• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

10 000 km på 11 år ?

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Vad ska man tro om HB som är från 2005 och bara rullat ca 10 000 km ?.
Kan diverse packningar eller andra saker påverka negativ motor och andra viktiga detaljer husbilens egenskaper ?
Hörde att det är inte så bra, men vad ligger sanningen ?
Bilen hade bara en ägare en Sprinter 416 .
Vad anser ni kunniga experter ?
Blir det inte bra affärer i framtiden ? Garanti gäller inte vid en sådan gammal bilaffär ?
Många frågor , men bättre fråga först innan man trampar på en mina !
Ps.
Kan man få en försäkra en sodan bil som är 11 år gammal ?

Mvh
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Vad jag vet så körs Husbilar genomsnitt 600mil/år. Därför är inte dina siffror konstiga alls. Dessutom bara en ägare. Jag vet att det finns en milbegränsing vad gäller maskinskada och den brukar ligga vid 15.000mil. Om det finns även en tidsfaktor vet jag inte. Kolla service historiken ordentligt, annars är MB motorerna pålitliga. Händer det något, brukar det göra i början, de första 2000 milen, sedan knallar det på mot 30.000mil utan konstigheter om man sköter sin bil. Känner du dig osäker med en som rullat några mil, är det bara öppna plånboken och köpa nytt.....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 10 000 km på 11 år ?

!0000 km på 11 år? Låter väldigt lite såvida den inte körts på ett antal år. Jag skulle gissa på utbytt eller skruvad mätare & att man då inte tänkt på att mätaren visar km istället mil.Jag håller med BS om att 30000 mil är inget för motorn om den skötts väl. Oavsett vad bilen har gått så är det väl bara att ta en provtur på några mil så ger det sig om motor, packningar etc. är OK. Har man registreringsnumret så kan man begära ut besiktningsprotokollen på bilen samt dom sista ägarna, Detta skulle nog ge en klarare bild om hur det ligger till med hur långt den har gått.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Ikke helt umulig, har sett et par tilfeller hvor de kjører til en camping og står der gjennom semesteren og kjører så hjem og setter bort bilen til neste år.

Ikke fornuftig, de hadde hatt minst like stor glede av en vogn eller leie en stuga.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Vid köp av begagnat är det inte bara mätaren man skall kolla milen på. Det finns andra detaljer man kan kontrollerar för att utröna rimligheten mellan mätare och verklig körsträcka.
Exempelvis kan man kolla gummidelarna på broms och kopplingspedaler. Även ev. sidoglapp i pedalernas upphängning kan ge en viss uppfattning om deras tidigare användandet.
Att kolla broms, bromsskivor och belägg kan ge en viss vägledning och borde vid 1000 mil vara i skick som nya.
Själv skulle jag nog knappast tro på uppgiften, men om en affär skulle vara av intresse skulle jag absolut undersöka sanningshalten, men endast 1000 mil verka knappast troligt.:rolleyes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Miltalet kan absolut stämma.
Man märker det direkt på vad ägaren som haft den är för person och vad han har för förklaring till de låga milen. Om det är en bilhandlare som har bilen nu skulle jag absolut kontakta tidigare ägaren för att få förstahandsinformation.
Finns det dessutom lite historik om av och påställningar så..

Däcken - Är dom också 11 år gamla? Om dom är original kan dom bekräfta milen samtidigt som dom nog bör bytas ut omgående. Dom kan vara både ovala och uttorkade. Är dom utbytta bör dom vara i princip sprillans nya samtidigt som ägaren/säljaren själv spontant skall säga att dom bytts ut p.g.a. ålder.

Service - Har den blivit servad regelbundet trots milen? Då bör det finnas lite stämplar i boken som kan bekräfta milen samtidigt som det då talar om att ägaren velat ta hand om bilen. Utan bevis om service kan den ha stått i åratal mellan körningarna och även gått på samma olja..

Rost – Har den stått still i långa perioder och sen körts relativt lite däremellan kan bromsarna ha kärvat eller rostat ihop. Även avgassystemet kan vara på väg. Har den även stått på gräs kan rosten ha fått bra fäste i balkarna under.

Om bilen är fin och allt verkar stämma skulle jag ändå inte betala en massa extra för de låga milen. Ibland ser man att det begärs överpriser för bilar med extremt låga mil.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Hej.
Tack för alla svar. Bilen är i Berlin i en firma, ska åka och kola på alla detaljer.
Men just den låga km som oroar mig . Jag kan ingen om motorer.
Vi ska se vad det blir.

Mvh
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Tvivlar man på mätarställningen kan säkert en auktoriserad mercedesverkstad läsa ut hur mycket bilen gått från styrenheten.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Färdtjänstbussar i denna modell brukade rulla ca 40 000 mil innan byte, oftast automat. Ser bilen ut utanpå och vid förarplats som 1000 mil skulle jag inte oroa mig. Viktigare än milen är att serviceschemat följts.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Färdtjänstbussar i denna modell brukade rulla ca 40 000 mil innan byte, oftast automat. Ser bilen ut utanpå och vid förarplats som 1000 mil skulle jag inte oroa mig. Viktigare än milen är att serviceschemat följts.

Hej.
Bilen är i firman.
Om bilen gått ca 10000 km ( i vilka etapper och vilka tidsintervaller ) det ska kolas, och sedan ståt flera år så tvivlar jag om dem gjorde service med byte av olja etc. varje år.
Som sagt flera momenten innan den räta beslut ska fattas?
Mvh

Ps "
I dessa modeller finns det mycket elektronic ???????

Mvh
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Detta med låga mil och en ägare får nog ses som ett stort + !

Har själv åkt längre turer för att kika på beg. husbilar med låga mil.
Minns speciellt en Hymer, den var importerad från UK och hade stått uppställd på camping, rent mekaniskt var det inga problem, men slitaget inne i bilen matchade inte de låga milen, utan stämde med 15år.
Det som såg sämst ut denna var taket som inte fått någon vård på 15år.

I ditt fall, så det jag skulle kolla extra noga är bromsarna som generellt, oavsett märke inte gillar att stå stilla, även däcken behöver kollas.
Batterierna kan ifall de inte underhållsladdads behöva bytas ut.
En service med byte av alla filter/oljor samt bromsvätskan så klart.

Ta en provtur, gör sen en testbesiktning på en bilprovning.
Vill du vara extra noga beställ även en fukttest.

Jag skulle inte vara orolig för det mekaniska,
men maskingarantier brukar gå ut efter 8-10år
Fuktgaranti ifall den följts upp med fukttester gäller ca. 5år.

Vi köpte vår nuvarande husbil 2014 som lågmilare, den hade då 3700mil på 10år, hela bilen är som i nyskick, utom utvändigt där den inte fått vård med vaxning m.m. och är flammig och solblekt i gelcoaten, samt i folieringen.

Lycka till, det kan vara ett fynd du har på G :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Är det någonlunda stor firma som existerat några år är det osannolikt att de skulle fuska med milen, myndigheterna har en annan inställning där än här för sådant fiffel. En sak som kan avslöja många mil är stenskotten i fronten och i strålkastare. De brukar bli blästrade efter 5000mil åtminstone lite och sådant är ju lätt att se. Precis som bromsskivorna borde vara rostiga men inte slitna.

Sedan finns en annan logisk ståndpunkt att fundera över. Fuskar man med milen så handlar det om oftast att man går ned från 15000mil till säg 7000mil. Detta i nyare bilar. Men att skruva ned en tio år gammal bil till så låga mil är att provocera och skapa frågetecken, vilket alla fuskare vill undvika. Samtidigt är det ju så att åren sliter också, inte enbart milen. Priset borde vara något högre än en normalt körd bil i motsvarande ålder/utrustning......
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Tack Peter.
Ser att du har den modell av Sprinter som är fråga om.
Hur mycket elektronic den har?????????????
Vill undvika sona strul som att bilen efter stopet startar ej på grund av diverse misären ( så kan man läsa här på forumet , av några HB ägare mest Fiat )
Bilen är besiktigat på en TUV nyligen , har nya däck etc.
Vi ska se vad jag ska se ??????????????????????????

Mvh
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 10 000 km på 11 år ?

"Hur mycket elektronik" den har vet jag inte vad jag ska svara på.
Men generellt desto nyare, desto mer elektronik, gäller väl här,
du slipper iallafall problem runt partikelfilter i den moderna avgasreningen som kommer på senare årsmodeller.

Jag känner mej dock helt lugn med det elektroniska i i själva MB-delen.
Vi har inte haft ett enda fel eller strul med MB, den delen känns mycket trygg och säker, och håller mycket hög kvalitet.

Vi fick ett nytt startbatteri vid köpet då originalbatteriet var trött, (10år).

A/C i bildelen är en detalj som inte heller gillar att stå oanvänd över tid, men vår kyler som en polar-vind, har den A/C så kolla funktionen, kan bli dyrt att få igång den annars.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Är det någonlunda stor firma som existerat några år är det osannolikt att de skulle fuska med milen, myndigheterna har en annan inställning där än här för sådant fiffel. En sak som kan avslöja många mil är stenskotten i fronten och i strålkastare. De brukar bli blästrade efter 5000mil åtminstone lite och sådant är ju lätt att se. Precis som bromsskivorna borde vara rostiga men inte slitna.

Sedan finns en annan logisk ståndpunkt att fundera över. Fuskar man med milen så handlar det om oftast att man går ned från 15000mil till säg 7000mil. Detta i nyare bilar. Men att skruva ned en tio år gammal bil till så låga mil är att provocera och skapa frågetecken, vilket alla fuskare vill undvika. Samtidigt är det ju så att åren sliter också, inte enbart milen. Priset borde vara något högre än en normalt körd bil i motsvarande ålder/utrustning......

JAG har aldrig hört talas om fusk med mätarställing i Tyskland, vilket som du också skriver är straffbart med kännbara följder.

Nä detta är ett Svenskt problem, då vi här inte har någon kontroll eller straff för sånt här fiffel.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Har du kollat med firman så att det inte bara är någon som glömt en nolla när de skrev in annonstexten? ;-)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 10 000 km på 11 år ?

Om det är den bil jag tror så är det hos samma husbilshandlare utanför Berlin som jag köpte vår bil hos.
Dom kändes väldigt seriösa och jag skulle inte tveka att köpa bil där igen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 10 000 km på 11 år ?

I Tyskland hittar du tidigare ägare på fordonets Farzeugbrief.
Fråga också efter TüV-dokumenten. HU och AU ska finnas.
 
Toppen