• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dörr sökes till gasolutrymme

Guro

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
21959
Medlemskap
2024
Hej, pga en gasolläcka som vi tursamt kunde släcka har vi en brandskadad dörr i till gasolförvaringen. Problemet är att vår kära Hubble är till åldern kommen . Finns det någon därute som kan hjälpa oss att hitta en ersättning?
Fiat Knaus Ducato 625 1990 modell . Mått: 34,5 x 69,3 x 3 cm
En följdfråga, måste det vara hål luftutsläpp på dörren (utsläpp inne i utrymmet i botten finns/hål.)
Oerhört tacksam för hjälp
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Dörren ska vara tät. Gasolen ska bara kunna rinna neråt.

Ps! Passa på och byta alla gasolslangar och kopplingar samtidigt. Ni har haft tur att inget allvarligare hände.
 
Senast ändrad:

Guro

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
21959
Medlemskap
2024
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Tack för svar, ja så tur så det går bara inte att ta in... just nu är husbilen på verkstad och allt gås igenom och byts till svensk standard då det nu var tyska som satt där. Original-dörren har luftutsläpp men vi ser ju att andra inte har det... då skulle det kanske gå lättare att göra en ny dörr, men jag hoppas att någon här ute har möjlighet att hjälpa oss/ Gunilla & Roger
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Berätta mera , gasolläcka är en sak ......men hur och vad var det som orsakade branden?
 

Guro

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
21959
Medlemskap
2024
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Förmodligen en mänsklig faktor, efter det att flaskan tagits ut för att kolla vikt/ hur många kg gas som fanns kvar så blev det inte tätt.. (ca 1kg kvar) ingen packning hittad så förmodligen var det orsaken. Efter att gasen sattes på och kylskåpet startades så uppstod brand och efter ett tag ca 30-45 min. är vi kom ut för att fylla kylen så stod det lågor ut ur dörren.... lyckan att det gick att släcka och gasolflaskan vreds av.. I mars testad och utan anmärkning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Om gasoltesten utfördes av en bilprovning så är jag inte förvånad. Deras test är rena skämtet. Dom trycker med 30 mbar alltså samma tryck som från flaskan, helt verkningslöst. En husbilsfirma med 1,5 bar som är en säkerhetsmarginal 50 ggr driftstrycket.

Bennie
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Lider med er och funderar samtidigt över den i mitt tycke dåliga konstruktionen vad gäller tätning.
Vi råkade ut för nåt liknande på vår första husbil som också hade tyska anslutningar.
Den lilla packning som ska täta hade blivit deformerad, vilket vi upptäckte då vi skulle byta vår tomma tub som räckt misstänkt kort tid.
Vi hade större tur eftersom det enda som hände var att vi blev av med lite gasol.
Sen dess har vi varit extremt petiga med gasolanslutningarna.
Tror det är en bra idé att byta till svenska anslutningar.
Kolla bara att det blir rätt tryck.
Var några år sedan vi gjorde oss av med den husbilen, men har för mig att det var ett annat tryck på reduceringsventilen jämfört med svenska system.

Hälsar

Bettan o Einar
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Jag hade 50mbar på min import från Tyskland. Har nu bytt till 30mbar som är svensk standard.

Bennie
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Har man 50mB system så finns det 50 mB regulator för svenska anslutningar hos välsorterade gasolfirmor, har själv detta.

Skulle nog bli lite väl dyrt att byta ut allt till 30 mB när regulatorn bara kostade några hundringar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Har du bytt ut alla apparater till 30 mbar?

Blev inte det väldigt kostsamt?

Pålle

Nej, nej, jag var lite otydlig. När jag bytte till svenska flaskor så passade jag på att sätta in en Truma duocontrol med slangbrottsventiler i slangarna. Duocontrol'en har i sig en 30mbar's regulator.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.618
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Men om du från början hade 50 mbar regulator, så var väl alla apparater oxå avsedda för 50 mbar?

Pålle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Enligt manualerna så fungerar dom även på 30mbar.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.618
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Apparater avsedda för 30 resp 50 mbar har olika storlek på munstyckena.

Att försöka driva en 50 mbar-apparat med 30 mbar ger mycket låg effekt.

Att försöka driva en 30 mbar-apparat med 50 mbar ger "blåslampa".

Vilket arbetstryck apparaten är avsedd för, framgår av typskylten.

Däremot kan det vara gemensam manual till de båda modellerna, eftersom inbyggnad och handhavande är identiska.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Tackar för upplysningen, får kolla närmare på detta.

Bennie
 

Guro

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
21959
Medlemskap
2024
Sv: Dörr sökes till gasolutrymme

Hej Esso, ja min efterfrågan av dörr försvann helt ..... :spinny:
 
Toppen