• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TJÄNSTEVIKT ersatt?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Från tid till annan uppges i olika sammanhang att Tjänstevikt har ersatts med Vikt i körklart skick. Med flera mycket färska exempel i åtanke undrar jag var uppgiften kommer från.
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Läs i bifogat dokument.
 

Bilagor

  • CELEX_32012R1230_SV_TXT.pdf
    1,6 MB · Visningar: 366

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Kortformen: for å få en byråkratisk ren definisjon er et nytt begrep "vekt i kjørklar stand" definert og tatt i bruk. Tidligere tomvekter, tjenestevekt eller tilsvarende hadde difuse definisjoner og passet ikke inn for bruk ved typedeklarasjon av fordon.

Et punkt i skrivelsen er vesentlig for husbiler, lastvikten har en minimumsverdi beregnet ut fra antall personer og lengde på kjøretøy. Søk i dokumentet etter campingbil så finner dere at lastvikten skal være større enn 10 kg pr. person pluss 10 kg pr meter fordon. Det jeg ikke gravde frem er hvilken vekt som er beregnet pr person før denne grensen, men tror de regner 71 kg pr passasjer og 75 for fører.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej!
Förordningen är sedan 2012, så Vikt i körklart skick är inte ett speciellt nytt begrepp.

Hur drar man slutsatsen att Vikt i körklart skick ersätter Tjänstevikt eftersom Tjänstevikt inte omnämns i dokumentet.

Vad har det för konsekvenser om så vara?
//Conny
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Et punkt i skrivelsen er vesentlig for husbiler, lastvikten har en minimumsverdi beregnet ut fra antall personer og lengde på kjøretøy. Søk i dokumentet etter campingbil så finner dere at lastvikten skal være større enn 10 kg pr. person pluss 10 kg pr meter fordon. Det jeg ikke gravde frem er hvilken vekt som er beregnet pr person før denne grensen, men tror de regner 71 kg pr passasjer og 75 for fører.
Hej!
Om jag exempelvis räknar på en 7 m bil med Totalvikt 3500 kg och för 3 passagerare så kommer jag fram till en maximal Tjänstevikten på 3025 kg för att den säkert skall vara laglig enligt EU.
Och då har jag inte tagit hänsyn till vikten av eventuell extrautrustning/tillval som markis.


Kan det verkligen stämma?
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

7,0 meter bil kräver minst 70 kg lastförmåga.

Förare + 3 passagerare kräver minst 40 kg lastförmåga.

Låt oss för enkelhetens skull anta att vare passagerare väger 75 kg, så blir det 225 kg.

Summan av detta blir 335 kg, vilket gör att fordonets faktiska vikt får vara högst 3.165 kg.

"Vikt i körklart skick" tillåts variera med ±5 %.

Detta gör i värsta fall att denna vikt får vara högst 3.014 kg, och i bästa fall 3.331 kg.

Kom ihåg, att det alltid är den vikt som vågen visar som räknas!
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

7,0 meter bil kräver minst 70 kg lastförmåga.
Förare + 3 passagerare kräver minst 40 kg lastförmåga.
Låt oss för enkelhetens skull anta att vare passagerare väger 75 kg, så blir det 225 kg.
Summan av detta blir 335 kg, vilket gör att fordonets faktiska vikt får vara högst 3.165 kg.
"Vikt i körklart skick" tillåts variera med ±5 %.
Detta gör i värsta fall att denna vikt får vara högst 3.014 kg, och i bästa fall 3.331 kg.
Kom ihåg, att det alltid är den vikt som vågen visar som räknas!

Hej!
Vad menas med "i bästa fall"
//Conny
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt

Jag har aldrig någonsin förstått det här med olika räknesätt, fiktiva bedömningar av förarens vikt, vattenmängd, bränslemängd, kommande bränsleförbrukning och miljöutsläpp. Euro VI kräver bl.a. AddBlue vätska (ytterligare 18 liter som man kan lägga på tjänstevikten) med dess kostnader i relation mellan vikt och nyttoeffekt, vilket inte nämns någonstans, inte dragkrok eller bilens utformning heller (alkov vs strömlinjeformade lösningar), osv...

I min värld är det så att där den officiella "tjänstevikt" beräkningen börjar, där slutar all logik... Har man en husbil som får väga en viss vikt (t.ex 3,5 ton bruttovikt), vad spelar det då för roll hur mycket föraren "beräknas" ska väga? Vad spelar det för roll hur mycket bilen förbrukar, det skattas redan vid tankning. Sedan kommer frågan, skall man registrera fordonet som husbil eller lastbil? Vad är det för skillnad mellan att frakta egna sängar eller som IKEA gör, transportera "andras" sängar?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej!
Till skillnad från Marianne & Ranko så trodde jag mig förstå olika ”räknesätt” tills jag försökte med Pålles beräkning. Då gick jag bet. Och ingen hjälp får jag av Pålle själv.
Kan någon annan försöka förklara den?
//Conny
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej Conny.

Som jag förstår dig så är du klar över begreppet "vikt i körklart skick" och kravet på lastförmåga i relation till bilens längd och antalet personer som bilen är registrerad för. (Förare + passagerare). Om inte så förklarar Knut detta i inlägg 4 i den här tråden. Vad gäller Pålles beräkning så tolkar jag det som om han bytt plats på vikterna, det borde stå: "Detta gör i värsta fall att denna vikt får vara högst 3.331 kg, och i bästa fall 3.014 kg." Underförstått har han utgått från bil med 3.500 kg totalvikt, och då hamnar man teoretiskt på maximalt 3.165 kg som "vikt i körklart skick". Om tillverkaren har uppgett "vikt i körklart skick" till en värde som är större än 95% av 3.165 kg (3.007 kg)så har man gjort fel enl. min bedömning eftersom då ska inte bilen kunna godkännas för fler än två passagerare om jag tolkar regelverket rätt. Hoppas du hänger med i mitt resonemang.

Mvh / Roland
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Omtag!

En 7 m lång husbil, avsedd för 4 personer måste klara en last på 110 kg, vilket vi konstaterat tidigare,

Om de 3 passagerarna väger 75 kg, krävs en minsta lastförmåga på 335 kg (110 + 3*75), vilket vi också konstaterat tidigare.

Om vi utgår från totalvikten 3.500 kg, gäller då följande:

I den bästa av världar, där bilens verkliga vikt överensstämmer med angiven "vikt i körklart skick", räcker det med en "vikt i körklart skick" på 3.165 kg.

Eftersom "vikt i körklart skick" tillåts variera 5 %, uppåt och nedåt, gäller följande:

I värsta fall är bilen maximalt tyngre än angivet, och då kan angiven "vikt i körklart skick" bara vara 3.014 kg. (3.014 x 1,05 = 3.164,70.)

I bästa fall är bilen maximalt lättare än normalt, och då kan angiven "vikt i körklart skick" vara hela 3.331 kg. (3.331 x 0,95 = 3.164,45.)

Om vikten av någon av personerna avviker från "normvikten" 75 kg (gäller alltså även föraren), måste alla beräkningar göras om.

Något entydigt svar på problemet finns således inte, men kom ihåg: Det är alltid det som vågen visar som räknas!
 
Senast ändrad:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej.

Om jag förstått det hela rätt så tillverkas ett "masterexemplar" som sedan vägs och till det läggs de beräknade vikterna för förare, vatten, bränsle och gasol enl. gällande regler, detta ligger sedan till grund för typgodkännandet. Alla bilar som tillverkas på ett identiskt sätt åsätts samma "Vikt i körklart skick" som masterbilen. För att en bil ska kunna vara 7 meter lång, godkänd för 3 passagerare och klara totalvikten 3.500 kilo så får den inte väga mer än 3.165 kg i masterutförande. Att sedan "Vikt i körklart skick" får avvika +/- 5% är en annan sak och det måste man ta hänsyn till för varje individuell bil. Även om "Vikt i körklart skick" anges till 3.165 kg så kan den variera mellan (precis som du säger) 3.014 kg och 3.331 kg. I praktiken kan alltså en bil godkänd för 3 passagerare vara överlastad med 3 passagerare om den faktiska "Vikten i körklart skick" ligger 5% över masterbilens. Det tolkar jag som "I värsta fall". Betr. de två sista styckena i ditt senaste inlägg, där instämmer jag till 100% med dig.

Mvh / Roland
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej och tack Roland!
Om jag rätt förstår saken så menar du i första inlägget att Pålle har bytt plats på "bästa" och "värsta", och i det senaste bygger du på detta antagande eller hur?


Detta trots att Pålle både först eller sist har och behåller den motsatta uppfattningen.


Förklaringen kan vara att Pålle och du inte menar samma sak.
//Conny
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej Conny.

Vad Pålle menar är att " I värsta fall" så är bilen 5% tyngre än typgodkännandets "Vikt i körklart skick" och då skulle den inte kunna ha en högre vikt än 3.014 kg vilket är siffermässigt korrekt. Personligen tycker jag att han uttrycker det på ett sätt som kan missuppfattas vilket jag också gjorde. Om nu bilen har vikten 3.165 kg angiven i typgodkännandet så är det den vikten som gäller teoretiskt. Avviker den vikten med max. +/- 5% så är bilen godkänd enl. typgodkännandet. Är avvikelsen större så faller den utanför och hur det hanteras vet jag inte. Vad sedan bilen väger i verkligheten är det som gäller när man ska räkna ut hur mycket man kan lasta.

En annan aspekt på det hela är ju att som Pålle säger: En 7 m bil med totalvikt på 3.500 kg som skall vara godkänd för 3 passagerare kan aldrig väga mer än 3.014 kg enl. typgodkännandet eftersom det måste finnas marginal för den 5%-iga viktavvikelsen. Så tolkar jag det i alla fall.

Det som gäller i verkligheten är att, oavsett vad det står för "Vikt i körklart skick" i reg.beviset, bilens bruttovikt får inte överstiga angiven totalvikt.

Dock står det fortfarande "Tjänstevikt" i reg.beviset även om det är "vikt i körklart skick" som avses.

Hur mycket bränsle, vatten eller gasol som finns med i bilen har i praktiken ingen betydelse eftersom det är bruttovikten vid vid varje enskilt tillfälle som räknas och den får som sagt inte överstiga tillåten totalvikt. Polisen är inte intresserad av vad som finns med i bilen utan bara vad bilen väger.

Mvh / Roland
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej Roland!
Dessvärre har tråden förlorat fokus på kärnfrågan som är om Tjänstevikt är ersatts av Vikt i körklart skick. Men något belägg för det ryktet har inte framkommit. Och precis som du skriver så står det fortfarande "Tjänstevikt" i reg.beviset.

Problemet är att främst nybilskund först efter leverans vet vad bilen väger och vad de kan lasta. Och branschen friskriver sig med hänvisning till toleransen för Vikt i körklart skick om lastförmågan är reducerad.

Lite sifferexercis om Vikt i körklart:

· 100 plus 50 % är 150, men 150 minus 50 % är inte 100 som du och Pålle räknar

· En tolerans är ett gränsvärde och inget man måste ha marginal till. Vikt i körklart skick kan var 3165 kg om fabriken bestämmer att alla bilar får väga =<.

· Däremot inte 3165 kg + 5 % (som Pålle skriver) om det krävs en minsta lastförmåga på 335 kg

· Masterns vikt kan inte ge Vikt i körklart skick, eftersom toleransen även gäller för den.

· Vikt i körklart skick på 3014 kg torde vara ”optimal” för fabrikanten. Dels kan man utnyttja toleransen upp till 3165 kg, och dessutom får bilen på pappret en lastförmåga på 486 kg upp till totalvikten trots att den i verkligheten har 335 kg. Inom parantes skall vikt av tilläggsutrustning och 4 personers eventuella vikt över 75 kg dock dras av från 335 innan man lastar bilen.
//Conny
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej Conny

"Dessvärre har tråden förlorat fokus på kärnfrågan som är om Tjänstevikt är ersatts av Vikt i körklart skick. Men något belägg för det ryktet har inte framkommit. Och precis som du skriver så står det fortfarande "Tjänstevikt" i reg.beviset. "

Tidigare innan helbilsgodkännadet fanns registreringsbesiktades varje enskild bil och då vägdes den. Den vikten med tillägg för 75 kg (föraren) kallades tjänstevikt. (se Vikter - transportstyrelsen.se)
Så sker även idag när det gäller ex.vis ombyggda bilar, lastbilar med nya eller utbytta påbyggnader och andra bilar som saknar helbilsgodkännande. Efter att EU-förordningen (se Pålles inlägg nr 2 i tråden) trädde i kraft har detta ersatts av den vikten som anges i typgodkännandet och CoC-intyget (Certificate of Conformity) Se även Fordon som är EG-typgodkända - transportstyrelsen.se och https://www.transportstyrelsen.se/g...agtrafik/tsf-2014-162/konsekvensutredning.pdf. När du har fördjupat dig i vad Transportstyrelsen skriver har du fått svar på ursprungsfrågan.

"Problemet är att främst nybilskund först efter leverans vet vad bilen väger och vad de kan lasta. Och branschen friskriver sig med hänvisning till toleransen för Vikt i körklart skick om lastförmågan är reducerad."

Du beskriver problemet korrekt men branschen har ingen annan möjlighet. Att man följer de regler som finns kallar jag inte friskrivning, dessutom har inte branschen någon möjlighet att påverka detta.

Lite sifferexercis om Vikt i körklart:

"· 100 plus 50 % är 150, men 150 minus 50 % är inte 100 som du och Pålle räknar"

Här förstår jag inte vad du menar. Både jag och Pålle har räknat med +/5% och vad jag kan se så är siffrorna korrekta. 150 minus 50% av 100 blir fortfarande 100.

"· En tolerans är ett gränsvärde och inget man måste ha marginal till. Vikt i körklart skick kan var 3165 kg om fabriken bestämmer att alla bilar får väga =<."

En synonym till "tolerans" är "tillåten avvikelse" och det är precis det vi pratar om. Jag menar att som tillverkare måste man ha den marginalen om man ska få bilen godkänd för x antal passagerare. Fabriken kan inte "bestämma" att ingen bil får vara tyngre än mastern. Det beror på bl.a. materialval i de andra bilarna som ska ingå i typgodkännandet. Anledningen till 5% toleransen är att materialen kan ha olika densitet vid olika tillfällen.

"· Däremot inte 3165 kg + 5 % (som Pålle skriver) om det krävs en minsta lastförmåga på 335 kg"

Se vad jag skrev i förra stycket.

"· Masterns vikt kan inte ge Vikt i körklart skick, eftersom toleransen även gäller för den."

Det är masterbilen som ger "Vikt i körklart skick". När det gäller den finns inga toleranser, det är verklig vikt som gäller då. Däremot kan/får alla bilar som byggs lika som mastern ha en viktdifferens på +/- 5%

"· Vikt i körklart skick på 3014 kg torde vara ”optimal” för fabrikanten. Dels kan man utnyttja toleransen upp till 3165 kg, och dessutom får bilen på pappret en lastförmåga på 486 kg upp till totalvikten trots att den i verkligheten har 335 kg. Inom parantes skall vikt av tilläggsutrustning och 4 personers eventuella vikt över 75 kg dock dras av från 335 innan man lastar bilen. "

Har du tur kan bilen ha en verklig lastvikt på 637 kg om toleransen slår åt andra hållet. (- 5% från masterns 3014 kg). Det sista du skriver måste man alltid ta hänsyn till när man lastar. Dessutom bör man väga sin bil innan man lastar och utgå från den faktiska vikten och inte från det som står på papperet. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det bruttovikten som är intressant.

Mvh / Roland
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: TJÄNSTEVIKT ersatt?

Hej.

På sidan 2 i dokumentet står följande:

"Vikt i körklart skick har hittills registrerats som fordonets tjänstevikt, helt
enkelt eftersom den tidigare var den uppgift som fanns att tillgå och som
bäst överensstämde med det begreppet tjänstevikt."

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att "Vikt i körklart skick" ersätter "Tjänstevikt". Kan Du ?

Mvh / Roland
 
Toppen