• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den perfekta lösningen sol el

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Det skriv väldigt mycket om batterier och solceller men gör mig inte klokare i vad jag skall välja.
Finns det någon som har installerat solceller som kan ge råd?
Vilka batterier och hur många, vilken regulator?
Jag har en kabe Tm 750 g -09 och tänker försöka att fricampa 3 veckor har funderingar på solceller 300w ,
Kyl o frys får gå på gasol men tv och ledlampor köksfläkt skall kunna fungera även dagar utan sol. Är det någon som har fungerande anläggning så kopierar jag gärna.
:) Bengt Ström
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Älg 1.
Detta låter intressant. Vad kostade de? Jag funderar också på att litiumbatterier inte lär tåla underhållsladdning. Det blir det ju med batteriladdare för bly, både från solpanelen, ebl och generatorn.

Jag har nu två 70 Ah agm som skulle kunna ersättas av ett 100 Ah litium.
 
Senast ändrad:

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Sv: Den perfekta lösningen sol el

När man kopplar in ctek grejorna enligt erat kopplingschema, fungerar den vanliga laddaren när jag står vid elstolpe eller måste jag ändra på något?
Bengt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Den perfekta lösningen sol el

"Den perfekta lösningen" är när man har sol hela tiden, då laddas batterierna oavsett antalet det ena eller andra! Antal solceller & batterier är beroende av dina behov dock med tidsladdning-begränsningar. Det tar tid att pytsa in el i batterierna, hur du än gör och vad du än har...

Vi har 2 x 100 Ampere (Tyska) batterier och 2 x 100 Watt solcellspaneler (A kvalitet). Liten tank gasol är enbart för matlagning, annars allt drivs med el och som sagt fungerar så länge det är sol eller ljust ute. Att frikampa längre än en vecka (i det fria) begränsas däremot av vattenbrist och tömningsbehovet, ej elen!

Den perfekta lösningen är när man har samspel mellan batterier och laddning samt storlek på färsk- respektive rest-vattentanken.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Hej victron batterimätare är inte den onödig?räcker det inte med det övervakningsystem som talar om laddningsstatus på bodelsbattdri och startbatteri?
Bengt

Det beror på vilka behov man har.
Jag har en elmätare hemma (Eliq) så jag ser elförbrukningen i huset varje minut, även i telefonen. Men är det onödigt? Ja, kanske :)
 
Toppen