• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ang GPS och fartkameror i Europa.

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Har gjort uppdateringar på våran GPS och tittar på i vilka länder vi har fartkameror inlagda. Det visade sig att vi hade Fartkameror inlagda till alla länderna.
Tidigare har jag sett denna sida Förberedelser inför en Europaresa - Bila i Europa.se om information ang regler i de olika länderna. Däribland just GPS och fartkameror. Där står det så här:

GPS
Fr.o.m. den 3 januari 2012 utökades lagen i Frankrike kring utrustning som kan detektera fortkörningskameror till att gälla även utrustning som kan informera om vart dessa är placerade. Detta gäller all utrustning som ex. GPS som innehar denna funktion, smartphones med APP etc.
När det gäller GPS som varnar för fast placerade kameror är denna mjukvara förbjuden i följande länder.
Frankrike, Lettland, Litauen, Luxenburg, Polen, Norge, Portugal, Rumänien, Slovakien, Tyskland & Schweiz. I Tyskland är det föbjudet även om GPS'n ligger i bagaget och är avstängd.


Vips så plockade jag bort fartkamerorna ur våran GPS från de länder vi besöker.
Då undrar jag: Har någon blivit stoppad ang detta? Hur gör ni andra? Åker alla tyskar utan gps, har inte tänkt på det tidigare? Att ha den i bagaget gör ju varken till eller från om man nu vill se vägarna. Då är det bara kartboken som gäller.

Mvh Yvonné
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ang GPS och fartkameror i Europa.

Nya iGO har med 21 europeiska länder med fartkameravarning.
Länder som Frankrike och Tyskland finns inte med pga förbudet.
Norge finns med.
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Ang GPS och fartkameror i Europa.

Hej Knarrevik. Har det kommit nya kartor nyligen, eller Har du koll på när det kommer?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ang GPS och fartkameror i Europa.

Hej Knarrevik. Har det kommit nya kartor nyligen, eller Har du koll på när det kommer?

Till gamla iGO än så länge, nya ligger ett kvartal efter.
Jag upptäckte i sommar att det finns en del nya vägar som tre kvartal gamla kartor inte har med ännu. Det blev till att köra ute i väglöst land.
 
Toppen