• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snart dags att byta sulor.

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Efter 6500 mil börjar det bli dags att byta 16" sulor till husbilen. Har nog max 4-500 mil kvar på dem. Är det någon som har kläm på om man ska köpa dem i Spanien eller Portugal? Eller ska jag vänta till Tyskland på väg hem?

IMG_20160815_211333.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Snart dags att byta sulor.

Hmm! Inga svar? Hittade dessa priser i Portugal. Nu ska jag undersöka lite i Spanien och Tyskland...

Skärmklipp 2016-08-26 21.03.04.png
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Snart dags att byta sulor.

Behöver du verkligen den bärighetsklassen? 115 tål ju minst 1250kg. Själv vill jag ha lite marginaler, men för starka däck kan kännas stumma förrutom att de är också dyrare...
Jag tror att du har framaxelvikt kring 1800kg, vilket skulle indikera att 108 bärighet räcker. (samma som min)
Vilket som, jag tror att Tyskland säljer färska däck, de har ju lite omsättning och inte minst kräsna kunder...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Snart dags att byta sulor.

Behöver du verkligen den bärighetsklassen? 115 tål ju minst 1250kg. Själv vill jag ha lite marginaler, men för starka däck kan kännas stumma förrutom att de är också dyrare...
Jag tror att du har framaxelvikt kring 1800kg, vilket skulle indikera att 108 bärighet räcker. (samma som min)
Vilket som, jag tror att Tyskland säljer färska däck, de har ju lite omsättning och inte minst kräsna kunder...

Gick in på "Mina Fordon" och då stod det på Transportstyrelsen att min bil ska ha dessa:

215/75r16c/cp 116r
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att byta sulor.

Visa bilaga Michelin_Safety_Guide_SE.pdf

Urklipp:
Husbilar:
Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används.
2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både
standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu
”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar
ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas
med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar
CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck.
Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala
gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras.

//Arne B
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Snart dags att byta sulor.

Vi har hunnit avverka 3 620 mil på 1,5 år (2 ggr Norge + 1 resa söderut) vilket tyvärr märks redan på däcken. Tack vore et tips från en av HBK medlemmar har vi bestämt oss för nedanstående däck: (OBS! hemmapris)

CP-däck.jpg

Det som tilltalar, förutom CP förstärkning, är "C" och "B" märkning samt 72 dB för ljud. Priset verkar vara OK för vår del och dimensionen stämmer överens med fabriksrekommendationer.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Snart dags att byta sulor.

Köpte dessa i våras Michelin Agilis Camping 109Q, samma satt som original de hade nu gått 7400 mil, endast halvslitna inga sprickor ,men tyvärr 16 år gamla så jag tyckte det var tid att byta. Kör med 3,7 kg runt om. Däckverkstaden var väldigt förvånad över detta.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att byta sulor.

Till en plåtis ska man väl inte behövs CP campingdäck! Man har ju inte något större överhäng bakåt som ger stor dynamisk belastning på bakhjulen. Min är original utrustad med vanliga C -däck.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att byta sulor.

Många plåtisar kör med vanliga C däck framför allt det låga plåtskåpet, det är ju faktiskt en vanlig transportbil! Högre skåp och vanliga husbilar skulle nog jag välja ett CP däck och då är det Michelin och Conti som gäller!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att byta sulor.

Många plåtisar kör med vanliga C däck framför allt det låga plåtskåpet, det är ju faktiskt en vanlig transportbil! Högre skåp och vanliga husbilar skulle nog jag välja ett CP däck och då är det Michelin och Conti som gäller!

Är inte CP däck förstärkta för att husbilen står mycket stilla?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att byta sulor.

Jo CP däcken är gjorda för att stå still längre perioder men dom är också till för dom extra belastningar som blir på en HB med hög tyngdpunkt. Tyvärr är dom lite hårdare och kräver högre lufttryck på våra redan stötiga husbilar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att byta sulor.

Ja man kan ju undra varför man väljer bort komfort.

Vad är det som är så mycket bättre med CP-däck, undrar jag?

Jag vinterställer husbilen på speciella "klossar" för att slippa ett "vinterminne" i däcken de första turerna på våren, hittar inte nån länk till dem nu, men de avlastar en större del av däcken
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Snart dags att byta sulor.

Tja, alla ställer inte av sina HB utan kör året runt. Vi har nyss rekvirerat ut ytterligare 52 veckors semester, så... Min bättre halva är t.ex. expert på att "klättra" på trottoarer med bakhjulen. Sedan kommer den klassiska frågan: "tror du att fälgen har klarat sig?" vilket är anledningen till att eventuellt välja förstärkta CP däck.

Det fina med HBK är att man kan läsa om både förr och nackdelar, sen är det upp till var och en att bestämma sig. 2014 ville jag absolut ha reservhjul med på våra resor, 2016 skippade vi reserven och fick genast punka 12 mil från närmaste "större ställe". Nu är det bestämt att reservhjulet skall med på fjällresor, dock inte på sydligare breddgrader.

Intressant kommentar från Leifw som provat CP däck, tack Leifw!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att byta sulor.

Hur ofta har ni klättrat sönder däck då kan man undra?

Jag kan inte minnas att jag sett ett sönderklättrat c-däck någonsin,
faktiskt inte ens ett vanligt bildäck :rolleyes:
Det argumentet skulle inte få mej att byta bort komforten.
Kom igen nu alla som gått över från C-däck till CP-däck,
vad var det som fick er att välja bort komforten?

Speciellt ni som åker plåtisar, vad vinner man där? undrar säkert T.S

Jag köper argumentet att husbilen står still 95% av året, då prioriterar man säkert något annat trevligt :)
 
Toppen