• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Stockholms kommuns allmänna lokala trafikföreskrifter

7 § Förbud mot att stanna eller parkera fordon
Fordon med en bruttovikt som överstiger 3,5 ton får inte parkeras på väg inom Stockholms kommun mellan klockan 22 och 06.d

Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun
Camping
17 §
Camping får inte ske på offentlig plats.

Detta är vad jag hittat i Stockholms lokala föreskrifter.
Parkeringsförbudet för tunga fordon kan väl åberopas mot vissa husbilar.
Definition av camping har jag inte hittat.

Birgitta
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Jodå, det går att campa med en husbil, men man behöver inte göra det.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

En fråga som jag hittils inte fått ett vettigt svar på: Vad är problemet med en parkerad husbil egentligen?
>Blasse

Problemet blir när mängder med husbilar samtidigt lägger beslag på en vanlig parkering och ”bara parkerar”.
Vi vet alla att det inte är en slump att många husbilar ställer sig på samma plats och vi vet också att syftet med att parkera just där är för att använda husbilen och därmed även parkeringsplatsen som bo/sovplats. Inte för att bara parkera och gå och köpa en glass eller ta en fika.

Hade det bara varit 1 eller 2 bilar, vilket det förmodligen har varit en gång i tiden, så hade nog ingen brytt sig men nu breder vi ut oss och tar fler och fler platser. Det sticker givetvis i ögonen på folk när parkeringsplatser som var tänkta till annat börjar se ut som campingar.

Sen får vi inte glömma att det alltid finns arslen, även bland husbilsägare, så det skulle inte förvåna mig om husbilarna även bidrar med en hel del nedskräpning och annat tråkigt.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Problemet blir när mängder med husbilar samtidigt lägger beslag på en vanlig parkering och ”bara parkerar”.
Vi vet alla att det inte är en slump att många husbilar ställer sig på samma plats och vi vet också att syftet med att parkera just där är för att använda husbilen och därmed även parkeringsplatsen som bo/sovplats. Inte för att bara parkera och gå och köpa en glass eller ta en fika.

Hade det bara varit 1 eller 2 bilar, vilket det förmodligen har varit en gång i tiden, så hade nog ingen brytt sig men nu breder vi ut oss och tar fler och fler platser. Det sticker givetvis i ögonen på folk när parkeringsplatser som var tänkta till annat börjar se ut som campingar.

Sen får vi inte glömma att det alltid finns arslen, även bland husbilsägare, så det skulle inte förvåna mig om husbilarna även bidrar med en hel del nedskräpning och annat tråkigt.

Förstår detta men är det verkligen mitt eller ditt problem så länge vi sköter oss och använder vårt sunda förnuft. Vi måste ju inte in på en och samma parkering 15 bilar.
>Blasse
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Förstår detta men är det verkligen mitt eller ditt problem så länge vi sköter oss och använder vårt sunda förnuft. Vi måste ju inte in på en och samma parkering 15 bilar.
>Blasse

Tyvärr blir troligen resultatet trots allt, vårt problem som kollektiv.

Striktare regler för campingfordon, "höjdhopparställningar" på 2.20, stenbumlingar och parkeringsförbud mellan 02.00 - 06.00, osv....

Förändringarna skyndas troligen på av oss själva om vi provocerar och agerar som rättshaverister med argumenten som, "vi parkerar bara", "min bil är inget campingfordon, det är en pb2" och andra, för inte invigda fullständigt obegripliga motiveringar.

Har egen erfarenhet utav hur snabbt pendeln slår från husbilsvänlig kommun, till direkt hopplös pga kommuninnevånarnas reaktioner.

Tommy
 
Senast ändrad:

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Ett problem som kan uppstå: Jag köper en plåtis som blir mitt enda fordon och min kommun bestämmer att inga husbilar får parkeras på gator. Grannen har en exakt likadan hantverkarbuss och får parkera på gatan. Ett scenario som kommer att bli en verklighet.
>Blasse
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Som jag ser det är inte problemet att någon sover några timmar på en parkeringsplats i sin husbil.
Rent generellt är problemet att man tar över parkeringsplatsen.
Man tar ut stolar och bord markiser ibland mattor, och man hävdar sin fyrameters regel som finns på campingar.
Då kan jag förstå att pb1 ägaren blir frustrerad när han inte får parkera enligt parkeringsplatsens gällande lagar och regler, när man inte har vett att lämna plats.

Men att jag skulle leva efter människors tyckande och åsikter om var jag inte får parkera, det har jag slutat med för länge sedan.
Det finns alltid någon som har en tredje åsikt.
Skiljer jag på campingens, ställplatsens och parkeringens olika lagar och regler och lever efter dessa så har jag gjort vad jag kan.

Om man skall leva på ett sätt och dra sig undan för att belackarna förhoppningsvis inte skall göra någonting.
Det tror jag inte är lösningen.

Vill man ha utveckling skall man inte vika undan.
Vi blir fler och fler i den svårstyrda gruppen och visst kommer det att hända både negativa och positiva saker, då gäller det att se till att det positiva överväger.
Och då är det viktigt att vi sköter oss.
Detta är min åsikt.



Krister.
 

Bilagor

  • DSC_1210.JPG
    DSC_1210.JPG
    2,5 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

God morgon ! Nu kan inte "gubben" Lundgren hålla fingrarna borta från tangentbordet längre

Det är fantastiskt hur många åsikter dessa ställplatser skapar, sen kan man undra om det inte vore bättre att inte ha med Strandvägen i Sthlm i HBK:s lista över ställplatser ?

Vi måste ju ha klart för oss att på ett sånt ställe finns en stor risk för irritation bland Östermalmsborna med sina spretande lillfingrar (Östermalmsfinger) och det är klart som en del skriver i tråden, att brer vi ut oss med markis, bord och stolar och dessutom kanske med HB stora som värsta "turistbussar" och kanske med en liten Pb.1 utpluppande ur bakänden så tacka fan för att det blänker i ögonen och väcker ont blod hos andra människor

Sen kan man ju konstatera att det finns alldeles för lite "centrumnära" ställplatser i Sthlm och där kanske HBK skulle göra en insats genom att t.ex. anlita egna eller externa duktiga "lobbyister" att påverka beslutsfattare på olika nivåer i vår riktning, men fram till dess är det vår förbannade skyldighet att leva efter gällande lagar/regler och inte vrida och vända på dessa med hjälp av mer eller mindre fyndiga/dumma dekaler på HB:en

En fortsatt fin sommar (nu när pulsen lagt sig) önskar
Hasse & Ingegerd
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

....Men att jag skulle leva efter människors tyckande och åsikter om var jag inte får parkera, det har jag slutat med för länge sedan.
Det finns alltid någon som har en tredje åsikt.
Skiljer jag på campingens, ställplatsens och parkeringens olika lagar och regler och lever efter dessa så har jag gjort vad jag kan.....

Det handlar väl egentligen inte om vi dag får stå på parkeringarna enligt dagens regler eller inte. Det har vi väl rett ut flera gånger. Det finns väl ingen här som inte är snabb att hävda sin rätt när det blir diskussion om detta med p-bolag och andra.
Det handlar om att vi måste förstå varför och även acceptera att reglerna kommer att ändras för att lösa problemet med att parkeringarna på attraktiva ställen ”ockuperas” av bilburna campare.
Om man sköter sig eller inte med sina stolar och markiser spelar nog en mindre roll. Det syns tydligt att husbilarna används för ”camping” vilket inte parkeringarna är avsedda för.
Vi har bara oss själva att skylla och kan inte skylla på någon annan.

Vi får istället se det positivt och njuta medans vi fortfarande åker räkmacka och kan parkera och bo nästan gratis på attraktiva platser.:)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Det handlar väl egentligen inte om vi dag får stå på parkeringarna enligt dagens regler eller inte. Det har vi väl rett ut flera gånger. Det finns väl ingen här som inte är snabb att hävda sin rätt när det blir diskussion om detta med p-bolag och andra.
Det handlar om att vi måste förstå varför och även acceptera att reglerna kommer att ändras för att lösa problemet med att parkeringarna på attraktiva ställen ”ockuperas” av bilburna campare.
Om man sköter sig eller inte med sina stolar och markiser spelar nog en mindre roll. Det syns tydligt att husbilarna används för ”camping” vilket inte parkeringarna är avsedda för.
Vi har bara oss själva att skylla och kan inte skylla på någon annan.

Vi får istället se det positivt och njuta medans vi fortfarande åker räkmacka och kan parkera och bo nästan gratis på attraktiva platser.:)

En motfråga.
Vad är din lösning och vad anser du hur vi skall göra för att komma tillrätta med problemet?

Själv har vi löst det så att vi inte besöker dessa ställen i högsäsong.
Vi har istället lagt våra resor norrut där vi inte upplevt denna platsbrist. Eller söderut då vi bor så till att vi på några timmar kan befinna oss på andra sidan Östersjön där en stor del av dessa problem är lösta.
Vi har inga problem med att betala en kostnad som motsvarar våra behov att parkera och tömning/fyllning.
Vi besöker även campingar när det är på våra villkor.
Krister.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Vilket problem menar du? Bara så vi inte blandar ihop dem.

Ett problem är att husbilar använder sig av parkeringsplatser som inte är avsedda för husbilar. Det problemet börjar lösa sig nu delvis genom att parkeringsreglerna justeras vartefter. Tråkigt ur vårt egoistiska husbilsägarperspektiv förstås men det är inte mycket vi kan göra åt det.

Ett annat problem är att det i många fall saknas citynära ställplatser som man kan ställa sig på. Det är dock ingen allmän rättighet att ha tillgång till sådana platser så där är det valla och smörjmedel som gäller för att skapa viljan att anlägga sådana.
Det är här våra möjligheter att skapa förbättringar och lösningar finns. Att fajtas mot parkeringsregler tar oss troligen ingenstans.

En ”lösning” är givetvis att göra som du gör Krister, undvika problemen.
Tyvärr är nog inte alla villiga till det.
 

Pressfeldt

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3028
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Begreppet "Camping" finns inte i svensk lagstiftning. Ej heller begreppet "Husbil". Och vad vi gör i våra personbilar under natten angår ingen myndighet heller. Har själv testat det efter att först parkeringsvakter (2 pers) därefter polis (2 pers) velat anmäla mig för åtal mot ljust övernattningsförbudet i Visby och på min uppmaning också gjorde det, dvs skickade anmälan till åklagaren. Efter rundlig tid fick jag beskedet av åklagaren att åtal ej kommer att väckas eftersom ingen grund för det förelåg! - I några europeiska länders lagstiftning finns det uttryckligen sådant generellt förbud och då gäller det. Mvh Jan A. Pressfeldt,medlem 3028, 0705-448055.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Sistst jag kollade med en polisman (Åmål2016) så var beskedet att inga särskilda regler finns för parkering av Husbilar utan att samma regler gäller för oss som för alla andra! Dvs parkering 24 timmar om inget annat finns anslaget! Inget generellt förbud mot övernattning i parkerad bil existerar !
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Begreppet "Camping" finns inte i svensk lagstiftning. Ej heller begreppet "Husbil". Och vad vi gör i våra personbilar under natten angår ingen myndighet heller. Har själv testat det efter att först parkeringsvakter (2 pers) därefter polis (2 pers) velat anmäla mig för åtal mot ljust övernattningsförbudet i Visby och på min uppmaning också gjorde det, dvs skickade anmälan till åklagaren. Efter rundlig tid fick jag beskedet av åklagaren att åtal ej kommer att väckas eftersom ingen grund för det förelåg! - I några europeiska länders lagstiftning finns det uttryckligen sådant generellt förbud och då gäller det. Mvh Jan A. Pressfeldt,medlem 3028, 0705-448055.

Se där! Nu börjar vi komma någon vart. Det här är väl fakta, men vi får alla tycka vad vi vill. Det är bara att tacka Pressfeldt för att han delar sina erfarenheter med oss.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Begreppet "Camping" finns inte i svensk lagstiftning. Ej heller begreppet "Husbil". Och vad vi gör i våra personbilar under natten angår ingen myndighet heller. Har själv testat det efter att först parkeringsvakter (2 pers) därefter polis (2 pers) velat anmäla mig för åtal mot ljust övernattningsförbudet i Visby och på min uppmaning också gjorde det, dvs skickade anmälan till åklagaren. Efter rundlig tid fick jag beskedet av åklagaren att åtal ej kommer att väckas eftersom ingen grund för det förelåg! - I några europeiska länders lagstiftning finns det uttryckligen sådant generellt förbud och då gäller det. Mvh Jan A. Pressfeldt,medlem 3028, 0705-448055.

Tack Jan att du går före och hårddrar de luddiga reglerna, vad gäller campingfordon och camping. Din jättebuss, som samhällets representanter inte fattar att det egentligen bara är en förklädd Fiat Punto, är troligen rätt bil att förfäkta våra självklara rättigheter.

Förstår att du aldrig funderat på om din stora buss kan vara provocerande där du parkerade i Visby, trots uttalat överattningsförbud. Du hade ju rätt!

Undrar hur länge vi får behålla myndigheternas välvilliga inställning gentemot oss husbilsåkare här i Sverige. Sverige är ett generöst husbilsland i jämförelse med många andra länder, undrar bara hur länge.....?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Undrar hur länge vi husbilsåkare skall hålla myndigheterna under armarna för att de inte klarar av att hålla reda på "husbil", personbil typ II, lastbil med bostadsinredning, buss med bostadsinredning, skåpbil med lös madrass i skåpet , utländsk husbilsregistrerad husbil osv, osv. Vore det inte bättre om myndigheterna med Transportstyrelsen i spetsen gjorde sitt jobb?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Undrar hur länge vi husbilsåkare skall hålla myndigheterna under armarna för att de inte klarar av att hålla reda på "husbil", personbil typ II, lastbil med bostadsinredning, buss med bostadsinredning, skåpbil med lös madrass i skåpet , utländsk husbilsregistrerad husbil osv, osv. Vore det inte bättre om myndigheterna med Transportstyrelsen i spetsen gjorde sitt jobb?

Förstår att du lever med uppfattningen att den dagen vi får helt klara linjer vad som gäller ett campingfordon som husbilen trots allt är och när begreppet övernattning i campingfordon/camping är helt klart definierat så blir allt bra.

Ja, har man ett starkt behov av att i alla lägen veta vad som är svart och vad är vitt, ja då förstår jag målet och vet att många vill alltid ha glasklara spelregler.

Men är det någon här som verkligen tror att de striktare reglerna ger oss en större frihet, billigare övernattningar och större utbud av billiga eller gratis ställplatser?

Skulle inte tro det.......

Medveten om att vårt fritidsintresse till viss del utövas i en grå zon, där myndigheterna helt enkelt inte hunnit uppdatera regelverket så att det passar dagens stora volymer av husbilar på våra vägar.

Själv tror jag att vi just nu lever i den bästa av världar, när regelverket inte är riktigt uppdaterat och vi kan därför göra och uppleva saker med våra husbilar, som jag i framtiden tror att det blir svårare. Min inställning kanske beror på att jag halva livet bott och arbetat utanför Sverige och där den "grå zonen" varit en del av vardagen.

Därför tycker jag att de provocerande uppträdanden som vi ibland möter är rent kontraproduktiva för våra mål, det troligen bara påskyndar regeländringar som är negativa för oss.

Tommy
 
Toppen