• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av backkameror

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har inköpt 2 backkameror som nu skall monteras bak på HB'n. Den ena är tänkt som backkamera & den andra som "backspegel". Finns det någon på forumet som har denna lösning? Hur har ni placerat kamerorna så att dom inte skymmer varandra? Varianter enligt bilder.

Bennie
 

Bilagor

  • 100_3598.JPG
    100_3598.JPG
    2,4 MB · Visningar: 4
  • 100_3599.JPG
    100_3599.JPG
    2,5 MB · Visningar: 7

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Placering av backkameror

Jag har också funderat på detta eftersom jag har en monitor med två ingångar. Jag har bara en kamera idag, högt placerad, som visar nederkanten på bilen och detta fungerar utmärkt vid behov av precis manövrering av bilen i trånga utrymmen.
Den andra kameran, som skulle "öppna" sikten i den dolda vinkeln snett bakåt på högersidan, har jag tänkt sätta lite till höger om den befintliga backkameran. Variant 2 alltså. Total kontroll bakåt i alla lägen, inbillar jag mig.

Jappe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Placering av backkameror

Jag har en monitor med fyra ingångar. Använder 3st. En för gråvattentömning, en för att köra rätt på klossar fram och den sista som backspegel.
Den för backspegel har jag monterat längst ner undet plastkjolen bak. Det blir en höjd över mark ca 36cm. Fungerar perfekt plus att när den är monterad på det viset så smutsas den inte ner. Eftersom vi använder bilen även på vintern så vet jag det.
Anledning till detta montage var att jag inte ville borra eller ha något utvändigt monterat på bilen. På Niesmann sitter ju den standardmonterade backkameran i emblemet o den är stängd när man inte har backen i.
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Placering av backkameror

Hade en strax ovanför regskylten riktad rakt bakåt som backspegel, den andra högt upp riktad nedåt, den övre kopplade jag till backlampan och den nedre till bakljuset.
Fungerade perfekt så länge jag hade den bilen.

/Pelle
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Placering av backkameror

Jag använder 2. Den ena är försedd med LED som ska lysa upp kameraområdet, men det sitter "skyddsglas" utanför LED och där reflekteras ljuset och nattetid ser man inget bakåt.
Skaffa en kamera utan glas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Placering av backkameror

Bennsan , har du kollat vidvinkeln på dina kameror?

Varför jag frågar är att när jag bytte backkamera till en Garmin och satt den i gamla fästet högst upp på bakstammen, så ser jag i den hela bakstammen och vidare upp till horisonten, alltså kameran fångar in hela blickfånget bakom bilen.

Ifall du har tillräcklig vidvinkel på någon av dina kameror så kanske du klarar dig med 1st kamera. Då skulle du kunna ha den andra fram:)

Min Garmin BC20 har dessa värden
115 grader (vertikalt);
140 grader (horisontellt)

Ang. placering så tycker jag att du ska sätta den högt.
 
Toppen