• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbil på snål budget < 200k

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Det går att fixa en värmeväxlare till bodelen även om du har luftburen värme, klart enklare att lösa! :)

Enklare?? Du måste in med värmen överallt när man kör på vintern, med andra ord måste värmeväxlaren blåsa värme in i samna slangar som originalvärmaren. Och ingen motorförvärmning.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Enklare?? Du måste in med värmen överallt när man kör på vintern, med andra ord måste värmeväxlaren blåsa värme in i samna slangar som originalvärmaren. Och ingen motorförvärmning.

Anders

Frågan var: Kan man eftermontera en värmeväxlare så att man värmer bodelen med motorvärme under körning. Svaret är: Ja det kan man även med luftburen värme!

F.ö har vi aldrig behövt använda bodelsvärmen vid körning vintertid för att hålla bilen frostfri, det fungerar utmärkt med bilens värme och värmeväxlaren, trots luftvärme. Du har inte patent på att köra på vintern!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Det var värst vad du tar i. Och naturligtvis är den stora frågan inte så förenklad som du gör den, allt går att göra men förstås har komplexiteten i en installation med saken att göra.

Ditt påstående att man inte behöver bodelsvärme alls när man kör vintertid tycker jag säger en hel del om berättigandet av ditt utfall. Det är ju inte första gången vi har olika åsikter om vinterhusbilsåkande. Jag känner dock mig själv ganska trygg i den erfarenhetsbank jag byggt upp.

Anders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Mobile.de:

Niesmann + Bischoff 6700 Angebote bei mobile.de

Är det det här stuvningsutrymmet Knut skrev om? Det verkar som det får plats fyra fälgar där.

$_20.JPG
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Ja den bilen du länkar till ryms inom budgeten och är helt klart en riktig vinterbil.

Utrymmet in under golvet rymmer nog "bara" 2 fälgar men totalt går det in riktigt långa grejer.
Så här såg det ut i min -01 med samma mått:

P1000257.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Fra bakluken til forenden på "tunellen" er det nesten 4 m, hadde selv en Stiga 1 vindsurfer med rigg der en gang i den 1999 modellen jeg hadde. Men fra 2000 ble det en skillevegg for fremre del slik at tunellen ble en god del kortere. Selv monterte jeg en del saker i tunellen og ødela muligheten for vindsurferen :cool:.

Før 2001 fantes Flair 6700 både som helintegrert og alkove. Selv om bilene nye kostet det samme er prisen på de gamle alkovene godt under samme årgang integrerte. Alkove med dinette og dør mellom bodel og førerplass er etter manges mening den beste vinterløsningen.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Nu har du en intressant Flair till salu på Blocket, visserligen för 300000 men det kanske finns prututrymme?!
 
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Tack för alla svar!
Har kikat på en Flair 6700. Förhoppningsvis fukt- och gasoltestas samt vägs den de närmaste dagarna. Går allt som det ska så är jag husbilsägare i veckan. :)
 
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Hej!

En stilla undran, är det vanligt att säljare inte vill kontrollväga husbilen de ska sälja?
Hade varit och inspekterat ett intressant objekt. Innan jag ville gå vidare med köpet ville jag kontrollväga den verkliga tjänstevikten då lastvikten var något snäv. Där tog det stopp trots att jag skulle ta kostnaden oavsett resultatet.
Mycket märkligt om nu inte säljaren visste att resultatet skulle bli negativt.
Aja, mister man en...
:)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Har stött på detta en hel del. Bl.a. flera Adria/Kabe-säljare som var helt oförstående och tyckte det skulle vara helt i sin ordning att acceptera +/- 5% vid beställning av nytt fordon och även ovilliga att väga lagerfordon. För att inte tala om dom som vägde på vintern med 10 cm blötsnö på taket....

Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

En säljare/företag var oförstående till vägning, och t.o.m. provkörning!!
Kvalitetsbilar i Oxelesund.

Annars har de 2-3st säljföretag vi kom i kontakt med inför köp av beg. husbil positiva till vägning.

Ställ krav på vägning inkl. vågsedel, eller byt företag, detta är otroligt viktigt för oss köpare, och vi borde i detta forum informera om säljare som vägrar denna service.

Jag har positiva erfarenheter av Forsberg´s, i denna fråga.
 
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Vågsedel
Kontrolleras vatten- och bränslenivåerna vid vägning så att det blir äkta tjänstevikt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Det bästa är nog att väga själv ifall man har möjlighet, t.ex. hos bilprovningar.
I ett fall för oss stod en RAPIDO hos Forsbergs i H-borg.
Jag ville inte åka 40-50mil för att kolla på bilen och sen falla på vikten.
Forbergs åkte till en bilprovning och vägde den, mejlade mej vågsedel med info om tanknivåer :)
Bra service, dock slapp jag resan då den bilen föll bort på förlåg lastvikt för mej.
 
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Var det Bilprovningen som kollade tanknivåerna eller handlaren?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Var det Bilprovningen som kollade tanknivåerna eller handlaren?

Jag tolkar vågsedeln som att besiktningen gjort tank-kontrollen,
Men jag var ju inte själv med, dock måste ett sådant dokument gälla vid ev. Tvist om riktiga vikter.
 

Bilagor

  • Scan0266.pdf
    210 KB · Visningar: 36
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

En säljare/företag var oförstående till vägning, och t.o.m. provkörning!!
Kvalitetsbilar i Oxelesund.

Annars har de 2-3st säljföretag vi kom i kontakt med inför köp av beg. husbil positiva till vägning.

Ställ krav på vägning inkl. vågsedel, eller byt företag, detta är otroligt viktigt för oss köpare, och vi borde i detta forum informera om säljare som vägrar denna service.

Jag har positiva erfarenheter av Forsberg´s, i denna fråga.

Fritidsfordon Trollhättan/Göteborg
 
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Hur står sig en Arto som vinterbil i jämförelse med en Flair om man bortser från lastutrymmena?
Vad mister man? Har för mig att jag läst att de har tunnare isolering t ex.
 
Toppen