• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

E&P stödben på Plåtis

E

Ekorre

Guest
Någon som har monterat dessa ben på sin plåtis?
Något ni rek?
Pris?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: E&P stödben på Plåtis

Har aldrig hört talas om det eller sett någon annons i Sverige eller Tyskland med en plåtis med stödben över huvud taget.
Däremot finns det fullluftfjädrilng från VB-air och Goldschmidt som kan nivellera bilen automatiskt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: E&P stödben på Plåtis

Behöver man verkligen stödben på en "bröbil"? Att det kan va anledning på en husbil kan jag förstå, men....Nej, det kanske är däcktrycket som är lågt:wideeyed:
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: E&P stödben på Plåtis

Varför har man stödben? Är det vid extrem känslighet för att det kan gunga lite eller är det liknande känslighet för att det lutar lite?

Jag kan bara svara för egen del, vi har ganska långt överhäng och ingång bak, ligger man i alkoven när någon rör sig längs bak vid toaletten eller framförallt kliver in eller ut så är gunget på gränsen till störande, så om vi står på camping eller dyl så brukar jag veva ner stödbenen.

En annan sak är att avrinningen i duschen funkar bättre om man står i våg, likaså kan matlagningen underlättas.

För mig är det inget måste men används i komfortsyfte ibland

Jag har även individuellt justerbar hjälpluftfjädring som kan vara bra för att få bilen i våg, eller för att få bra lut för att tömma gråvattnet.

Har man ingången mellan axlarna och ingen alkov så är ju klart komfortbehovet mindre

//Peter
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: E&P stödben på Plåtis

Det var ett bra svar varför man inte har samma behov i en plåtis. Avrinning i duschen kan va ett (mindre) problem om man inte har dubbla utlopp. För mig är stödben en kvarleva sen min husbilstid.
 
E

Ekorre

Guest
Sv: E&P stödben på Plåtis

Det jag tänker på är att få automatisk nivåreglering på bilen, och då verkar E&P system det bästa valet
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: E&P stödben på Plåtis

Man riskerar att frysa fast med stödbenen på vintern. Utkastade pengar!
 
E

Ekorre

Guest
Sv: E&P stödben på Plåtis

Vi kör inte på vintern, så inga problem med det
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: E&P stödben på Plåtis

I plåtis ligger man inte snett:confused:
 
E

Ekorre

Guest
Sv: E&P stödben på Plåtis

Den som vi har beställt är en Carthago Malibu 640 och den har en totalvikt på 3500 kg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: E&P stödben på Plåtis

Behöver man verkligen stödben på en "bröbil"? Att det kan va anledning på en husbil kan jag förstå, men....Nej, det kanske är däcktrycket som är lågt:wideeyed:

Har aldrig förstått mig på varför man har stödben på en husbil.
På min husvagn för 35 år sedan fyllde de en viss funktion!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: E&P stödben på Plåtis

Den som vi har beställt är en Carthago Malibu 640 och den har en totalvikt på 3500 kg.

Frågan är ju hur mycket lastvikt du har kvar sen du räknat in passagerare, tillbehör, vatten, diesel, packning mm. Först då kan du avgöra om du har "råd" med de kg som stödbenen kostar. Det är lätt att tro att man har massor av utrymme viktmässigt men kilona tickar snabbt iväg....
 
Toppen