• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felkod

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Finns det någon här som har fått felkoden 697 på sin Fiat -13 150 Multijet ...
När jag har kört längre sträcka och dagen efter när jag startar så tänds motorlampa och motorn stannar flera ggr men sen går han som vanligt
Jag har googlat och fått fram att det kan vara gasspjäll.
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    403 KB · Visningar: 29

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Felkod

Vad jag begriper så säger koden P0697 enbart " sensorfel " ingenting om vilken sensor det är.

OBDII diagnostics. Trouble code definition for code P0697

Felaktig volt/spänning på sensorn.

Får du inga andra koder så påverkar det inte avgasreningen utan ligger nån annanstans i systemet och då kan bara de med Fiats kodavläsare kolla koden.

Så för att veta vad som felar måste du be nån/verkstad som kan läsa Fiats koder på djupet kolla det, tyvärr.

Har liknande på min Opel Astra som tycker att jag bör serva den trots att den var in på årsservice i våras, tydligen betyder det att nånting inte är bra men inte påverkar avgasreningen, går inte få fram nån felkod men jag har efter koll på engelska forum riktat in mig på glödstiften eftersom varningen bara kommer vid kallstart.

Kolla med nån som kan läsa Fiats koder så kan du nog få reda på vilken sensor som felar, det räcker med att det är glapp eller kortis till sensorn för att felkoder skall komma, att ingen mer felkod kommer tyder på att det inte är viktigt för avgasreningen, men det är ingen tröst om det är viktigt för andra delar.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Felkod

Det här koden kom upp efter att en verkstad notställde servicelampa efter 450
0 mil
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Felkod

Kom den upp ganska snart efter ev. service så kanske det blivit glapp i nån sensor p.g.a. servicen ?!
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Felkod

Kom den upp ganska snart efter ev. service så kanske det blivit glapp i nån sensor p.g.a. servicen ?!

Verkstan (i Finland)släckte bara service lampan och när jag körde ca 5 mil så tändes motorlampa .. jag släckte motorlampan själv och körde inte bilen på flera veckor på längre sträckor men sen när jag åkte hemåt 60mil och dagen efter hade jag startproblem och samma hände dagen där på ... verkar vara så att när jag har kört lång sträcka och stannar så länge att motorn blir kall så tänds motorlampa när jag gör första startförsök och motorn stannar efter start flera gånger....
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Felkod

Startar den lätt om motorn är varm och ingen felkod kommer så kan det möjligtvis vara nåt glödstift som gett upp eller har glapp i anslutningen om felkoden bara kommer vid kallstart.

Om motorn är tillräckligt varm så används inte glödstiften vid start.

Bosse bildoktorn har en enkel artikel om hur man kollar glödstiften.

Kan jag mäta glödstiften? | Fråga Bildoktorn | Bosse Bildoktorn | Bil | Aftonbladet

Citat ur artikeln: " Visst kan man det. Den enklaste metoden är att plocka bort sladdarna på glödstiften och därefter hålla en provlampa mellan batteriets pluspol och respektive glödstift. De glödstift som det inte leder fram någon ström genom är kass.
En lite mer avancerad metod är att mäta motståndet mellan glödstiftets anslutning och motorns gods. Motståndet ska vara ca en ohm eller mindre "

Jag vet inte var glödstiften sitter på Fiat, fram eller bak om toppen, de har elanslutning antingen med mutter eller snäppfäste med låsklack, är det mutter så får man inte dra den för hårt.

Felet kan även vara något annat än ovanstående och det enklaste är nog att en verkstad som kan läsa Fiats koder kollar.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Felkod

Då får det blir verkstad ... tack för hjälpen
Jag återkommer när jag vet va felet var
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Felkod

Har fått tid till verkstan 10/8... men har även fått fram att felkoden P0497 detyder sluten tankventillation - lågt evakueringflöde .. att jag håller på mest att testa köra med nästan öppen tanklock..att jag kanske inte behöver verkstad ... fick förslag av en verkstadkille att borra 3 mm hål i tanklock ?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Felkod

Får du ingen felkod av att köra med öppet tanklock kan du borra hål i det .
Inte helt ovanligt på våra Iveco ( jobbets) med suspekta tanklock .
Skulle inte förvåna mig om bilen beter sig konstigt utan undertryck tanken.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Felkod

Ny har jag testat hb:n efter att jag fixade tank korken så att den släpper ut övertrycket lättare resultaten blev mycket bra ..bilen startar lätt efter att motorn har blivit kall efter långkörning och felkod (P0497) har inte framträtt .Jag har även avbokat verkstadtiden..
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Felkod

Intressant, den där felkoden kan tydligen betyda lite vad som helst.

Jo det skall väl vara ett litet övertryck i tanken, men för högt eller undertryck så skall tanklocket öppna en ventil för att utjämna trycket.

Noterade efter lite koll på internet att dieselbilar inte har nåt återvinningssystem( EVAP ) av bränsleångor som bensinare har, vilket får mig att undra vad som triggat felkoden.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Felkod

Intressant, den där felkoden kan tydligen betyda lite vad som helst.

Jo det skall väl vara ett litet övertryck i tanken, men för högt eller undertryck så skall tanklocket öppna en ventil för att utjämna trycket.

Noterade efter lite koll på internet att dieselbilar inte har nåt återvinningssystem( EVAP ) av bränsleångor som bensinare har, vilket får mig att undra vad som triggat felkoden.

Jag fattade så av verkstads killen att dieselreturen tillbaka till tanken blir för låg p.g.a när mot trycket i tanken är för stor.
 
Toppen