• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta regulator från 50 till 30 mbar

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I tråden Dörr sökes till gasolutrymmehttp://www.husbilsklubben.se/forums/posts/812546 Hade jag en fråga om att byta regulatorn på importbilen frå 50 till 30 mbar. Pålle svarade :
Apparater avsedda för 30 resp 50 mbar har olika storlek på munstyckena.
Att försöka driva en 50 mbar-apparat med 30 mbar ger mycket låg effekt.
Att försöka driva en 30 mbar-apparat med 50 mbar ger "blåslampa".
Vilket arbetstryck apparaten är avsedd för, framgår av typskylten.

Efter att kontaktat Dometic & Alde så kan dessa uppgifter verifieras, i alla fall Alde's. Det har också påståtts att HB-tillverkarna inte monterar in apparater speciellt anpassade för Sverige vilket då tydligen är felaktigt. CRM i Trollhättan påstod att om vid besiktning upptäcks att HB'n är utrustad med ett 50 mbar's system "som är förbjudet" i Sverige så blir den inte godkänd. DETTA PÅSTÅENDE ÄR FELAKTIGT. Dometic liksom Pålle sade att typskylten på kylskåpet avgör vilket tryck skåpet är avsett för & detta är lite underligt för mitt AES-kyl är monterat original på fabriken & har jobbat på 50 mbar men typskylten säger 30 mbar. Kanske någon kan spinna vidare på tråden med ytterligare klargörande.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

För övertydlighetens skull. Jag tror inte att HBK läsare skyndar sig att laborera med gasolanläggningen ang. systemtryck, bara för att någon på forumet tycker si eller så. Jag har den största respekt för gasol och skulle aldrig äventyra varken kattens eller andras hälsa bara för att "testa lite".

Dom HB och HV som jag bytt system, alltså regulatorn från 30mb till 50mb, var ursprungligen import saker från tyskland och konverterade till den svenska 30mb systemet. Troligen utan att byta munstycken. Därför blev de mycket bättre, dvs. normal funktion när jag återställde regulatorn också till original, alltså 50mb.

De som till äventyrs skulle hamna brevid mig på ställplatser/rastplatser behöver inte fisa blod och få ticks ang min gasolanläggning. Jag har ingen gasol alls i min husbil, allt drivs med diesel och 12V. Kostar lite extra, och oräkneliga arbetstimmar som bara en dåre kan offra, men väl där är jag nöjd....
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Behövde byta slangen till gasflaskorna och bytte samtidigt ut den Tyska regulatorn med övergång till svensk flaska till en 50 mB med svensk anslutning. Tysk import med 50 mB system i bilen.

Precis så ska man göra, om man vill vara trygg!

Ju färre skruvkopplingar, desto mindre risk för läckage.

Pålle
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Det var onödigt av mig att kommentera ditt inlägg B.S jag har stort förtroende för dina tekniska kunskaper och uppskattar dina inlägg. Sorry!
Åke
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Köpte oxo en ny 50 mB regulator hos LÖÖFs Gasol i Karlstad.
Fanns på lager och kostade under 200 SEK. fick då en med rätt anslutning till gasflaskan, och slipper adaptern.


Men jag undrar fortfarande och ställer frågan igen:

Finns det någon som vet vilka munstycken som gäller för kylskåp och 30 rep 50 mB. Det lilla munstycket vid ingången på brännaren har ju ett litet nummer.
för att vara säker på att ha rätt mu´stycke behövs dokumentation som säger vilket munstycke som gäller.
Borde finnas någon tabell från Electrolux.

De
Roy
 
Toppen