• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har jag för solceller...?!

F

F.d. 51147

Guest
Hej, har precis köpt en begagnad Carthago 2010
Säljaren säger att det är dubbla solceller, enligt tillvalslistan från 2010 finns två val 2x85W alt 2x120W. Kan jag (utan instrument) kontrollera vilken av anläggningarna det är? Alltså 170W eller 240W?

Hur mycket gör skillnaden, dvs 70W? - bilen var även utrustad med ett tredje bodelsbatteri... Känns som om vi skulle kunna klara av att campa lite utan el... Eller?

Bilen är även utrustad med en inverter... hörde häromdagen att den i sig slukar mycket batteri...stämmer det? Finns en knapp innanför dörren som går att stänga av/slå på invertern... bör jag slå av den när omvandling ej behövs?

Tack på förhand :wub:/Camilla
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad har jag för solceller...?!

Enklast är att mäta storleken på solcellerna och jämföra med uppgifter på någon säljsite som har solceller.

Invertern i sig drar inte mycket ström när den går på tomgång men använder du 230V sällan så är det inte mycket idé att ha den påslagen. Sitter dessutom strömbrytaren till invertern bra till så stäng av den när den inte används.

Lite OT: När du skall använda invertern så tänk på att först starta den och slå på förbrukarna efter ett par sekunder. Många invertrar kan inte starta när de är belastade, speciellt om belastningen är stor (i förhållande till inverterns effekt).
 
Toppen