• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3000

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Har en Alde 3000 med den panel där det finns tre skjutreglage. Ett för elpatroner, ett för gas och ett för kombinationer av värme och varmvatten, där läget längst ner är enbart varmvatten, läget i mitten värme och varmvatten samt det översta läget där värme prioriteras.


Har fått ett fel där det inte går att få enbart varmvatten på gas, d.v.s. gas på och det högra skjutreglaget i nedersta läget. Om jag ställer detta reglage i mellanläget fungerar det. Då går gasen igång och vattnet blir varmt, men när tempen på varmvattnet (som jag mätt till ca 42 gr i kranen) sjunker så går inte gasen igång igen för att värma vattnet. När jag har el inkopplat kan jag få varmvatten.


Någon som har ett tips, förutom att lämna till service eller ringa Alde direkt. Kan det vara panelen eller någon termostat, fast då borde det ju inte komma någon värme alls. Har inte kunnat se att det finns mer än en termostat i servicemanualen.
EssoJ
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3000

Det gjorde nytta med en dusch WD-40 och några dragningar fram och tillbaka på omkastaren. Nu ger den varmvatten utan att värmen är på.
Tack "turbin" för tipset!
EssoJ
 
Toppen