilket verkar kontraproduktivt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Regelverket i Europa säger att inga lösa flaskor får fyllas på en bensinstation. Personalen kan omöjligtvis avgöra om flaskan har överfyllnadsskydd utan att kolla certifikat etc. Därför får bara godkända fast monterade tankar fyllas. Alugas o Wynen blir jämställda med en fast tank om det krävs verktyg för att demontera buteljen. Mest korrekt är att ha utvändig påfyllning och certifikatet nära till hands.

Vi är oxå suveränt nöjda med LPG systemet och fyller upp i morgon inför resan till Elmia. Väl mött hälsar Björn o Lena
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

Inga lösa flaskor, det skulle ju innebära att om flaskorna har utvändig fyllning och står i ett låst skåp som måste öppnas med verktyget Nyckel så skulle det vara OK att ha dem stående i gasolkofferten fästade med vanliga spännband.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Mycket nöjd med vår ALU-gasinstallation

det finns TÜV-godkända fästen till Alugas-flaskorna som uppfyller kraven på en säker fastsättning, dom är testade och klarar av de g-krafter som specificeras i EU-reglementet, 20g i fordonets färdriktning och 8g horisontellt 90grader mot färdriktningen
om sen övriga delar runt gasolskåpet och infästningen av hållaren totalt kollapsar vid lägre krafter är en annan sak, tankflaskan och hållaren sitter i alla fall ihop
vi kan betrakta det som en ren skrivbordsprodukt och ha synpunkter på detta men TÜV-godkänt är det i alla fall

reglementet för fästsättning av tankar för bränsle, brandfarlig vara, i fordon regleras i ett antal olika instanser, FN när det gäller ADR o RID samt EU-reglementen när det gäller fordonskonstruktioner
i dessa står bl a "Bränslebehållaren ska vara varaktigt monterad i fordonet" vilket de flesta tolkar som att textilbanden inte är tillfyllest

jag har under min tid som svensk representant för Alugas sett exempel på många fina installationer där man på något sätt använder skruvförband i stället för textilbanden
 
Toppen