• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt importerad bil?

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Hej.
Om man importerar en bil som i Tyskland har en totalvikt på 4000kg. Ändras det vid registreringen i Sverige eller kan man vara säker på att samma totalvikt behålls i Sverige? Var kan man få svar på det?

/Urban.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Totalvikt importerad bil?

Jag tog in en HB på 4,5 ton & vikten behölls vid den svenska registreringsbesiktningen.

Bennie
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Totalvikt importerad bil?

Jag har varit med om att det inte stämt.
Importerade en bil som var godkänd för totalvikt på 4,0 t men i Tyskland var den inregistrerad som 3,5 t bil.
Så på Fahrzeugbrief (reg.beviset) stod det 3,5 t men i CoC pappret och på typskylten på bilen stod det 4,0 t.
Tydligen godkänt att sänka vikten i Tyskland trots den gamla vikten står där.

Blev för mig problem vid reg.besiktningen såklart.
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Sv: Totalvikt importerad bil?

Jag hade samma läge som Roland, 4,0 ton på CoC men 3,5 ton på tyskt registreringsbevis. Hade dock inga problem med uppvägning vid svensk registreringsbesiktning, bilprovningen gick bara på CoC och typskyltar.
 

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt importerad bil?

Så med andra ord är det den vikt som står i briefet som gäller i Sverige. Det finns inga andra regler eller något som kan ändra det. Man kan lita på den i Tyskland angivna vikten om jag förstår det rätt?
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Totalvikt importerad bil?

Importera du en husbil med en coc då gäller vad där stå inne . Det blie lättare och besikta bilen. Volker:spinny:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Totalvikt importerad bil?

När man för in en Hb så krävs en ursprungskontroll av Trafikverket innan man kan registreringsbesiktiga. Där krävs att man skickar in dom tyska registreringsdokumenten i original & uti från dessa blir bilens vikter bestämda. Ett CoC på en begagnad bil är nog hart när omöjligt att få fram eftersom det finns 2 tillverkare på HB'n (basfordonet & bodelen). Tyska eller andra registreringshandlingar från EU-länder är det som gäller.

Bennie
 
J

Jarn

Guest
Sv: Totalvikt importerad bil?

Vikten bestäms inte vid ursprungskontrollen. De ser ju bara vad som står på Fzg.brief.
I mitt fall stod ju sedan en annan vikt på typskylten på bilen. Se mitt inlägg # 4
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Totalvikt importerad bil?

Vikten bestäms inte vid ursprungskontrollen. De ser ju bara vad som står på Fzg.brief.
I mitt fall stod ju sedan en annan vikt på typskylten på bilen. Se mitt inlägg # 4

Detta stämmer inte & det vet jag med säkerhet. Uppgifterna på registreringsdokumenten förs in i systemet & detta används av besiktningspersonalen som INTE har tillgång av registreringsdokumenten. Detta förfarande fick jag förklarat för min då jag talade med Trafikverket innan jag skickade in Ansökan Om Ursprungskontroll tillsammans med kvitto på bilen & de tyska registreringsdokumenten.

Jag sitter just nu med skannade kopior av mina Zulassungbeschenigung Teil i & II där ALLA uppgifter på fordonet är inskrivna. Om det som i ditt fall är olika uppgifter på typskylt & dokument så är ju det en avvikelse som inte är så vanlig & du tydligen fått behandlat på ett separat sätt .

Bennie
 

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Sv: Totalvikt importerad bil?

Tack för alla svar nu börjar det klarna lite. Det verkar som om CoC kom först 2006 så det bör väl räcka med briefet om det är en 2005.
 
Toppen