• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer negativa tongångar

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Är det bara jag som upplever att flera diskussioner måste stängas av WEB eller dom som startar trådar? Jag kan se att många trådar har slutat så den sista tiden och det är synd. Om det är så måste man fråga sig varför det är så. Jag hoppas jag har helt fel, för detta forum är väl till för att hjälpa personer som ställer frågor och vill ha hjälp samt vi som vill ha givande diskussioner? Jag hoppas det bara är jag som känner så..
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Mer negativa tongångar

Jag tycker också så. Har ju varit med om vissa av dessa trådar som har stängts av. Orsaken? Hur skall man veta den riktiga orsaken? WEB antyder nu senast att fredagstrådar lätt urartar och därför vill han prova på en metod att stänga dessa fram till Söndagskvällen. Syftet är inte att vi skulle kunna fila på argumenten och komma fram med något roligt, utan att vi skulle nyktra till. Det är där nivån ligger.

Jag försöker ju vara rolig och spirituell, men så fort man skriver något som kräver lite tankeverksamhet, då missförstår någon och påbörjar påhoppet. Det är i det läget som jag blir "roligt elak". Som försvarsmetod. Vad annars kan man göra? Sedan ringer de till WEB och säger att han är elak och lite rasistisk också, kan ni inte stänga av honom? Och så rullar det på.
Jag tänker sluta skriva i det forumet just pga. att WEB behandlar skribenter som småbarn. Att man får inte diskutera samhällsaktuella frågor utan att trådar stängs av. Det är också väldigt lätt att se vem som börjar mucka och med vem. Man skulle kunna stänga av denne person, men WEB stänger av allt...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mer negativa tongångar

En annan metod är att läsa forumreglerna en gång till och anpassa sitt skrivande till dem. Att avhandla politik eller rasistiska frågor är till exempel inte tillåtet. Inte personangrepp heller. Det finns säkerligen andra forum på nätet där det låter sig göras för den som är road av det.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Mer negativa tongångar

Hej hike, du är inte ensam. Kanske är det så att det "goda" är genomgånget och nu finns därför alltför mycket utrymme för allt det negative. Detta har medfört att antalet olika insändare/ tradskapare har minskat avsevärd. Rätt eller fel.... bedöm själv.
:yes:
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Mer negativa tongångar

Ungefär så jag menade :) Även om man håller sig till dom regler som finns här så kan man alltid uttrycka sig på olika sätt. Sanningen ligger ju alltid i läsarens sätt att uppfatta inlägget. Som JAG uppfattar det så kommer det ofta spydiga kommentarer, nedvärderande svar samt rena påhopp. Jag kan se dessa i princip varje dag och det tycker jag är synd. Jag tror många försvinner härifrån eller inte ger sina kommentarer då man vet/tror att man blir påhoppad. Jag skulle kunna kopiera upp massor av otrevliga svar här som kanske inte kanske strider mot reglerna på forumet men som får folk att låta bli att svara på inlägg även fast man har kloka tankar. Men det är ju som JAG uppfattar inläggen så, jag kan ha fel.

Som jag uppfattar det har det blivit en hårdare ton här på det sista åren, även fast jag vet att många fortsätter oavbrutet leverera teknisk kunskap och goda råd, all heder åt dessa. Men ska detta forum växa och leva vidare så tror JAG att det krävs en tanke hos alla hur "mitt" svar ser ut i mottagarens ögon..
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Mer negativa tongångar

Jag tycker också så. Har ju varit med om vissa av dessa trådar som har stängts av. Orsaken? Hur skall man veta den riktiga orsaken? WEB antyder nu senast att fredagstrådar lätt urartar och därför vill han prova på en metod att stänga dessa fram till Söndagskvällen. Syftet är inte att vi skulle kunna fila på argumenten och komma fram med något roligt, utan att vi skulle nyktra till. Det är där nivån ligger.

Jag försöker ju vara rolig och spirituell, men så fort man skriver något som kräver lite tankeverksamhet, då missförstår någon och påbörjar påhoppet. Det är i det läget som jag blir "roligt elak". Som försvarsmetod. Vad annars kan man göra? Sedan ringer de till WEB och säger att han är elak och lite rasistisk också, kan ni inte stänga av honom? Och så rullar det på.
Jag tänker sluta skriva i det forumet just pga. att WEB behandlar skribenter som småbarn. Att man får inte diskutera samhällsaktuella frågor utan att trådar stängs av. Det är också väldigt lätt att se vem som börjar mucka och med vem. Man skulle kunna stänga av denne person, men WEB stänger av allt...

Eftersom jag startade denna tråd så får jag svara på ditt inlägg. Det var inte dina inlägg jag menade, dom är humoristiska och trevliga, även fast jag inte alltid håller med om dina vinklingar men så ska det vara :) Man måste alltid få ha olika uppfattningar, det är det som är demokrati. Sen kan man alltid uttrycka sig på olika sätt, det är det jag tycker ha ändrat sig den sista tiden. Men jag hoppas du fortsätter med dina kåserier :)
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Mer negativa tongångar

En annan metod är att läsa forumreglerna en gång till och anpassa sitt skrivande till dem. Att avhandla politik eller rasistiska frågor är till exempel inte tillåtet. Inte personangrepp heller. Det finns säkerligen andra forum på nätet där det låter sig göras för den som är road av det.

Det är säkert lätt att ha det som regel men att tolka/bedöma om det är ett påhopp kan nog vara svårare. Jag har flera kommentarar som jag skulle bedömma som personangrepp men som inte bedöms som så från web. Inte helt lätt..
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Mer negativa tongångar

Naturligtvis har du rätt i mycket , men å andra sidan tycker jag att en del är synnerligen lättstötta ibland ,har sett i en del trådar att det hojtas på magistern ganska omgående ?
Det är väl sällan eller nästan aldrig som någon blivit påhoppad av allvarligare grad, man får ibland tåla att man blir emottages av någon med avvikande åsikt det är liksom en del av livets gång :) :) :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Mer negativa tongångar

Det är ju där skon klämmer, folk är lättstötta.
Jag skiter fullständigt på prestige och status. Möjligen annat också, men jag har svårt med "platta till argument" vars syfte är att tysta debatten. Förmodligen att bröderna tänker inte som han plattaren gör. Ett härskar språk på nivå 1.
Jag har levt med en svärmor som tror på horoskopen och kungligheter, även magneter i skosulorna. Men jag har lyckats bevara husfreden under fyrtioår trots kärringens cirkelresonemang med "Damernas värld" som enda källangivelse. Det är liksom ingen ide att överbevisa en sådan person det orimliga i hennes åsikter. Kruxet är i hennes fall att hon menar inte ens väl, som de flesta stollar trots allt gör. Jag är bara otroligt tacksam att hennes dotter har ärvt det mesta från sin far...

Mångfallden är oftast tyvärr enfall. Mest retar jag här i forumet på den tysta majoriteten som sponsrar stollar med sina Tack knappar. Och den omdeslösa webb som låter forumet spräta på villospår. Låt stollar härja, de gör ju bort sig bäst själva. Ängslighet mot tex politiska frågor är barnsligt. Finns absolut ingenting i sammhället där inte poliriken är inblandat på något sätt. Att då förbjuda politiserande inlägg är i praktiken att lägga locket på forumet. Liksom det här med att ställa grupper mot andra skulle vara så förfärligt. Det sker hela tiden överallt om man inte blundar. Höjer man skatten så drabbar det en grupp, sänker man skatten så drabbar den en annan grupp då de blir av med pengarna. Och så vidare. Och rättvisa där ute? Möjligen sagornas värld och i HBK. Annars är det lotteri och tillfälligheter som avgör, men mest otänksamhet.
Om man skall lösa problem så måste man kommunicera med varandra. Man skall kalla saker vad de är utan diffusa omskrivningar och graderingar mot lättstötta ångestfulla personer. Det får man inte göra enl. klubbens reglement. Då blir kommunikationen mest pajkastning pga. frustration.
Jag har redan dragit ned min medverkan och än mindre blir det tills det upphör helt så som många andra har gjort tidigare.....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Problem med "Mer negativa tongångar" kan lösas!

Sorgligt när duktiga debatörer försvinner från forumet. Idag saknar jag flera av dessa, deras humoristiska inlägg, kunnande och vänlighet att dela med sig. "Man saknar inte kossan förrän båset är tomt", sägs det... Måste det vara så?

Idag har jag upptäckt en ny funktion här på forumet värt Nobelpriset! När jag befinner mig i en tråd som börjar luta åt "fel" håll och jag känner "dåliga" vibbar, då är det dags att klicka på fliken "Ämnesverktyg" och sedan välja sista raden "Ignorera detta ämne" så slipper man frestelsen att kasta sig i något som kan leda till ledsamheter och till sist "avhopp".

peacemaker.jpg

Vi måste vara snällare och mer toleranta mot varandra, ty vad har vi annars lärt oss under alla dessa år? Kanske dags att lämna "tänket" från våra ordinarie eller f.d. arbetsplatser bakom oss och njuta av varandras otroliga erfarenheter.
 

HBK Web

HBK Webb
Inlägg
191
Kommun
Stockholm
Sv: Mer negativa tongångar

............................. Och den omdeslösa webb som låter forumet spräta på villospår. Låt stollar härja, ......................

Inte tror väl någon att den "omdeslösa" webb hinner läsa alla inlägg och följa alla trådar.

För att hålla rent i forumen behöver Webbadm alla sansade medlemmars hjälp.

Det finns en knapp uppe till höger i varje inlägg "Rapportera inlägget".

Istället för gå i svaromål vid påhopp eller andra brott mot forumreglerna så använd den knappen så blir både styrelse och webb uppmärksammade på dina synpunkter om inlägget och får möjlighet att agera snabbare.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Mer negativa tongångar

Det finns gott om oss "lite halvstolliga gubbar" många gånger med "Ove-syndromet"
Men jag kan bara tala ur egen erfarenhet, man lugnar sig med åren. Inte lönt att hetsa upp sig, det är bara hjärta o nattsömn som störs!
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Mer negativa tongångar

Inte tror väl någon att den "omdeslösa" webb hinner läsa alla inlägg och följa alla trådar.

För att hålla rent i forumen behöver Webbadm alla sansade medlemmars hjälp.

Det finns en knapp uppe till höger i varje inlägg "Rapportera inlägget".

Istället för gå i svaromål vid påhopp eller andra brott mot forumreglerna så använd den knappen så blir både styrelse och webb uppmärksammade på dina synpunkter om inlägget och får möjlighet att agera snabbare.
Mnja ska det vara "angiveri" mot personer , är det "på riktigt" någon som känner sig så illa behandlad av någon att man måste rapportera i lönndom då har man problem :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mer negativa tongångar

Detta är ett otroligt dumt förslag. Så fort någon är snarstucken eller missförstår vad som skrivits så skall han rapportera till webadmin. Är det rapportering eller angiveri man menar? Om nu någon har missförstått någonting, vad är det som säger att inte webadmin gör det samma, han är ju trots allt bara människa som alla oss andra? Är det så vi vill ha det?

Bennie
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Mer negativa tongångar

Anser man att det är angiveri att rapportera ett inlägg som strider mot forumreglerna då har vi verkligen ett problem.

HBK har inga "poliser" utan som medlemmar har vi alla både ansvar och intresse att forumen inte urartar och att alla skall känna sig välkomna och våga skriva och ställa frågor i forumen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mer negativa tongångar

Men det kan ju också bli den motsatta verkan. Att någon "uppfattar" inlägget stötande. Det kan ju lika gärna bli så att medlemmar avstår att skriva för att det finns alltid någon som känner sig påhoppad. Att inte skriva om politik, rasism & att kränka någon ställer jag upp på men var går gränsen? Det ät ju trots allt betraktaren som uppfattar vad han läser & där är vi alla olika.

Bennie
 
Toppen