• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rapido 9086DF 2008 Spillvattentank

F

F.d. 29313

Guest
Hej!
Kanske en dum fråga men jag har letat efter åtkomstluckan till gråvattentanken i 30 minuter. Enligt manualen är den "åtkomlig under bilen" men jag kan inte hitta den. Den skall ju dessutom vara uppvärmd så den kan väl inte sitta på "utsidan" ?
Är det någon som vet var den sitter?
 
F

F.d. 29313

Guest
Sv: Rapido 9086DF 2008 Spillvattentank

Tack för ditt svar!

Tömningen har jag hittat, det jag letar efter är "åtkomstlocket" för rengöring av tanken.
Enligt manualen skall det vara två skruvar som öppnar en lucka och där skall locket sitta.
 
F

F.d. 29313

Guest
Sv: Rapido 9086DF 2008 Spillvattentank

Det står i min manual under "vinterförvaring" att man skall öppna och spola rent med "en stråle" inuti tanken. Tyvärr är ju manualen lite generell så vissa bilder stämmer inte. Se bifogad bild
 

Bilagor

  • IMG_0465.jpg
    IMG_0465.jpg
    1,1 MB · Visningar: 18
F

F.d. 29313

Guest
Sv: Rapido 9086DF 2008 Spillvattentank

Hej
Kolla på undersidan av tanken i närheten av avtappningsröret.
Mvh. Klas

Problemet är att avtappningsröret "försvinner" under renvattenstanken och jag kan inte se var det tar vägen. Renvattentanken kan men se och rengöra genom att ta bort en liten vägg i garaget. Antagligen sitter spillvattnet innanför.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Rapido 9086DF 2008 Spillvattentank

Då förstår jag bakgrunden. Vi åker året runt så vi har aldrig känt behov av vinterförvaring. Ändå känner jag mig mycket tveksam till behovet att spola ur gråvattentanken. Ännu mera tveksam är jag till att öppna en lucka som kanske blir svår att få tät igen.

Visst, det kan finnas lite avlagringar i tanken. Varför inte köra i 50 liter varmvatten och något lämpligt rengöringsmedel, kör en runda så det får tvätta runt ordentligt, töm ur, klart!
 
F

F.d. 29313

Guest
Sv: Rapido 9086DF 2008 Spillvattentank

Då förstår jag bakgrunden. Vi åker året runt så vi har aldrig känt behov av vinterförvaring. Ändå känner jag mig mycket tveksam till behovet att spola ur gråvattentanken. Ännu mera tveksam är jag till att öppna en lucka som kanske blir svår att få tät igen.

Visst, det kan finnas lite avlagringar i tanken. Varför inte köra i 50 liter varmvatten och något lämpligt rengöringsmedel, kör en runda så det får tvätta runt ordentligt, töm ur, klart!

Tack för din tid och ditt svar!

Jo, det lutar nog åt den lösningen. Jag kan dock inte låta bli att reta mig på att det finns en lucka som jag inte kan hitta.... :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Rapido 9086DF 2008 Spillvattentank

På min 9066DF -10 så finns det en lucka men den sitter under ett isolerat fyrkantigt plastlock så jag har inte brytt mig om att plocka bort dettaa för att kolla.
Gör som Björn och spolar i varmvatten med diskmedel någon gång per år och kör en vända.
Thetford har ett medel som man kan hälla i en skvätt i varje avlopp och som gör rent.
 
F

F.d. 29313

Guest
Sv: Rapido 9086DF 2008 Spillvattentank

På höger sida om mitten, under och framför bakaxeln. Är väl 20x20 cm cirka.

Tack!

Där satt den ja. Det finns faktiskt en motsvarande på vänster sida men jag låter dom nog vara. Det känns inte speciellt praktiskt att skruva där om det blir problem att få tillbaka locket efteråt...
 
Toppen