• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gps

F

F.d. 27631

Guest
Tjabba
Söker ny gps då min nuvarande bara lurar mig.
Vad har ni för förslag på en bra gps?
Funderat på en Garmin Camper 760LMT-D någon som använder den här?
Några bra tips önskas
Lars
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: gps

Har en Garmin Camper men jag är inte överlycklig över de vägval den gör. Hade en Tom Tom tidigare och tyckte den visade det den föreslog lite bättre.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: gps

Håller med Håkansson. TomTom är inte perfekt, men man brukar slippa åka genom centrum som ofta Garmin lurade in en på.
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: gps

Har en Garmin Camper som funkar alldeles utmärkt. Ställ in den som du önskar att den skall visa så rätt väg som möjligt i inställningar enligt ditt fordon.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: gps

Ingen GPS är bättre än kvaliteten på kartmaterialet.
Igår försökte min Garmin att få mig att svänga av in på en väg som bestod av 2 hjulspår på en åker (och nej - den är inte inställd på närmsta väg, och ja - kartan är uppdaterad).
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: gps

Är Garmin verkligen så dålig? Jag har just köpt en 760LMT-D för att bättre kunna välja bort svårframkomliga & begränsande vägar eftersom nya HB'n väger 4,5 ton & är 3,3 m hög.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: gps

Nån sån upplevelse har inte jag med min 760-Camper, typ ut på 2 hjulspår.

Dock har jag börjat att zooma ut kartan innan avfärd i samhällen för att se rutten ut ur samhället, har fått oförklarliga omvägar ibland ut ur samhällen/städer.

jag har satt vikt 5,5ton, höjd 3,3m.

Fick vända i en hamn i Tyskland i somras där var det en stängd bom när vi kom fram till en ställplats som inte fanns i verkligheten, fick backa en bit och sen typ 10 omtag för att vända. Då ser jag en skylt på tyska som jag tror sa att där var sista punkt för att kunna vända, och den skylten stämde bra, men den infon fanns inte i min 760.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: gps

Ingen GPS är bättre än kvaliteten på kartmaterialet.
Igår försökte min Garmin att få mig att svänga av in på en väg som bestod av 2 hjulspår på en åker (och nej - den är inte inställd på närmsta väg, och ja - kartan är uppdaterad).

Är din en 760 Camper?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: gps

Det finns nog inget felfritt elektroniskt navigationshjälpmedel. Inte ens de pengastinna militärindustriella komplexen har tillgång till perfekta gps:ar.

Jag har bara använt Garmin och har snappat att det bara är ett korkat elektroniskt hjälpmedel och att den behöver hjälp inte bara från papperskartor, vägskyltar m.m. utan också från handhavaren. Det gäller att ha koll på inställningarna men inte bara det. GPS:en behöver hjälp av din hjärna för att fungera tillfredsställande. Så småningom lär man sig hur man ska samarbeta med gps:en och då fungerar det hyfsat.

Jappe
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: gps

Ingen GPS är bättre än kvaliteten på kartmaterialet.
Igår försökte min Garmin att få mig att svänga av in på en väg som bestod av 2 hjulspår på en åker (och nej - den är inte inställd på närmsta väg, och ja - kartan är uppdaterad).

De fleste Garmin kan stilles til at undgå vorskellige typer af veje.

For eksempel:
Grusveje/veje uden belægning
Betalingsveje
Motorveje
Færger
Car-poll baner
U-vendinger

Hvordan er din Garmin indstillet?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: gps

Nej, det är en 2597. Poängen är att alla Garmin bilGPS använder samma kartmaterial - jag har i alla fall inte hört att kartmaterialet skulle vara olika mellan olika Garminmodeller.

Och inte bara Garmin,
Väldigt många enheter använder Here (tidigare Navteq) kartmaterial.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Here_(company)
Tror du att ifall man får en tokig körväg beror på kartmaterialet?
Ja kanske är det så, då kanske man även behöver en enhet med TeleAtlas kartmaterial?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tele_Atlas
T.ex. en Tomtom
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: gps

De fleste Garmin kan stilles til at undgå vorskellige typer af veje.

For eksempel:
Grusveje/veje uden belægning
Betalingsveje
Motorveje
Færger
Car-poll baner
U-vendinger

Hvordan er din Garmin indstillet?

Undvik grusvägar.
De två hjulspåren var inte asfalterade, en blandning mellan lera grus och gräs.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: gps

Jag blev för några månader sedan rekommenderad Garmin Camper 760 och därför köpte jag en sådan. Men om jag hade haft den kunskap erfarenheten gett mig de senaste månaderna, så hade jag letat upp en Tom Tom. Även om den kostat en tusenlapp mer. :mad:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: gps

Det er i dag 3 store leverandører av kartverk, Here og TeleAtlas som komersielle og OpenStreetMaps som er drevet av frivillig innsats. Garmin benytter Here og TomTom benytter TeleAtlas. OSM brukes i mange apps for smartphones.

Har selv gjort en del sammenligninger mellom Here og OSM her down under.
Normalt er de enige, men det finnes noen mangler i Here når det gjelder å markere veier uten fast dekke. Fant en slik i OSM også og rapporterte dette, en mnd senere var det rettet i grunnlaget og et par mnd senere var det rett i Locus. Samme forsøk med Here har ikke gitt resultat.

Har ikke sammenlignet med nasjonale kartleverandører annet enn via google maps, men det ser ut til at disse kildene bedrer kvaliteten på det samlede kartverket. Men Google Maps mangler muligheten til å unngå grusveier så her hjelper ikke en korrekt markering av disse.

Av apps med mer enn en kartleverandør så har jeg testet Locus og MapFactor sine. Locus med Here og OSM, MapFactor med TeleAtlas og OSM.

Selv foretrekker jeg nå å benytte OSM grunnet rask oppdatering, selv om det ofte blir til at jeg bruker Google med nedlastede kart som jeg holder oppdatert.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: gps

Kartmaterialet är bara en del av GPSnavigatorerna. Den andra (viktigare!) delen är Navigationsmotorn, det är den som gör beräkningarna av rutten, som sedan visas på kartan. Den avgör om den ska ta en längre/snabbare väg eller en kortare/långsammare, beroende på dina inställningar, men också beroende på hur motorn är konstruerad/konfigurerad av programmerarna.
Därför kan man få olika ruttval av olika navigatorer som ändå använder samma kartmaterial/kartleverantör.
 
Toppen