• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pris på SCR- kort

4

4 JO

Guest
Sv: Pris på SCR- kort

Sagt och gjort .....

Stämmer, de finns fortsatt med på listan, men är inte bokningsbart via SCR, vilket bekräftar att de är en specialare bara för GeKå's.

Att vara bokningsbar på camping.se är frivilligt för campingarna. Vill man vara med där så betalar man dels en fast kostnad samt en provision till SCR på varje bokning som sker.

Visst, det är en organisation som är till för medlemmarna, men man har tappat en del av dem och många av dem hänger upp sig på just den tilläggsdebitering man får om man inte säljer de kort man ska sälja.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Pris på SCR- kort

Men bör ta i beaktande att det faktiskt kostar 90 kronor att få deras katalog, skall jämföras med SCR som inte tar betalt för sin katalog, men tar istället betalt för sitt förbaskade kort med 150 kr.

Då blir skillnaden 60 kr och lite är väl SCR's kort värt med rabatterna utomlands.

Nja! Kostar vet jag inte. Finns på nätet.

Resa - Allt om Husvagn & Camping
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Pris på SCR- kort

De flesta har nog råd med 150:-. Det går ju att stanna hemma en natt så har man kompenserat den utgiften och en camping får en gästnatt färre.

Det som sticker i ögonen är att vi konsumenter av campingplatser skall betala för campingägarnas intresseorganisation på ett iögonfallande sätt och dessutom olika mycket på grund av hur mycket man utnyttjar SCR-anslutna campingar under ett år. Inte skulle jag vilja betala en årsavgift till ICA-handlarnas moderorganisation (eller vad det kan kallas) bara för att jag skall in på ICA och handla en gång.
 

Motorhome

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025
Sv: Pris på SCR- kort

Dom som inte har råd eller tycker att 150kr är horribelt dyrt, så åk 10 mil mindre per år så går det jämt upp. Någon nytta är det med kortet. Skapar nog arbete åt någon. Vi ska ju hjälpas åt att hålla turistbranchen igång.
Mvh Jocke
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Pris på SCR- kort

Dom som inte har råd eller tycker att 150kr är horribelt dyrt, så åk 10 mil mindre per år så går det jämt upp. Någon nytta är det med kortet. Skapar nog arbete åt någon. Vi ska ju hjälpas åt att hålla turistbranchen igång.
Mvh Jocke

Lite OT.

Undrar om inte det räcker med att hoppa över den korta resan på 3 mil, för att spara ihop de 150 kronorna för att betala för kortet.

Tror ingen husbil bara kostar 15 kr/milen, 50 kr/milen ligger troligen närmare sanningen.:)
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Pris på SCR- kort

Jag personligen tycker inte att det är sån katastrof att betala 150:- extra en gång per år. Jag har råd med det. Och jag gillar att campa på campingplatser.

Hej
Jag har också råd med det. Men om man som du använder SCR-campingar under året så är det inte mycket pengar. Jag kan ge dej ett exempel varför
jag blir irriterad på detta kort. Var på Öland och hälsade på min son och svärdotter som låg på SCR camping Norra Öland, (nämner inget namn på denna camping.)Fullbokat. Skulle bara stanna över natten kunde välja reservplats som kostade 320:-+ 150 för års-märket Stod jag utanför bommen på nattparkering så kostade det 290:- jag var ändå tvungen att lösa års-märket
150:-. Jag valde då reservplats 320:-+150 = 470:- för en natt utan att använda deras service. Eftersom jag brukar använda FC campingar och ställ-platser så är jag inte i behov av detta påfund. Alltså 150:_ extra för en natt.Jag har SCR-kortet sedan många år men löser inte nytt års-märke varje år eftersom jag sällan använder dessa SCR-campingar. Egentligen blir ju det 2 avgifter för 1 år för våran del( vår-sommar.) Nästa år( vår sommar) blir det ny avgift igen. Det skulle ju gälla från det datum man förnyar det 1 år framåt så fick dom lite att hålla reda på för den avgiften.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Pris på SCR- kort

Lite OT.

Undrar om inte det räcker med att hoppa över den korta resan på 3 mil, för att spara ihop de 150 kronorna för att betala för kortet.

Tror ingen husbil bara kostar 15 kr/milen, 50 kr/milen ligger troligen närmare sanningen.:)

Principen!:D Vissa av oss uppskattar inte SCR sätt att finansiera sin organisation, som till stor del motarbetar ställplatser och parkeringar.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Pris på SCR- kort

Någon som vet? Kräver SCR att utländska besökare också skall betala dessa 150kr extra för att få vara kund hos campingen?
Eller nöjer de sig med körkort/pass för dem?

Hade jag nyttjat scrs campingar är 150kr inget att bråka över, 10kr/natt för en tvåveckors-vistelse. Men att betala 150kr extra på en enda, redan kostsam, övernattning är jag inte intresserad av.

Stefan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Pris på SCR- kort

Hej
Jag har också råd med det.
Det skulle ju gälla från det datum man förnyar det 1 år framåt så fick dom lite att hålla reda på för den avgiften.
----------------------------------------------------
Hmmm. Jag plockade fram mitt kort..... Jag kan alltså räkna med att det inte gäller längre och måste förnyas.

DSCF1299-400.jpg

Det användes också bara för en övernattning.

M.v.h. JANKRO.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Pris på SCR- kort

Någon som vet? Kräver SCR att utländska besökare också skall betala dessa 150kr extra för att få vara kund hos campingen?
Eller nöjer de sig med körkort/pass för dem?

Hade jag nyttjat scrs campingar är 150kr inget att bråka över, 10kr/natt för en tvåveckors-vistelse. Men att betala 150kr extra på en enda, redan kostsam, övernattning är jag inte intresserad av.

Stefan

Ja, även utländska gäster ska lösa ett kort för att komma in på campingen.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Pris på SCR- kort

Jag kan inte förstå det här med kostnaden för kortet. När jag tankar använder jag
bensinbolagets kort men hitintills har dessa kort inte kostat något
.
När de började med detta kort kostade det c:a 40 kronor. Då fick man också
14 dagars kredit. Kortet skulle heller inte bli dyrare. En sak som skulle förbättras
var att in och utcheckning skulle gå snabbare. Har det blivit så??
Varför skall man ha denna avgift varje år???

Ser också att de stora campingföretagen köper upp fler och fler campingar
Meningen är väl att få ska helt styra den svenska campingnäringen och ta
priser som gör det omöjligt för "vanliga" läs pensionärer att ta in på dessa
SUPER campingar utan att bli skinnflådda
Fråga hur mycket campingägarna får betala varje år för att få vara med i scr. Det är inga småsummor!
Tack för att det finns fristående campingar.
 
Toppen