• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproblem

F

F.d. 54683

Guest
Vänder mig till er experter med ett riktigt märkligt problem och hoppas att någon kan ge råd.

Kabe Trawelmaster - 08.

Problembeskrivning

Igen av automattändarna (möjl heter det pietzotändare) till vare sig gasolspis, gasolugn eller kylskåp fungerar.

Kylskåpet helt strömlöst oavsett gas, batteri eller 220 V. Kylskåpets lampa lyser inte.

Verkar som om 12 V -systemet inte ger ström till vissa förbrukare. Däremot fungerar andra såsom lampor och fotsteg.

Åtgärder vidtagna

Kontrollerat alla säkringar på centralenheten som tycks felfria. Kan inte hitta någon säkring för tändarna (till gas).

Ska naturligtvis på semester som blir knepig utan kyl. Tacksam för synpunkter som kan lösa problemet. Kan det finnas någon separat säkring ex vis?
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem

Är du välbekant med bilen eller kan det vara ett enkelt fel? På min förra bil var 12v systemet uppdelat på två kretsar som man slog på separat på olika strömbrytare. Kanske har du en krets som inte är tillkopplad?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem

Ibland kan säkringar se hela ut men ändå inte vara det. Det bästa är att antingen mäta med instrument av lämpligt slag eller byta till en säkring med inbygd led-indikator. En enkel säkringskollare finns bl.a på Biltema. Hoppas det löser sig.
EssoJ
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Elproblem

Stort tack till er som svarat även om problemet ännu inte är löst.

Centralenheten är en Calira SVB30.

Jag har kommit fram till att det var säkringen för kyl/frys på centralenheten som var trasig, det syntes inte precis som någon svarade. Sätter jag i en ny går den dock omedelbart sönder.

Om jag tar bort kablarna till 12V+ till förbrukaren håller säkringen, men tar jag istället bort minus så går säkringen. Kan man dra några slutsatser?

Frågan är också vad kyl/frys har med spisens tändning att göra och om och hur den tändningen är avsäkrad framgår inte av instruktionsboken. Kanske kan hänga ihop med att kylen/frysen också har pietzatändning vid gasdrift.

Helt ovetenskapligt känns det mer som om problemet hänger samman med gaständningsapparaturen än själva kylen/frysen, men det vete sjutton!
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Elproblem

Hej.

Var tar du bort minuskabeln ? Tar du bort den vid själva förbrukaren och säkringen ända går tyder det på att + kabeln är kortsluten via en skada någonstans eller att något annat som går på samma säkring är trasigt.

Mvh / Roland

Det är inte helt otroligt att tändningen för spis och ugn också går på samma säkring, det finns ju vad jag kan se ingen specifik säkring för spis/ugn. Felet kan alltså sitta där. Koppla bort 12V matningen till spisen och ugnen och kolla om säkringen håller då. Gör den det så vet du att felet sitter där. Om den inte håller så är det kylen eller kabelskada som är felet.

Mvh / Roland
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Elproblem

Problemet är löst och jag vill skriva några rader om någon annan råkar ut för samma sak.

Men först tack till er alla och sedan också ett varmt tack till Caravanhallen i Eskilstuna där en tekniker på fredagseftermiddagen - otroligt vänligt eftersom han egentligen skulle ha slutat - per telefon hjälpte mig att testa alla upptänkliga problem. Att han inte heller lyckades ska han inte anklagas för, se nedan.

Av instruktionsböckerna framgår inte att den aktuella säkringen 3 amp. för kyl/frys också säkrar tändningen (pietza) för spis, ugn och förmodligen värmen också, men det gör den.

I framkant på gasspisen sitter knappen för tändning av gaslågan. Knappen går igenom plåten och säkras på undersidan av två metallbrickor. Dessa brickor klämmes fast, men sitter inte alls särskilt hårt utan kan skaka ned. Båda eller den ena kan då lägga sig i kabelböjning straxt under och lätt komma i kontakt med de två påskjutna kabelskona (räcker nog med ett kraftigare gupp under körning). Det var det som hänt och sattes de åter och sattes fast med isolertejp så funkade allt igen och också kyl/frys.

Hoppas denna info kan komma annan till nytta framöver och till er alla en fortsatt glad sommar!
 
Toppen