• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nygammal bil

F

F.d. 56194

Guest
Hämtar min första husbil på måndag. Känner mig som ett barn på julafton.
Tar gärna emot goda råd om mitt hb ägande. Det är strax vinter och vad ska jag tänka på inför denna. Tänker inte köra under vintern. Bilen kommer att stå på uppfarten till huset under bar himmel. Planerar en Lapplandsresa till våren/sommaren. Tacksam för alla råd. :spinny:
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Nygammal bil

Hindra att vatten läcker in. Se till att inte vatten kan tränga in skarvar eller under lister. Kan ge upphov till frostsprängning med läckage som följd. Detta är speciellt viktigt på taket, men även lister runt fönster, dörrar och luckor.

Undvik mögelbildning. Mögel bildas då relativa fuktigheten är över en viss % och temperaturen över en viss nivå. Gränserna beror bl a på vilket material det gäller. Gränsvärden kan du googla på. Man bör undvika stängda utrymmen och ha lite ventilation, men under vinter är ofta relativa fuktigheten på den kalla uteluften väldigt hög och har man överdriven ventilation dras då mycket fukt in i bilen. För att hålla nere fuktigheten kan man ha på lite värme som sänker relativa fuktigheten eller avfukta luften antingen med absorbent eller med avfuktare.
ERIKPER
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Nygammal bil

Grattis och lyllos dig som har en uppfart.
Varför inte bygga en enkel carport av stålrör och presenningar så den står under tak i alla fall. Toppen att ha bilen på tomten varm och go när man vill fara iväg
 
F

F.d. 53505

Guest
Sv: Nygammal bil

Hej vi har julas överdrag har funkat perfekt i 3 vintrar.
 
Toppen