• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellen laddar under körning

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Jag har märkt att bobatteriet laddas från solcellen vid körning.
Tror det beror på att spänningen från generatorn ligger under spänningen som levereras från solcellsregulatorn. Antagligen för att kylskåpet går på 12v från generatorn, och då inte kommer upp i 14v pga belastningen.
Tänkte testa att koppla ifrån solpanelen imorgon för att se skillnaden.

Någon som stödjer min gissning som kan lite mer om sånt här?
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Solcellen laddar under körning

Hej
Det är väl bra att solcellerna laddar även när motorn är i gång, då sparar du ju diesel. Solcellsström är ju gratis. Om du vill testa hur det verkar när solcellerna inte laddar är det väl enklast att göra ett prov när det är mörkt.
Mvh. Klas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcellen laddar under körning

Hejsan, en undran i sammanhanget. Hur är solcellens laddning kopplad till bobatteriet.
Genom solcellsregulatorn och sedan direkt till batteriet, eller genom regulatorn och sedan in i elblocket.

Om solcellsladdaren är kopplad direkt till batteriet så brukar den nog för det mesta bli lurad av laddspänningen och kanske även annat av generatorladdningen i avkänningen, och då stänga av laddningen för den tror att batteribanken är fulladdad.

Om den är kopplad in i ett modernt elblock så kan man nog inte vara helt säker på hur det uppför sig. Kanske elblocket är så intelligent att det kan utnyttja laddning både från generator och solceller samtidigt, och även kanske 230V laddare och solcell samtidigt.

M.v.h. JANKRO.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solcellen laddar under körning

Jag tror TS har en CTEK 250S Dual, och att hans teori om spänningen är riktig. Och den ska väl prioritera solceller, eftersom den strömmen är "gratis", som påpekats ovan.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellen laddar under körning

Solcellsregulatorn är kopplad i elblocket för laddning av både start och bobatteri.
Jag antar att elektroniken tror att batteriet är fullt, eftersom spänningen från solpanelen är så hög och därför laddas det inte under körning från bilens generator
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcellen laddar under körning

Hej igen, ja en nackdel med olika laddkällor inkopplade samtidigt med intelligenta laddare, och i olika varianter verkar ofta vara att någon av laddarna blir lurad före den andra och stänger av laddningen så man inte kan tillgodogöra sig all inkommande ström.

Jag har en Ctek 250 dual som just nu bara används som solcellsladdare, men så snart jag får tummen ur ..... så skall den kopplas in fullt ut, men jag skall koppla om det mesta i kabelväg så jag väntar nog på avställning till hösten.
Jag har Amp. mätare på flera ställen i bilen så det skall bli intressant att se om den lyckas att blanda laddning från flera ställen och skicka allt vidare till batterierna.

Om din variant kanske skulle ladda mer från generatorn (men med ev. då med lite lägre spänning) så kan du ju koppla in en strömbrytare till solcellen..... Eller kanske ett relä som kopplar bort solcellen när bilen är igång om du vill tvinga fram generatorladdning.
Men hur den uppför sig i ditt fall borde ju bero på hur elblocket "tänker"
Är du säker på att det inte går någon laddning alls från generatorn till bobatteriet när solcellen laddar, utan den helt har tagit kommandot.

Intresserad.
M.v.h. JANKRO.

Ps. jag såg att mitt första inlägg blev lite luddigt.
När min bilgeneratorn via en inverter och en 230V/25Amp Ctek laddar mina bobatterier under färd så stänger solcellsladdaren av laddningen, och tror då troligen att batterbanken är full. Därav verkar för det mesta att någon laddkälla först bli lurad och sluta ladda, kanske den som ger lägst spänning.
 
Senast ändrad:

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Solcellen laddar under körning

Jag har sett ett liknande fenomen, är 230 inkopplat så stänger solcellen av sig men när jag kör så laddar solcellerna ordentligt. Det är väl en hyfsad prioritering om än inte fulländad så jag låter det vara
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcellen laddar under körning

Lading under kjøring er relativt primitiv, bilbatteriet styrer ladespenningen og de til dels lange kablene til bobatteriet via elblock med rele og shunt gir et spenningsfall som redusere ladningen den veien. Uansett hvor på kabelen solpanelet kobles inn vil det gi noe ladning til både bo ag bil under kjøring, mest effektiv ladning blir det med direkte kobling på bobatteri da dette fjerner spenningsfall annet enn i kabel fra regulator til batteri. Spenningsfall mellom panel og regulator har svært liten betydning annet enn når det er marginellt lys.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellen laddar under körning

Jag har en brytare på kablarna från solcellerna till regulatorn. Stängde av den igår när vi körde och då laddade generatorn med 2.6-3.5A.
När vi kom fram, så kopplade jag in el, och då laddades batteriet med 6.5A.
Spänningen var som Max 13.91 volt under körning.
I förgår när jag körde med solpanelen inkopplad så låg spänningen högre, 14.03volt.
Min teori säger att högsta spänningen är den som laddar.
 
Toppen