• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig fart på avloppet

stenblomqvist

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Växjö
HBK-Nr
13131
Medlemskap
2024
Avloppet från diskho och tvättfat rinner sakta.
Har spolat med tryck från vattenslang i båda, men får ändå ingen fart, trots att det funkar med vattenslangen.
Det sitter två burkar ("vattenlåS"?) på vardera avloppsröret. Rengjorda. Jag förutsätter att dessa ska sitta med locket uppåt?
Finns det avluftning från gråvattentanken? Har inte hittat någon. detta borde i så fall göra att det rinner sakta?
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Dålig fart på avloppet

Hej!
Jag hade problem med att det rann väldigt dåligt ur tvättstället!
Plockade ner och kollade......
Såg då att flänsen som slangen sitter på hade gått av, och satt fast inne i slangen!
Efter lite jobb fick jag bort den och kunde fästa slangen på den lilla stump som var kvar!
Har nu skaffat ett nytt vattenlås som skall monteras i helgen!
Och ..........Ja!
Locket skall vara nedåt som Gunnar säger! :spinny:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Dålig fart på avloppet

Vi spolar aldrig ner något i avloppen som inte flyter av sig själv. T ex fett, kaffesump mm. Sumpen kan man med fördel kasta i toan. Resten kan man torka av med hushållspapper innan man diskar. Tandkräm kan man spotta i toan. Har inte behövt rensa avloppen de senaste 8 åren.
 

ar8259

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2024
Sv: Dålig fart på avloppet

Har samma problem. Har efter mycket funderande kommti fram till att den enkla förklaringen är att det beror på hur bilen lutar. Lutar bilen lite framåt, full fart i avloppen, lutar den bakåt sipprar det långsamt.
//Anders
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Dålig fart på avloppet

Som Anders säger så påverkas avloppet av lutningen på bilen .
Men det är också viktigt att alla slangar/rör lutar mot avloppstanken hela vägen, ju mer desto bättre. Om de inte gör det kan de bli som stora "vattenlås" även om bilen står plant.

/Leif
 
Toppen