• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilradion går inte att stänga av

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Efter 21 år med husbilen trodde jag i min enfald att jag upplevt det mesta men att radion inte går att stänga av plötsligt det var oväntat. Blir glad för alla teorier. Pioneer toppenfin radio. (I vanliga fall).:confused:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Bilradion går inte att stänga av

Jag har egentligen inget att berätta - den har varit sådan sedan husbilen var ny (2011), så den har aldrig gått att stänga av.
Men eftersom det också finns backkamera i den har jag aldrig funderat på att göra något åt det...

När man slår av tändningen stängs den av, men kan startas igen med en brytare på panelen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bilradion går inte att stänga av

Jag har min radio ansluten till bostadsbatteriet och kan därför aldrig stänga av den. Det här problemet uppstod plötsligt. Vi använder mest fjärrkontrollen vid hanteringen av radion och det går naturligtvis inte att stänga av vare sig med fjärrkontroll eller direkt.

Har kopplat loss radion nu och flyttat den till mitt "elektroniklabb." Försöker lista ut vad som har hänt. Det är tydligen ett konstruktionsfel. Hoppas på flera svar.

:confused:
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Bilradion går inte att stänga av

Hör gärna av dig vad du kommer fram till, alltid kul att få en rapport från en "expert" eller i alla fall insatt
och kunnig. :) (har läst många av dina inlägg här i det tysta och insett din breda kunskap).

Har själv fått koppla om min radio som var felkopplad från fabriken på min husbil.

/Leif
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bilradion går inte att stänga av

Om huvudströmmen till radion ( A-7 i Wizards länk ) är direkt kopplad till batteri än via tändning, relä eller separat knapp så kan moderna radios stå på i upp till flera timmar beroende på inställningar i radions systemmeny.

Några exempel:

https://www.avforums.com/threads/pioneer-deh-2300ub-how-to-turn-it-off.1514729/#post-15430512

https://www.pioneerelectronics.com/PUSA/DJ/CD-DVD-Media-Players/Power+turns+off+all+by+itself.

Sida 94:
https://www.pioneerelectronics.com/...avigation/AVIC-F500BT_OperationManual0714.pdf

Liknande funktioner kan finnas på andra märken och modeller.

För att vara säker på att radion stängs av så bör man nog ha nån form av brytare på huvudströmmen till radion, dagens radios är mer lika en dator med ett system och det kan finnas inställningar som förhindrar avstängning så länge som den har huvudströmmen aktiv.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Bilradion går inte att stänga av

Vi drabbades av samma sak och jag sa både det ena o andra innan frugan kom in i hb.n.
Fjärrkontroll eller radioknappar spelade ingen roll.
Jag hade annat för mig så jag sk...r i det där sa jag.
Hon fick ordning på detta , men minns inte nu vad som var lösningen.
Jag tror att det var något med att skivspelaren gick på, o vi hade en skiva i!?
Något med minymatningar mellan tuner och övriga tror jag att det var!?
Där fick ni tyvärr inte mycket hjälp, kanske frugan hade tur, men det innebär ju att det finns en bugg som man kan komma runt.
Bengt
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bilradion går inte att stänga av

Efter lite tester har jag konstaterat att om matningen slås av ibland (tändningslåset) så är radion nöjd och fungerar med sin egen av och påslagning. Om spänning ligger på hela tiden (bostadsbatteriet) så uppfattar den det som att den skall vara på hela tiden. Den fungerade i 4 månader utan huvudbrytare.

Har ingen aning om vad det beror på. Känns som en dators behov av att slås av och på vid vissa tillfällen.

Nu har jag kompletterat med en brytare som ersätter tändningslåset och allt verkar vara frid o fröjd.

Tänker inte lägga ner tid på att lista ut hur det fungerar men om någon vet så är vi tydligen flera som är nyfikna.

:):)
 
Toppen