• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Av- och påställning inom 15 dagar

S

Sören-6830

Guest
Visste inte att fordonsskatten debiteras från påställningsdagen till avställningsdagen om det gått mindre än 15 dagar, om bilen i den perioden varit av- och påställd några dagar.

Blev krångligt detta, försöker ge ett ex:
Påställd 1 juni - avställd 3 juni, påställd 14 juni - avställd 20 juni.
Då debiteras skatt för perioden 1 juni - 20 juni, alltså även för de mellanliggande dagarna när bilen varit avställd.
Något att tänka på kanske.......

Ska väl tillägga att detta gäller bilar som betalar högre årsskatt än 4 800:-
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Av- och påställning inom 15 dagar

14 dagar brukar räcka för mig. Men särskilt krångligt tycker jag inte det är. Är ju bara att kolla på transportstyrelsen vad man är skyldig och betala in det.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Av- och påställning inom 15 dagar

Krångligt är det inte. Det enda man behöver tänka på är att den måste vara avställd i minst 14 dagar i obruten följd, annars skattas den som om den aldrig varit avställd.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Av- och påställning inom 15 dagar

Så här skriver Transbortstyrelsen :

När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Om det sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen, får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.

Exempel:

Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi tar då ut då fordonsskatt från och med den 5 januari.
Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och ställs på den 17 november. Vi tar ut fordonsskatt från den 17 november.
 
F

F.d. 27631

Guest
Sv: Av- och påställning inom 15 dagar

alla dom här av och påställningar sker det via autogiro eller kommer det räkningar stup i kvarten
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Av- och påställning inom 15 dagar

Vid påställningen kommer det en faktura på resterande belopp för innevarande period.

Det är endast hel period som kan dras via autogiro.

Ställer man av igen så får man mellanskillnaden tillbaka om man hunnit att betala fakturan, om inte så kan man kolla vad som skall betalas och ändra beloppet, samma OCR-nr gäller.

Enklast sköter man detta via Transportstyrelsens app.

IMG_2345.PNGIMG_2346.PNG
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Av- och påställning inom 15 dagar

Kan man få fram OCRnummret på något sätt?
Om jag ställer på och reser iväg missar jag ju räkningen hemma
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Av- och påställning inom 15 dagar

Kan man få fram OCRnummret på något sätt?
Om jag ställer på och reser iväg missar jag ju räkningen hemma

Då får du nog ta och ringa transportstyrelsen om du inte har någon som kan bevaka din post.
 
F

F.d. 50803

Guest
Sv: Av- och påställning inom 15 dagar

Går att anmäla sig så man får räkningen elektroniskt (autogiro), då är det ju bara att godkänna räkningen utan krångel med OCR-nummer.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Av- och påställning inom 15 dagar

Hej.

Autogiro fungerar inte på debiteringar som sker efter en påställning, då är det pappersfaktura som gäller och den måste man hålla koll på själv. Det är bara ordinarie debiteringar som går över autogiro.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Av- och påställning inom 15 dagar

2 dagar efter jag ställt på bilen loggar jag in på transportstyrelsens hemsida och då står där summan jag skall betala och OCR nummer.
Arne.
 
Toppen