• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla in solcell i EBL99

F

F.d. 51386

Guest
Lagt på solcell samt MPPT regulator och kvarstår nu endast att koppla in på EBL99 med kontakt som syns på bifogad bild. Men nu blir jag lite osäker.......Vad är plus kontra minuskabel? Eller spelar det någon roll, kanske EBL sköter det själv.......Lite osäker och vill inte göra bort mig så därför bättre att fråga. Så vilken kabel är vilken.......Rött och svart är ju enkelt men dessa färger.....
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Visningar: 16

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Koppla in solcell i EBL99

Varför kopplar du inn EBL`n när du
redan har en bra regulator?

Ta kablarna från MPPT-regulatorn ock
rett på batterierna.

EBL`n blir väl bara en "broms"?!
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Koppla in solcell i EBL99

Funderade på det, men då måste jag dra kabel tvärs över hela bilen och riva halva inredningen för kabeln.......
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla in solcell i EBL99

Kopplar du via EBL99 så får du visning på ev. display, samt EBL99 laddar även startbatteriet med 1A, tror jag det var.

Någon "broms" har jag aldrig hört talas om, vad är det??


Edit: tittar jag på kopplingsschemat för EBL99 så är "1" = minus i den 3-poliga kontakten för "solar-anlage"
 
Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Koppla in solcell i EBL99

:(
Lagt på solcell samt MPPT regulator och kvarstår nu endast att koppla in på EBL99 med kontakt som syns på bifogad bild. Men nu blir jag lite osäker.......Vad är plus kontra minuskabel? Eller spelar det någon roll, kanske EBL sköter det själv.......Lite osäker och vill inte göra bort mig så därför bättre att fråga. Så vilken kabel är vilken.......Rött och svart är ju enkelt men dessa färger.....

För att få upp laddningen i husbilsdelens mätare skall man koppla kablarna från regulatorn till EBL99.

Nr 1 är mycket riktigt , minus kontakten till "solar" inkopplingen från regulatorn.

Nr 2 är plus för laddning av startbatteriet. Den kontakten skall inget kopplas in från regulatorn.
Det behöver ingen laddning dit för på det batteriet ska inget vara kopplat som förbrukar el när motorn/tändningen är avslagen när du bor i bilen.
(Precis som med din "vanliga bruksbil" så klarar den sig med den laddningen den får när du kör bilen).

Nr 3 Där ska pluskabeln från regulatorn kopplas in för laddning till bodelsbatteriet.

Kopplar du så blir det rätt.

Kolla dock så att bilradion inte är felkopplad. Den ska inte gå att ha på när tändningen i bilen är avstängd. Den ska/bör vara kopplad på husdelsbatteriet. Då funkar den när du är uppställd. Funkar då med laddning via husbilsbatterier och solcellerna.

När du kör laddas båda batterierna alltid.

/Leif
 
Senast ändrad:
Toppen